Profitul Porsche SE, acţionarul majoritar al grupului Volkswagen, s-a înjumătăţit în primele nouă luni din acest an, din cauza costurilor legate de scandalul emisiilor, transmite Reuters. 

În perioada ianuarie – septembrie 2015, profitul net s-a situat la 1,19 miliarde de euro (1,28 miliarde de dolari), faţă de 2,5 miliarde de dolari în primele nouă luni din 2014. 

Porsche, care luna trecută şi-a redus estimările privind rezultatele financiare din cauza scandalului emisiilor, a anunţat că îşi menţine actuala prognoză pentru un profit înainte de taxe între 0,8 – 1,8 miliarde de euro, de la 3,03 miliarde de euro în 2014. Dar compania a avertizat că estimarea ar putea fi modificată în funcţie de evoluţiile din scandalul emisiilor. 

Marţi, la Bursa de la Frankfurt, acţiunile Porsche SE au urcat cu 0,4%, la 39,91 euro în timp ce titlurile VW înregistrau un declin de 1,1%, la 94,99 euro. 

Lichidităţile nete ale Porsche au scăzut la 1,44 miliarde de euro în septembrie, de la 2,27 miliarde de euro la sfârşitul anului trecut, date ce reflectă achiziţia participaţiei de 1,5% pe care Suzuki o deţinea la VW. 

Familiile Porsche şi Piëch, moştenitorii inventatorului celebrei 'broscuţe' şi fondatorul Volkswagen, deţin prin intermediul holdingului Porsche SE aproximativ 52,2% din capitalul grupului auto german. Chiar înainte de izbucnirea scandalului falsificării rezultatelor testelor antipoluare ale motoarelor diesel, holdingul Porsche SE şi-a majorat participaţia la Volkswagen prin preluarea unui pachet de 1,5% din titlurile Volkswagen deţinut de Suzuki. 

Luna acesta, noi acuzaţii au fost lansate de Agenţia pentru Protecţia Mediului din SUA (EPA), conform cărora VW ar fi instalat softul care permitea maşinilor să îndeplinească standardele referitoare la poluare în timpul testelor, dar nu şi în timpul operaţiunilor normale la 10.000 de vehicule cu motoare de trei litri şi şase cilindri, ale brandurilor VW, Audi şi Porsche, vândute începând din 2014 pe piaţa americană. Printre modelele amintite de EPA se află sedanul Audi A6, A7, A8, SUV-ul Audi Q5, VW Touareg şi Porsche Cayenne. Porsche a decis să suspende vânzarea de automobile de teren modelul Cayenne echipate cu motoare diesel pe piaţa din America de Nord. 

Cele mai recente revelaţii privind economia de combustibil şi nivelul emisiilor de dioxid de carbon, care, conform VW, reprezintă un risc economic evaluat la aproximativ două miliarde de euro, au adâncit criza cu care se confruntă grupul german. 

Reprezentanţii VW au recunoscut luna trecută că au falsificat datele la testele din SUA privind emisiile vehiculelor şi au anunţat că 11 milioane de vehicule diesel cu motoare de patru cilindri vândute în întreaga lume au fost echipate cu sisteme electronice speciale, pentru evitarea standardelor referitoare la poluare. 

Portofoliul grupului Volkswagen este format din 12 mărci, printre care automobilele VW, Lamborghini, Skoda, Seat, Bentley, Audi şi Bugatti, dar şi camioanele MAN şi Scania. 

AGERPRES