Autostrada Tîrgu Mureş – Ditrău – Iaşi se încadrează în Planul de Amenajare a Teritoriului Naţional – Secţiunea Căi de Comunicaţii, aprobat prin Legea nr.71/1995. Totodată, traseul viitoarei autostrăzi a fost cuprins şi în Planul de Amenajare a Teritoriului Judeţului Mureş, care a fost aprobat prin HCJ nr. 74/ 31.05.2012, plan avizat şi de Ministerul Transporturilor, mai scrie citynews.ro.

"Pe termen mediu şi lung, Autostrada Tîrgu Mureş – Ditrău – Iaşi va facilita traficul internaţional de tranzit care se va desfăşura între coridoarele PAN Europene IV şi IX, aceasta urmând să realizeze o legătură rapidă şi sigură între Autostrada Transilvania A3 (Braşov – Borş) şi coridorul IX PAN European (Bucureşti – Focşani – Albiţa), înlesnind traficul auto pe direcţia est-vest, între Transilvania şi Moldova", a anunțat Ciprian Dobre.

Potrivit președintelui CJ Mureș, pe teritoriul judeţului Mureş, viitoarea autostradă va fi prevăzută cu 3 noduri rutiere (Tîrgu Mureş, Acăţari, Sovata), 1 nod de perspectivă (Miercurea Nirajului), 2 tuneluri, 20 de poduri peste ape, 13 pasaje de drumuri peste autostradă, 10 viaducte şi 1 pasaj peste cale ferată. Totodată, în cadrul proiectului sunt prevăzute parcări de scurtă durată şi spaţii pentru servicii de tip S1 şi S3.

Oraşele şi comunele din judeţul Mureş care vor fi străbătute de viitoarea autostradă sunt următoarele: Miercurea Nirajului, Sovata, Gheorghe Doja, Crăciuneşti, Acăţari, Păsăreni, Găleşti, Măgherani, Sărăţeni, Chibed şi Bereni. Primarii acestor localităţi au semnat avize condiţionate în acest sens, avize care sunt anexate certificatului de urbanism emis de Preşedintele Consiliului Judeţean Mureş.

Lungimea totală a autostrăzii este de 289 km, iat costul total este de 39,8 miliarde de lei (cu TVA), adică 8,9 miliarde de euro, la un curs de 4,46 lei/euro, valabil la data la care au fost întocmite studiile. Rezulta un cost de peste 30 de milioane de euro pe kilometru.

Costul este mult mai ridicat decât estimările iniţiale, publicate de multă vreme pe site-ul Companiei de Autostrăzi. Acolo, costul estimat pentru 310 km de autostradă (este inclus şi Tronsonul Iaşi-Ungheni, la graniţa cu Republica Moldova) era de doar 6,1 miliarde de euro.
Ce spune CNADNR
Proiectarea viitoarei autostrăzii Târgul Mureş – Iaşi, ce va avea o lungime totală de 289 kilometri, nu este finalizată întrucât procedura de obţinere a Acordului de Mediu nu este finalizată, se arată într-un comunicat al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, remis joi AGERPRES.

Viitoarea autostradă va străbate un traseu dificil (deal şi munte), ceea ce impune un volum mare al lucrărilor de artă (poduri,podeţe, viaducte) şi numeroase arii protejate situri de importanţă comunitară (SCI) şi situri de protecţie avifaunistică (SPA).
Astfel, conform CNADNR, autostrada ar urma să străbată Dealurile Tărnavelor şi Valea Nirajului, Depresiunea şi Munţii Giurgeului, depresiunea Munţii Giurgeului, Masivul Ceahlău, zone declarate SPA, Parcul Naţional Vânători Neamţ, precum şi Dealurile Târnavei Mici – Bicheş sau Borzont, zona Bucin, cu regim de situri de importanţă comunitară.

Începând cu anul 2010, ariile protejate care au impact asupra traseului autostrăzii au fost extinse, ceea ce determină reconsiderarea studiului de impact şi reluarea procedurii de obţinere a Acordului.

,,Costurile estimate în acest moment sunt foarte mari, acestea variind între 11 milioane de euro/km şi 60 milioane de euro/km, fapt sesizat şi de Ministerul Finanţelor Publice.
Astfel, în acest context, CNADNR-SA va contracta servicii de expertiză tehnică şi financiară prin care se vor reanaliza soluţiile tehnice adoptate şi se vor face propuneri de reducere a costurilor. După definitivarea traseului şi fundamentarea costurilor de implementare, vor fi analizate potenţialele surse de finanţare, altele decât bugetul de stat’, se arată în comunicatul CNADNR.