Alexandrion Grup România a realizat, anul trecut, o cifră de afaceri de aproape 23 mil. euro, în creştere cu 5% faţă de anul precedent, conform datelor de la Ministerul de Finanţe. Compania a raportat – pentru prima dată în ultimii trei ani -, şi un profit net de aprox. 1,3 mil. euro; pierderea afişată în 2012 a fost de circa 4,9 mil. euro.

Pentru 2014, omul de afaceri român de origine siriană Nawaf Salameh,  CEO –ul şi fondatorul  companiei, speră tot la o creștere a afacerilor, chiar dacă, datorită noii accize, jucătorii din piaţa locală de spirtoase stimează o scădere de 20-25% a consumului. Pe ce se bazează? Producătorul vrea să intre pe categoria de ţuică şi palincă şi, în cinci, să ajungă la o producţie de cinci milioane de litri, ceea ce inseamnă o cotă de 5% din piaţă.

“Acciza majorată la băuturile alcoolice spirtoase a fost introdusă începând cu 1 septembrie 2013 şi, ulterior, în ianuarie 2014, a fost modificat cursul de schimb valutar luat în calculul accizei. Efectele unor asemenea măsuri  vor fi resimţitite pe întregul parcurs al lui 2014, dar trebuie să ne adaptăm. Distileriile Alexandrion  au găndit şi  au început să pună în practică o strategie menită să îi consolideze şi în aceste condiţii  locul şi rolul de lider de piaţă”, explică Nawaf Salameh.

Consumul de vodcă a crescut în vreme de criză

Perioada crizei financiare l-a făcut şi pe el să fie mai atent cu modul în care administrează bugetul şi cheltuielile zilnice ale Alexandrion . “Piaţa băuturilor alcoolice a cunoscut un declin, dar nu putem spune că a înregistrat schimbări dramatice, precum alte categorii de produse. În baza experienţei de peste 20 de ani de activitate, noi am găsit soluţii adecvate, una din ele fiind atenţia  constantă acordată  segmentului de produse spirtoase de tip vodka şi rezultatele obţinute în această zonă”, spune Salameh.

Cu toate că influenţa negativă a dificultătilor economice de ansamblu a fost sporită de măsurile de austeritate fiscală,adaugă omul de afaceri, în perioada 2009-2013 producţia de băuturi alcoolice din România a înregistrat un ritm mediu anual de creştere de 1,1%.

Lupta pe piaţa de vodcă este cu atât mai înverşunată cu cât consumul este în plin avânt în România – studiile IWSR arată că românii au băut, anul trecut, 20 mil. litri de vodcă, din care 10% a fost importată.

„ Vodka se află în topul preferinţelor consumatorilor români, cu o cota de piaţă de 12 %“, confirmă şi Nawaf Salameh, explicându-şi această alegere prin faptul că vodca „se apropie oarecum de o anumită percepție favorabilă, izvorâtă din consumul tradiţional de ţuică, palincă sau rachiu din gospodăriile proprii“.

Distileriile Alexandrion au în ofertă patru mărci de vodcă: Kreskova, Alexander Vodka, Saber Vodca si Steaua Nordului.  “Atenţia acordată de noi acestei categorii se reflectă atât în creşterea susţinută a volumelor ce au ajuns  în prezent la peste 25 de milioane de sticle vândute, cât şi prin luarea unor decizii strategice importante, aşa cum a fost achiziţia brandului Alexander – prima vodka produsă în România după 1990”, precizează preşedintele şi CEO-ul Alexandrio. Ca o paranteză, după primul produs lansat în martie 1997 (brandy Alexandrion), la mai putin de un an, distileriile Alexandrion au scos pe piaţă Vodka Kreskova.  “Alexandrion a devenit nr. 1 în piaţa românească de brandy, iar Kreskova ocupă un loc fruntaş în categoria vodka”.

Consumatorul şi loialitatea faţă de branduri

Cum caracterizează Nawaf Salameh consumatorul român? “În ultimii ani, consumatorul român şi-a dezvoltat capacitatea de a alege produse de foarte bună calitate şi faţă de acestea manifestă, am putea spune, un anumit gen de «loialitate» . Este evident că are o cultură proprie a bunului gust”, explică el.

Portofoliul Distileriilor Alexandrion include toate categoriile de produse de pe piata bauturilor alcoolice spirtoase : de la cel mai vinars (Brâncoveanu), vin (Constantin Brâncoveanu), brandy (Alexandrion  7* şi 5*, Cava d’Oro), produse tradiţionale (Afinata şi Visinata Saber), vodcă, , lichioruri (Saber Fructe de Pădure, Vişine şi Afină, plus lichiorurile internaţionale Capriani), şi până la whisky-ul propriu Blended Red Bowler şi Bourbon Hogs, tequila La Revancha şi ginul Bellmans.

De la particular la general, fondatorul Alexandrion crede că piaţa băuturilor spirtoase din România este “dinamică” şi “mai este încă loc pentru noi produse. S-ar cuveni, poate, o mai mare atenţie pentru băuturile tradiţionale, oferite însă la un înalt nivel de calitate”.

De unde vor veni creşterile viitoare in industrie?  “Creşterile ar putea fi generate de investiţii şi proiecte ce ar trebui să aibă în vizor inclusiv o mai bună fiscalizare a pieţei. Nu e de omis nici deschiderea de noi pieţe, în raport de evoluţiile situaţiei economice din spaţiul comunitar”, conchide Nawaf Salameh.

În total, consumul de băuturi spirtoase în România este de 166 de milioane de litri, cu o valoare de 750 de milioane de euro în 2012, arată datele IWS; piaţa e dominată de importatori, ca BDG Import, Pernod Ricard, Cristalex sau Sollers PPD, și producători, precum Alexandrion Group România, Prodal ’94, Scandic Distilleries sau Euroavipo.