CFR Călători avertizează asupra riscului unui blocaj feroviar. Ministerul Transporturilor cere dialog și susținere financiară din partea Finanțelor

Secretarul de stat în Ministerul Transporturilor Ionuţ-Cristian Săvoiu a transmis sâmbătă că situaţia semnalată de CFR Călători trebuie soluţionată prin dialog între operatori, Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) şi Ministerul Finanţelor, sub coordonarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii.

Oficialul a subliniat că toţi operatorii de transport feroviar de călători trebuie să respecte rutele prevăzute în contractele de serviciu public.

Săvoiu a subliniat că este esenţial ca Ministerul Finanţelor să aloce fondurile necesare către ARF, pentru ca aceasta să le poată distribui, conform contractelor, tuturor operatorilor, inclusiv CFR Călători.

Declaraţia vine în contextul în care compania feroviară a avertizat că reducerea compensaţiei acordate pentru serviciul public sub nivelul anului 2024 şi diminuarea veniturilor prognozate pentru 2025 ar putea duce la un blocaj care să afecteze întreg sistemul feroviar.

Niciunul dintre operatori, inclusiv CFR Călători, nu au mai înregistrat pierderi în ultimul an

Într-o postare pe Facebook, secretarul de stat a explicat că bugetul public destinat subvenţiilor şi facilităţilor din transportul feroviar este gestionat cu prudenţă de ani de zile. Potrivit lui Săvoiu, în ultimii trei ani, transparenţa în monitorizarea activităţii operatorilor a crescut, iar Guvernul a suplimentat fondurile necesare pentru a menţine echilibrul financiar şi a asigura continuitatea serviciului public.

El a afirmat că, în acest context, niciunul dintre operatorii feroviari, inclusiv CFR Călători, nu a înregistrat pierderi în ultimul an.

„În ultimii trei ani, în condiţiile unei transparenţe crescute a modului de calcul şi monitorizare a activităţii tuturor operatorilor feroviari, Guvernul a suplimentat fondurile pentru a ajunge la echilibru financiar, fără a fi periclitată continuitatea serviciului public.

În baza acestei politici, niciunul dintre operatori, inclusiv CFR Călători, nu au mai înregistrat pierderi în ultimul an”, spune oficialul din Ministerul Transporturilor.

În ceea ce priveşte anul 2025, oficialul a precizat că începutul de an s-a încadrat financiar în limitele stabilite în 2024, ceea ce oferă o mai bună predictibilitate pentru activitatea operatorilor. Săvoiu a adăugat că bugetul CFR Călători aprobat recent de Guvern este echilibrat şi fără pierderi, fiind susţinut atât de ARF cât şi de Ministerul Transporturilor.

Acesta a mai menţionat că instituţia pe care o reprezintă va colabora, ca şi în anii anteriori, cu Ministerul Finanţelor pentru asigurarea lichidităţilor necesare plăţii subvenţiilor şi facilităţilor pe tot parcursul anului.

Operatorii trebuie să îşi poată acoperi costurile lunare de exploatare

Totodată, secretarul de stat a insistat asupra importanţei dialogului activ între CFR Călători, ARF şi Ministerul Finanţelor, în vederea evitării unui impas în sistem. El a subliniat că operatorii trebuie să îşi poată acoperi costurile lunare de exploatare, iar acest lucru depinde de asigurarea fondurilor necesare.

Oficialul a mai afirmat că transportul feroviar de călători este un serviciu public care trebuie oferit în mod constant, iar Ministerul Finanţelor are un rol-cheie în finanţarea acestuia, atât pentru operatorii de stat, cât şi pentru cei privaţi.

El a dat asigurări că Ministerul Transporturilor va continua să sprijine ARF în dialogul cu Finanţele pentru asigurarea sumelor necesare funcţionării sistemului feroviar, în conformitate cu legislaţia în vigoare şi contractele de servicii publice încheiate.

„Situaţia semnalată de CFR Călători trebuie să fie rezolvată prin dialog între această companie, reprezentanţii ARF, sub monitorizarea atentă din parte nivelelor decizionale din cadrul MTI şi în dialog activ cu reprezentanţii Ministerului de Finanţe când situaţia o va impune!

Este imperios necesar ca toţi operatorii de transport feroviar de călători, inclusiv CFR Călători, să asigure toate rutele prevăzute în obligaţiile asumate prin contractul de serviciu public.

Pentru aceasta însă operatorii feroviari trebuie să îşi poată achita costurile lunare de exploatare (salarii, combustibil, taxă pentru utilizarea infrastructurii, energie).

De aceea este important ca Ministerul de Finanţe să asigure fondurile necesare Autorităţii pentru Reformă Feroviară, care la rândul său să le poată aloca, conform contractelor, tuturor operatorilor de transport feroviar de călători, inclusiv CFR Călători”, mai spune Ionuţ-Cristian Săvoiu în postarea sa.

CFR avertizase anterior cu privire la un posibil blocaj generalizat al sistemului

Pe de altă parte, CFR Călători a atras atenţia într-un comunicat că reducerea compensaţiei pentru serviciul public sub nivelul din 2024 ar putea afecta grav întreg sistemul feroviar, în special în condiţiile în care unele modificări legislative accentuează dezechilibrele existente.

Compania a mai precizat că diminuarea veniturilor prognozate pentru 2025 este accentuată de întârzierile semnificative în furnizarea celor 12 rame incluse în primul contract de servicii publice licitat şi adjudecat de CFR Călători, contract gestionat de ARF.

Comunicatul CFR Călători avertizează că aceste probleme ar putea culmina cu un blocaj generalizat al sistemului, cu efecte negative asupra transportului feroviar de călători din România.

Vezi aici mai multe despre problemele semnalate la CFR Călători.