Vanzarile de motociclete si scutere aproape s-au dublat, comparativ cu primele trei luni din 2005

O noua afacere la orizont, sa fii dealer moto. Cu o crestere de 90% a vanzarilor in primul trimestru, importatorii incep sa creasca si numarul de modele aduse pe piata, ceea ce s-a vazut si la Salonul de Motociclete, Accesorii si Echipamente de la Bucuresti.




Nevoia de a evita aglomeratia din orasele mari, de a fi diferit, de a-ti oferi momente de relaxare sau, pur si simplu, pasiunea pentru vehiculele pe doua roti. Tot atatea argumente pentru a deveni client al pietei moto, care a inregistrat in 2005 o crestere de 31,5% fata de anul precedent. Dar vanzarile sunt inca mici. Numai 1.324 de unitati noi importate, cu o valoare totala de circa 6,5 milioane de euro (fara taxe). Adica de aproape zece ori mai putin decat in Ungaria, tara vecina care, cu o populatie pe jumatate din cea a Romaniei, are o piata care s-a ridicat anul trecut la 11.587 de unitati vandute si o valoare estimata in jurul a 60 de milioane de euro.


Dar cresterea e crestere, iar cele peste 330 de unitati vandute in primele trei luni ale acestui an inseamna o majorare cu 90% a pietei. Semn ca motocicletele, scuterele si mopedele (biciclete cu motor) se bucura de o trecere din ce in ce mai mare si la noi. Ceea ce, dincolo de cifre, s-a vazut si la Salonul de Motociclete, Accesorii si Echipamente Bucuresti, desfasurat la sfarsitul saptamanii trecute. “Suprafata salonului a crescut cu 250%, la 7.500 de metri patrati, si estimam ca si numarul de vizitatori va creste cu acelasi procent, pana la 35.000”, spune Dan Dobrescu de la Motociclism SRL, organizatorul evenimentului. “Sunt 60 de firme expozante, multe din strainatate, aflate la primul contact cu manifestarea noastra”.


Totusi, suntem inca departe. “Cred ca, peste circa trei ani, vom ajunge la aproximativ 5.000 de unitati comercializate pe an in Romania”, estimeaza Mircea Eremia, directorul general al Inter-Motorcycle, importatorul autorizat Honda pe piata autohtona. “Pe langa traficul tot mai aglomerat, care face din motocicleta o alternativa din ce in ce mai luata in seama pentru deplasarile in oras, motivele cresterii vor fi legislatia care s-a schimbat – in sensul ca nu va mai fi nevoie de carnet pentru a conduce un scuter de pana la 50 de centimetri cubi si viteza maxima de 45 de kilometri la ora – si aderarea la UE”, spune Eremia. “In cazul in care vom intra, pentru motocicletele care sunt asamblate in UE, taxele vamale vor fi zero.” Deocamdata insa, doar Honda se pare ca se va bucura de acest avantaj, avand patru fabrici in Europa, unde produce 12 modele. Anul trecut, Inter-Motorcycle a vandut 161 de unitati, incluzand ATV (vechicule cu ghidon, dar cu patru roti), in valoare totala de 1,15 milioane de euro. Dintre acestea, circa 135 au fost motociclete si scutere. Importatorul este lider de piata pe segmentul motocicletelor, cu o cota de piata de peste 10%. Pe primele trei luni, Honda a consemnat 28 de unitati comercializate.

Romania, o piata moto anormala

Daca luam insa in calcul si scuterele si mopedurile, liderul pietei este filiala din Romania a companiei grecesti Motodynamics, importatorul oficial Yamaha, care anul trecut a vandut 178 de vehicule, in valoare de trei milioane de euro, si estimeaza vanzari pentru acest an in valoare de cinci milioane de euro. Pe primele trei luni, Yamaha pastreaza fata de Honda un avantaj, vanzarile Motodynamics cifrandu-se la 37 de unitati. “Vrem sa ne mentinem pozitia de lider si anul acesta”, afirma Bogdan Iliescu, directorul general Motodynamics Romania. “Estimam ca anul acesta vom vinde 500 de vehicule pe doua roti.” Importatorul a adus la Salonul Moto patru noi modele, sportivele R1 si R6, motocicleta de strada FZ1 si monocilindrul de strada, dar cu valente de teren, MT-03. De la primele doua se asteapta si cele mai importante vanzari, spune Iliescu. La fel, cea mai vanduta motocicleta Honda este sportiva de talie medie, CBR 600 RR. Comparand cu pietele mature insa, cele mai vandute motociclete nu provin din categoria motocicletelor medii de strada, cu motoare de 500 sau 600 de centimetri cubi. “Nu avem o piata normala, consolidata. Clientii cauta motociclete mai ales pentru senzatii tari, insa cei de la Honda spun ca acest lucru se manifesta intotdeauna pe o piata in formare”, spune Mircea Eremia de la Honda. Un segment aparte al pietei moto il constituie vanzarile de choppere, spun importatorii, segment care creste si acesta, constant. Motocicletele cu motoare mari si design tipic american, cu furca ghidonului alungita si sa comoda sunt cautate “de clienti cu educatie peste medie, in general cei care au propria lor afacere sau au un post de conducere in companii importante”, spune Eremia. “Daca la motocicletele sport printre tinerii cu bani care vor sa impresioneze se mai strecoara si unul sau doi oameni de business impatimiti de viteza, la choppere categoria de clienti este exclusiv cea amintita, oameni de afaceri care vor sa se relaxeze in clipele libere”.


De o atentie din ce in ce mai mare se bucura si motocicletele de teren. “Cele mai vandute BMW-uri sunt modelele GS cu motoare de 650 sau 1.200 de centimetri cubi”, spune Ciprian Bercea, directorul de marketing al Automobile Bavaria, importatorul autorizat BMW in Romania. Aceste modele se preteaza atat la drumurile lungi pe sosea sau la traficul din orase, cat si la teren accidentat. Dar BMW nu are in oferta nici scutere si nici motociclete de talie mica sau medie, de 125 – 500 centimetri cubi, si nici nu se bucura de renumele de marca sportiva la categoria moto. “Probabil ca gropile din ce in ce mai dese si infrastructura rutiera precara sunt o explicatie a vanzarilor bune la aceasta categorie”, crede Bercea.

Oricum, odata cu cresterea pietei, importatorii se asteapta si la unele modificari, in sensul cresterii si diferentierii asigurarilor moto. “Deocamdata, asiguratorii nu fac o afacere, dar modelul se va schimba. In Vest, asigurarile se fac in functie de experienta conducatorului si de categoria motocicletei. Daca ai doar trei ani de experienta si o motocicleta super-sport de 1.000 de centimetri cubi, esti intr-o clasa de risc mult mai ridicata decat cel care are un chopper si o experienta de zece ani in sa”, mai spune Mircea Eremia.

Chiar daca se afla inca doar la jumatatea pietei second-hand din punctul de vedere al importurilor, cresterea insemnata a pietei moto va urmari tiparul celei auto. Mai mult ca sigur, importatorii au dat deja startul in cursa castigarii de cat mai multi dealeri in teritoriu.