Ideea infiintarii Asociatiei pentru Excelenta in Cariera (AEC Romania) a fost generata de problemele de orientare pe traseul profesional, tot mai frecvent remarcate de specialistii in psihologie in randul tinerilor. „Trecerea la un nivel superior de scolarizare, optiunea pentru profilul unui liceu sau al unei facultati provoaca in fiecare an adevarate drame psihice, atat pentru tinerii in cauza, cat si pentru parintii sau apropiatii lor.” – remarca presedintele asociatiei, dl Ovidiu Atanasiu. Studiile intreprinse de psihologii AEC Romania releva o serie de cauze care stau la baza esecurilor sau neimplinirilor tinerilor chiar de la primii pasi in cariera:
· lipsa unei forme de asistenta individualizata in orientarea profesionala;
· lipsa unei comunicari eficiente intre familie si tineri;
· un nivel redus de informare cu privire la posibilitatile de dezvoltare profesionala;
· o slaba putere de decizie in planificarea viitorului;
· necunoasterea potentialului personal si a competentelor in vederea abordarii unui anumit traseu in cariera etc.
Membrii asociatiei au reusit, la sfarsitul anului trecut, sa elaboreze Programul ACCEd pentru a putea promova un sistem de consiliere in orientarea scolara si profesionala a tinerilor. Prin intermediul acestuia, specialistii AEC Romania asigura consultanta la nivelul practicilor internationale:
· sistem interactiv de autocunoastere (evaluarea potentialului);
· realizarea tabloului de personalitate;
· rezolvarea conflictelor de cariera
· planificarea carierei;
· facilitarea accesului la informatia educationala si in domeniul carierei.
Dl Atanasiu spune ca tinta preocuparilor specialistilor asociatiei o constituie elevii de liceu, deoarece la acest nivel se iau primele decizii cu efecte majore asupra orientarii ulterioare in viata personala si profesionala. „Cei mai afectati sunt tinerii de 14 ani. Ei sunt nevoiti, un pic prea devreme si intr-o perioada a vietii adesea marcata de crizele specifice varstei, sa ia hotarari pentru care au nevoie de sprijin. Intre clasa a IX-a si a XI-a se creeaza o prapastie. Nimeni nu se mai gandeste la ce va face in urmatorii ani. In ultima parte a liceului de abia incep sa faca investitii puternice in pregatirea pentru admiterea la o facultate. Concluzia: profitabilitate zero.”
Orientarea in cariera depinde in mare parte de tipologia specifica, fiind, de cele mai multe ori, expresia unor talente personale sau aptitudini dominante. In masura in care acestea se intersecteaza cu interesele, motivatiile si valorile personale, dar si ale mediului extern, social si economic, se poate ajunge la modelarea unui traseu profesional optim. Consultantul in cariera este persoana care poate ajuta tanarul sa se descopere mai usor si mai corect, ceea ce-i va permite sa urmareasca cu mai mare precizie scopurile propuse. „Consilierea nu este o testare – explica interlocutorul nostru -, ci o discutie, o experienta de comunicare in urma careia tanarul se lamureste singur asupra personalitatii, aptitudinilor sale reale. Consilierul nu da sfaturi, ci ii prezinta tanarului alternativele pe care le are la dispozitie pentru a se orienta spre domeniul potrivit. El il ajuta sa-si fixeze obiectivele pe termen scurt si mediu, punandu-i la dispozitie informatiile de care are nevoie.”
Pe parcursul acestui an, psihologii asociatiei au participat la mai multe intalniri cu elevii de liceu si au putut observa interesul major al acestora pentru abordarea problemelor privind orientarea profesionala. Din pacate, procentajul celor care ajung sa stea de vorba individual cu un consilier este, in final, foarte mic. Unul dintre motive ar fi lipsa de responsabilitate de care dau dovada tinerii. Un altul in constituie dependenta financiara de parinti. In general, acestia nu sunt instiintati cu privire la sedintele de consiliere, fapt pentru care nu acorda atentie dorintelor sau comentariilor tanarului, considerand ca maturitatea si experienta ii indreptateste sa ia decizii mai bune in orientarea scolara sau profesionala.
Sistemul ACCEd promovat de specialistii de la AEC Romania dispune in realitate de instrumente verificate in decursul timpului, pentru a evalua potentialul tinerilor si a-i conduce spre succesul in cariera.     

Recomandari suplimentare

· AEC Romania editeaza revista BYF, destinata pentru planificarea carierei tinerilor
· Varianta electronica, eBYF, contine informatii despre burse de studii in strainatate, cursuri de specializare, programe de masterat, MBA si alte oferte educationale
· Programe de consiliere in cariera (100.000 lei/ora) la sediul din Calea Victoriei nr. 48-50, sc. B, et. 4, ap. 88, Bucuresti, tel.: 314.51.01, 092.344.291

Ghidul propus de psihologi pe baza caruia tinerii, si nu numai, pot gasi raspunsuri la cateva intrebari esentiale

Pachetul „Eu”
· Cine sunt eu?
· Care sunt posibilitatile mele?
· Ce pot sa fac?
· Ce trebuie sa stiu?
· Ce calitati trebuie sa-mi dezvolt?
· Ce tip de profesie ma avantajeaza?

Tabloul potentialului uman
· personalitate
· atitudini
· deprinderi
· realizari personale
· cunostinte
· stil de invatare
· valori personale
· interese personale
· spirit intreprinzator
Pachetul „Viitor”
· Ce vreau sa fac in viata?
· Ce vreau sa fac in cariera?
· Cum imi aleg profesia?
· Pot sa-mi planific cariera?
· Cum voi reusi?
· Cand voi reusi?
· De ce am nevoie pentru a reusi?

Tabloul de cariera
· stabilirea obiectivelor personale
· stabilirea obiectivelor de cariera
· descrierea locului de munca (cunostinte, nivel de pregatire,
aptitudini, obligatii si responsabilitati, conditii de munca, program, cerinte fizice si psihice, nivelul de stres, salariu, posibilitatea de avansare, viitorul profesiei)
· interviul de informare (planificarea unui interviu pentru a obtine mai multe informatii despre locul de munca vizat)
· directii de dezvoltare pe termen mediu si lung a profesiei alese
· posibilitati de implicare in viata comunitara (imagine personala)
· cerinte de invatare continua.