Industria aeriană globală va avea, la finalul acestui an, o factură la combustibil mai mare cu 48 de miliarde de dolari, potrivit estimărilor Asociației Internaționale a Transportatorilor Aerieni (IATA), ale cărei previziuni legate de prețul barilului de țiței pentru 2011 au fost revizuite de la 96 la 119,5 dolari/baril, în medie.
Fiecare dolar în plus la un baril de petrol se traduce prin creșterea facturii companiilor aeriene cu 1,6 miliarde de dolari. Cum combustibilul reprezintă 29% din costurile de operare, cei care vor resimți scumpirea vor fi, evident, pasagerii. Prin urmare, pentru acest an, este așteptată o creștere de până la 20% a prețurilor biletelor de avion și, implicit, a pachetelor turistice care presupun deplasarea cu avionul.
Printre primele companii care au anunțat scumpirea biletelor au fost cele din Golf, precum Emirates și Qatar, în timp ce operatorii europeni se străduie să amâne momentul. Willie Walsh, CEO al British Airways, a declarat că operatorul va supraveghea atent costurile relaționate combustibilului.
„Realist vorbind, toată lumea trebuie să înțeleagă că un preț mai mare al petrolului se va regăsi, într-un final, la consumator“, a arătat oficialul. Nici Tarom nu va fi scutit de o majorare a tarifelor, chiar dacă reprezentanții operatorului declară că nu s-a luat încă o decizie în acest sens. Foarte probabil însă, pentru a evita impactul asupra pasagerilor, multe companii aeriene vor diminua numărul locurilor disponibile la tarife avantajoase. „Nu vrem să facem speculații privind prețurile“, declară Attila Dankovics, director de marketing, vânzări și comunicare la Wizz Air.

Măsuri de atenuare a scumpirilor

„Compania este influențată de creșterea acestor prețuri (la țiței-n.red.), dar inten­țio­năm să evităm majorarea imediat a tarifelor. Cu toate acestea, prețul combustibilului reprezintă un element major al costurilor în aviație, deci schimbările structurale ale acestuia se reflectă în tarife“, adaugă Dankovics.
Reprezentanții industriei aviatice declară că sunt intere­sați de achiziționarea de aeronave noi, cu un consum mai mic de combustibil, pentru a diminua pe viitor impactul scumpirilor în prețul final al biletului de avion. Cum tonul se dă din străinătate, iar marii turoperatori Thomas Cook și TUI au scumpit pachetele turistice, din motivul deja menţionat, şi agențiile de turism loca­le iau în calcul majorarea ofertelor.
„Noi am contractat pachetele turistice pe care le avem la vânzare înainte de scumpirea petrolului, astfel încât tarifele rămân neschimbate. În cazul în care am crea oferte noi, prețul majorat se va simți în tariful final al pachetului turistic“, spune ­Javier Garcia del Valle, vicepreședinte executiv al Happy Tour Group. În primă fază, agen­țiile vor fi nevo­iți să accepte dimi­nuarea profitului pentru a păstra competitivitatea tarifelor.