Cu câteva minute înainte să intre la ședința CNA la care fuseseră convocați săptămâna trecută, șefii Realitatea Media schimbă câteva cuvinte în cafeneaua din vecinătatea instituției.
„Vezi, suntem prieteni!“, ne spune Dragoș Nedelcu, vicepreședintele Consiliului de Administrație, bătându-l ușor pe umăr pe Sebastian Ghiță, managerul companiei. Apoi, cu chipuri sobre, cei doi se îndreaptă spre sala de ședințe a CNA. Câteva zile mai târziu, Sebastian Ghiță adoptă o poziție similară într-un interviu telefonic acordat revistei Capital.
„Există în presă o preocupare de a transfera această chestiune din registrul afacerilor în registrul personal, de tipul X contra Y. Sunt doar afaceri. Sunt două companii mari, Asesoft și Realitatea, două consilii de administrație, un schimb de documente… Presa tinde să personalizeze mult“, spune el.
Însă ar fi foarte greu ca „presa“ să nu personalizeze. Scandalul dintre Asesoft și Realitatea Media, în care s-a implicat și Sorin Ovidiu Vîntu, a apărut după   lansarea unor acuzații de ingerință în politica editorială a trustului, culminând cu eliminarea din grilă a emisiunii „Ora de foc“, realizată de Oana Stancu și Adrian Ursu.
Dar, dacă lăsăm deoparte partea editorială a chestiunii, Realitatea Media rămâne, într-adevăr, o afacere, care trebuie să genereze profit pentru acționari. Iar divergențele și chiar conflictele dintre acționariat și management într-o companie sunt inevitabile: în timp ce, conducerea dorește să crească plusvaloarea afacerii, după cum declară Sebastian Ghiță, acționarii caută „dividende și beneficii“.
Speranța moare ultima
Însă conflictul pare că iese din tipare, în condițiile în care afacerea este încă pe pierdere. La nivelul anului 2009, datoriile Realitatea Media se ridicau la 61 milioane euro. Soluția salvatoare s-a numit Asesoft. „Pierderile au fost diminuate, am reușit să reducem foarte mult cheltuielile operaționale. Totodată, suntem foarte mulțumiți de performanțele colegilor de la vânzări, care au depășit obiectivele“, spune Sebastian Ghiță, care adaugă că datorii pe termen scurt de 10 milioane euro au fost eliminate. În schimb, Dragoș Nedelcu, vicepreședintele CA al companiei, spune că „din contră, nivelul datoriilor a crescut, pentru că societatea s-a împrumutat mult de la Asesoft.“
Conform contractului de management, în sarcina Asesoft intră doar datoriile la zi (salarii și alte cheltuieli curente), datoriile istorice rămânând în sarcina acționarilor.
Compania în care Sebastian Ghiță susține că a investit 10 milioane de euro (în salarii, taxe la stat și echipamente)  are active în valoare de 18,5 milioane euro, potrivit datelor Ministerului Finanțelor pentru 2009. Investițiile continuă, cel puțin până la rezilierea contractului, cu hala HD de la Romexpo. Performanța posturilor tv ar putea fi afectată mai degrabă de problemele editoriale, nu de divergențele din zona businessului.
„Realitatea trece printr-o criză de credibilitate, dată de scandalurile interne şi de relaţia cu politicul“, spune Iulian Comănescu, analist media. „Totul vine din complicitatea cu politicienii şi implicarea în politică. Asupra lor am avertizat încă din 2008, când apăruseră primele simptome, că vor avea un efect letal asupra presei“, adaugă acesta. Iar dacă audiența scade, se reduc și încasările din publicitate. Ceea ce face cu atât mai dificilă recuperarea unei investiții preconizate să ajungă la 75 de milioane de euro. Cu toate acestea, Sebastian Ghiță este optimist: „Vom termina anul acesta pe profit“.