România a primit primul tren electric regional produs de PESA. Garnitura poate fi văzută la Oradea

Primul tren electric de scurt parcurs construit de compania poloneză PESA a ajuns oficial în România, marcând începutul modernizării feroviare promise de contractul semnat în 2024 între Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) și producătorul din Bydgoszcz.

Rama electrică PESA 655-5, destinată traficului regional și suburban, a fost livrată duminică, cu un an și jumătate mai devreme decât termenul prevăzut inițial, 2026. Garnitura face parte dintr-un lot amplu de 62 de trenuri comandate de România, într-un contract cu o valoare totală estimată la 1,6 miliarde de lei, ce include mentenanță pe 15 ani, instruirea personalului și livrarea integrală până la sfârșitul anului 2027.

Debut public la Oradea

Trenul poate fi vizionat în premieră la Conferinţa de Operare Feroviară & Material Rulant, organizată de Club Feroviar la Oradea, în perioada 21–22 mai. Totodată, joi, 22 mai, începând cu ora 10:00, rama va fi expusă publicului la Terminalul Intermodal Episcopia Bihor, în imediata vecinătate a gării cu același nume.

Modelul livrat, identic cu trenurile operate deja în Cehia, este capabil să atingă viteze de până la 160 km/h și are o capacitate totală de transport de 453 de călători — 224 pe scaune și restul în picioare. Garnitura este prevăzută și cu 16 locuri pentru biciclete, într-un efort de integrare a mobilității sustenabile în transportul feroviar regional.

Pe lângă cele 62 de trenuri contractate inițial, ARF a anunțat recent, pe 15 mai, semnarea unui act adițional pentru achiziția a încă 9 rame electrice RE-IR, ridicând astfel numărul total la 71 de unități. Acestea vor fi echipate cu trei vagoane și vor oferi 191 de locuri pe scaune, fiind destinate unor linii regionale cu flux mediu de pasageri.

Un nou pas spre modernizarea căii ferate românești

Livrarea primei rame PESA în România reprezintă un pas concret în direcția revitalizării infrastructurii feroviare naționale, după decenii de subfinanțare și stagnare tehnologică. În paralel, investițiile ARF în material rulant modern sunt menite să îmbunătățească punctualitatea, confortul și atractivitatea transportului pe calea ferată, în contextul tranziției verzi și al reducerii emisiilor în transporturi.

Potrivit calendarului contractual, restul unităților urmează să fie livrate treptat, prima ramă dintre cele incluse în extensia de contract fiind așteptată în România în septembrie 2025. Dacă ritmul actual de producție și livrare se menține, România ar putea beneficia de toate cele 71 de garnituri înainte de termenul-limită convenit.

Pentru publicul larg și specialiștii din domeniu, trenul PESA 655-5 oferă nu doar o privire spre viitorul mobilității regionale, ci și dovada concretă că reforma feroviară nu mai este doar un deziderat, ci o realitate în desfășurare.