Vise urate are chiar si lumea buna. tari ca Franta sau Italia sunt si ele restantiere la preluarea directivelor gandite la Bruxelles. Exista insa exceptii. Martori demni de crezare sunt transportatorii aerieni care vand bilete in Romania. Ei sunt obligati de legea romaneasca sa joace dupa cum canta o directiva a Uniunii Europene aplicabila de anul viitor.Promisiunile neonorate au costuri piperateCompaniile aeriene vand promisiuni. Linia aeriana promite sa va duca la destinatie, dar nu garanteaza si ca veti ajunge acolo. In situatii ca refuzul imbarcarii pasagerilor, depasirea orei sosirii sau supra-rezervarea curselor clientii sunt despagubiti. Nu aceasta este noutatea, ci inasprirea regimului despagubirilor. Parlamentul European a decis dublarea compensatiilor cuvenite pasagerilor victime ale disfunctionalitatilor activitatii companiilor aeriene. Mai mult, ei primesc gratuit masa si casa daca, din vina transportatorului, sunt nevoiti sa astepte cursele in intarziere. Sumele sunt importante, de la 150 la 600 de euro, si vin in completarea rambursarii costului calatoriei, acolo unde este cazul. Pentru companiile aeriene mari, efortul financiar nu este de natura sa puna frana profiturilor. Probleme au operatorii de curse charter. Ei vand bilete ieftine, atat de ieftine incat despagubirile valabile din 2004 le pot depasi ca valoare. Profiturile le sunt in pericol, astfel explicandu-se si faptul ca sunt singurii care comenteaza zgomotos noile reguli. „Uniunea Europeana isi incalca propriile principii, de vreme ce legea se aplica doar transportatorilor aerieni, nu si celor feroviari sau maritimi”, afirma Ray Webster, directorul executiv al companiei de charter EasyJet. El spune ca atata vreme cat Comisia Europeana aplica standarde duble, incercarea de a proteja interesele consumatorilor vor ramane fara efect. Companiile aeriene vor majora costul biletelor.Nici beneficiarii nu sunt fericiti. Asociatia Europeana pentru Protectia Consumatorilor cere daune mai mari, motivand ca anual cel putin 1,5 milioane de pasageri sunt pusi in situatii atat de neplacute incat 300 sau 400 de euro nu le pot repara prejudiciul.In timp ce Europa dezbate zgomotos subiectul, romanii aplica tacuti legea. „Respectam legile fiecarei tari in care operam, chiar daca in Uniunea Europeana acestea inca nu se aplica”, expune Alexandru Dobrescu, manager pentru Romania, punctul de vedere al KLM. In opinia sa, noile reglementari pot afecta activitatea companiilor care „nu au bine pus la punct un sistem de inventariere a locurilor si nu sunt capabile sa raspunda in timp util fluctuatiilor generate de sistemele de rezervare”. In ceea ce-i priveste pe clientii cu bilete de avion cumparate in Romania este prea devreme pentru a aprecia in ce masura au avut ocazia sa se bucure de avantajele statutului de viitori cetateni ai Uniunii Europene.
romanii au aceleasi drepturi ca cetatenii Uniunii Europene
· In eventualitatea unui refuz al imbarcarii, pasagerul are de ales intre: restituirea valorii integrale a costului biletului pentru partea de calatorie neefectuata sau asigurarea transportului pana la destinatia finala cu prima ocazie sau la o data aleasa de acesta. Indiferent de optiune, transportatorul va plati o compensatie minima in valoare de: – 150 de euro pentru curse de pana la 3.500 Km – 300 de euro pentru curse de peste 3.500 Km
· Separat de suma compensatorie minima, transportatorul aerian ofera gratuit posibilitatea efectuarii unei convorbiri telefonice si/sau a transmiterii unui mesaj telex/fax catre punctul de destinatie, mancare si bauturi racoritoare, cazare la hotel (in cazurile in care este necesara sederea pe timpul uneia sau mai multor nopti).
· Pasagerii care se considera lezati pot actiona in justitie transportatorul aerian, fara ca prin aceasta sa piarda drepturile prevazute de lege.
· Fiecarui pasager caruia i s-a refuzat imbarcarea, transportatorul ii pune la dispozitie un formular in care sunt inscrise despagubirile cuvenite.

Afaceri europene
· Contribuabilii Uniunii Europene cotizeaza anul acesta cu zece milioane de euro la informarea viitorilor concetateni din centrul si estul Europei. Suma face parte dintr-un fond de 150 de milioane de euro, alocati de Comisia Europeana pe perioada 2000-2006 campaniilor de comunicare din tarile candidate. Printre obiectivele finantate sunt prezentarea impactului aderarii, cunoasterea valorilor si institutiilor europene etc. Banii sunt gestionati de fiecare Delegatie a Comisiei Europene in parte. Cea mai mare suma, 1,5 milioane de euro, a revenit in 2003 Delegatiei Comisiei Europene din Romania. Din clasamentul celor mai „bogate” delegatii in fonduri de promovare a Uniunii Europene mai fac parte: cea din Polonia (1,3 milioane de euro), Ungaria (1,2 milioane de euro) si Republica Ceha (1,1 milioane de euro).
· Romania, Polonia si Slovacia sunt considerate ca fiind cele mai atractive destinatii pentru investitorii straini interesati sa-si plaseze banii in utilitati publice si energie. KPMG apreciaza ca aderarea celor trei tari garanteaza capitalului strain existenta unui mediu de afaceri reglementat conform uzantelor Uniunii Europene: legislatie armonizata, riscuri scazute, stabilitate macroeconomica.
· Cele mai profitabile afaceri cu automobile se fac in est. In 2002, rata inmatricularilor din fostele tari comuniste a devansat-o pe cea din Uniunea Europeana (1,4% fata de -2,7%). Pozitia de lider revine Poloniei, cu 308 mii de autoturisme vandute. Este urmata de Ungaria, cu peste 170 de mii de bucati si Republica Ceha, cu 147 de mii de autoturisme. Desi Romania ocupa locul IV, cu 88 de mii de autoturisme vandute, este cotata ca fiind cea mai dinamica piata (o crestere de 22% fata de anul precedent, fata de Ungaria cu 16% sau Bulgaria cu 2%). Nu diversificarea clientelei este explicatia exploziei cererii, ci obiceiul celor cu venituri substantiale de a detine mai mult de doua masini.Marcile franceze sunt preferatele pietelor din regiune. In primele sase luni ale anului 2003, Renault si PSA si-au adjudecat cea mai importanta cota, 32,9%. Grupul Volkswagen detine 25% din piata. Pozitiile acestora sunt insa amenintate de ofensiva producatorilor asiatici. Foarte curand Toyota va inaugura capacitatea sa de productie din Cehia, iar Suzuki va dubla investitiile in cea pe care o detine in Ungaria.