Piaţa bunurilor de folosinţă îndelungată a scăzut în primul trimestru cu 24,9% comparativ cu acelaşi trimestru din 2009, vânzările din sectorul IT şi telecomunicaţii înregistrând cel mai mare declin, în timp ce sectorul foto a înregistrat o uşoară creştere de 2,5%, potrivit unui studiu al firmei de cercetare GfK.

Piaţa totală de bunuri de larg consum a fost de 271 milioane euro în primul trimestru al acestui an, cea mai redusă valoare înregistrată de GfK. În timp ce câteva sectoare au prezentat evoluţii încurajatoare, altele, precum cel de IT şi telecomunicaţii, prezintă un declin semnificativ, comparativ cu începutul anului 2009.

Sectorul Foto a fost singurul care a avut o evoluţie pozitivă comparativ cu primul trimestru din 2009. Electrocasnicele mici şi electronicele de larg consum au prezentat scăderi de ordinul unei singure cifre pentru prima dată din T4 2008, în timp ce electrocasnicele mari au înregistrat un declin de 13,1%. Sectorul echipamentelor de birou a înregistrat o creştere negativă de 27,6%. Sectorul de telecomunicaţii şi cel de IT au scăzut cu 34,7%, respectiv 38,2%.

Ramele foto digitale, pe placul românilor

În comparaţie cu acelaşi trimestru al anului precedent, piaţa foto a înregistrat o uşoară creştere de 2,5%. Totuşi, în valori absolute, performanţa acestui trimestru a fost cu 2 milioane de euro mai redusă decât valorile atinse în fiecare din ultimele 3 trimestre ale anului 2009.

Vânzările de rame foto digitale, care au înregistrat cifre record în decembrie 2009, au crescut cu doar câteva procente, în timp ce valoarea pentru aparate foto compacte a rămas constantă. În cadrul pieţei de camere digitale, dorinţa consumatorilor de a obţine un raport calitate-preţ cât mai avantajos s-a reflectat şi în preferinţa pentru aparate D-SLR şi modele compacte mai avansate (zoom>=11x).0-51643-aspirator.jpg

Cu vânzări totale de 17 milioane de euro, piaţa electrocasnicelor mici a scăzut cu 5,3% în T1 2010, comparativ cu T1 2009, fiind foarte aproape de nivelul din T2 2009. Vânzările de electronice de larg consum şi-au încetinit ritmul de scădere avut în 2009, de 7,6% comparativ cu trimestrul unu din anul trecut la 57 milioane euro.

Electrocasnicele mari au înregistrat anul trecut, de la trimestru la trimestru, o evoluţie echilibrată a vănzărilor, dar în primul trimestru din 2010 lucrurile au început să se schimbe, astfel piaţa a atins valoarea de doar 58 milioane euro, în scădere cu 13,1%.

Sectorul Telecom prezintă o tendinţă descrescătoare în primul trimestru al anului 2010 (-34,7%) şi o cifră de afaceri totală de 42 milioane de euro. Acest lucru poate fi justificat prin declinul preţului mediu de achiziţie pe piaţă pentru telefoanele mobile şi printr-un nivel ridicat de subvenţionare de către operatori. Sectorul IT încheie primul trimestru al anului 2010 la 80 milioane euro şi prezintă o fluctuaţie negativă (-38,2%) comparativ cu acelaşi trimestru al anului trecut.

SURSA: GfK