De ce românii NU își primesc pensiile la timp? Explicația CNPP
Pensionarii nu își primesc pensiile la timp în unele cazuri, recunoaște Casa Națională de Pensii Publice (CNPP). Problemele se rezolvă greu, uneori doar după ce presa intervine.
Aplicația pentru recalcularea pensiilor încă nu funcționează, iar firmele care trebuiau să o facă au întârziat și au fost sancționate. Au trecut 9 luni de la noua lege, dar softul e încă în teste. Între timp, 500.000 de dosare așteaptă, iar doar 3.288 de angajați gestionează pensiile pentru peste 10 milioane de oameni.
CNPP spune că noile aplicații funcționează pentru dosarele depuse după 1 septembrie 2024, conform noii legi a pensiilor. Totuși, timpul de pregătire a fost foarte scurt – doar 9 luni pentru a crea și testa softurile și a stabili regulile de aplicare.
Aplicația este parțial funcțională
Aplicația pentru recalcularea pensiilor încă are probleme, mai ales din cauza modificărilor legislative din ultimii ani. Recalculările sunt complicate, pentru că au existat multe formule și condiții diferite de-a lungul timpului, iar acum trebuie unificate. Pentru asta, softul a fost încărcat cu 3.587 de formule noi.
Aplicațiile sunt dezvoltate, dar încă se testează și nu sunt complet funcționale.
CNPP spune că toți pensionarii își vor primi banii retroactiv, chiar dacă apar întârzieri. În realitate însă, oamenii ajung să aibă probleme din cauza acestor întârzieri – nu-și pot plăti facturile și trăiesc cu stres.
„Menționăm că termenul avut la dispoziție de la data aprobării/promulgării/publicării Legii nr.360/2023 și până la data intrării în vigoare a acesteia a fost de doar 9 luni de zile, timp în care trebuiau atinse două ținte majore:
- elaborarea normelor de aplicare a legii (HG nr.181 din 28.02.2024, publicată la 01.03.2024) – după apariția legii;
- crearea, dezvoltarea, testarea și darea în producție a noilor aplicații informatice, în paralel, în doar 6 luni de zile (01.03.2024 – 01.09.2024),respectiv pentru:
- calculul pensiilor conform art.144 din Legea nr.360/2023, emiterea și transmiterea efectivă a deciziilor de recalculare pentru aproape 5 milioane de dosare (!) până la data de 1 septembrie 2024;
- noi funcționalități, fluxuri, formule, etc necesare (și prevăzute) pentru implementarea în sistemul informatic integrat al Casei Naționale de Pensii Publice a prevederilor Legii nr.360/2023.
Referitor la recalcularea pensiilor prin trecerea de la pensia de invaliditate/pensia anticipată parțială la pensia pentru limită de vârstă vă comunicăm că, având în vedere numeroasele schimbări legislative anterioare, în funcție de care – în timp – au fost utilizate mai multe versiuni de stabilire/calcul al pensiilor și ținând seama de noile elemente parametrice introduse de Legea nr. 360/2023, acest tip de recalculare este cel mai complex și îl reprezintă `aducerea la un numitor comun` a tuturor pensiilor aflate în plată.
Pentru aceste recalculări, cât și pentru cele privind valorificarea veniturilor nepermanente și a acordului global, aplicațiile informatice au fost deja dezvoltate și se află în fază avansată de testare, urmând a fi date în producție în cel mai scurt timp.
Indiferent de data emiterii deciziei, drepturile de pensie restante se achită retroactiv, astfel încât eventualele întârzieri nu vor avea efecte de natură pecuniară asupra beneficiarilor”, precizează instituția pentru Antena 3.
500.000 de dosare de pensii, doar 3.288 de angajați
În prezent, sunt în lucru aproximativ 500.000 de dosare de pensie în toată țara, adică aproape 8.500 pentru fiecare casă de pensii. Teoretic, un dosar se rezolvă în 37 de zile, dar acest timp nu include blocajele cauzate de testarea softului.
Casele de pensii lucrează cu puțin personal: doar 3.288 de angajați se ocupă de peste 10 milioane de beneficiari. Volumul de muncă a crescut, dar numărul angajaților a scăzut – în 2024, cu 15% mai puține posturi ocupate față de anul anterior.
Angajații fac eforturi să proceseze toate cererile, dar pot apărea întârzieri. Totuși, pensiile restante se plătesc retroactiv, conform legii.
În plus, în ultimii 4 ani, legislația s-a schimbat de 31 de ori, iar personalul a trebuit să se adapteze constant.
„Casele teritoriale de pensii deservesc un număr de cca 10.600.000 de beneficiari (asigurați, pensionari și beneficiari de indemnizații acordate în baza unor legi cu caracter special) cu doar 3.288 salariați, respectiv cca 3.200 beneficiari/ lucrător.
Începând cu data de 01.01.2024 s-a înregistrat o scădere de cca 8% al numărului total de posturi aprobate și o scădere de cca 15% a numărului de posturi ocupate.
Prin urmare, la nivelul caselor teritoriale de pensii se desfășoară o activitate continuă, pe toate palierele, chiar dacă volumul este foarte mare și personalul insuficient, angajații depun eforturi suplimentare pentru soluționarea tuturor cererilor de stabilire/revizuire/recalculare ale drepturilor de pensie și comunicarea la plată a acestora.
Menționăm și faptul că deși există acest flux continuu, prin care sunt emise decizii și sunt achitate drepturi de pensie, în unele cazuri pot apărea întârzieri în soluționare, dar indiferent de data emiterii deciziei, drepturile de pensie restante se achită retroactiv, de la data prevăzută de lege”, se arată în răspunsul trimis de instituție.
Furnizorul de soft a fost penalizat
Softul pentru pensii este dezvoltat de firmele Arobs Systems și Wing Leading Edge, alese prin licitație. CNPP recunoaște că au fost întârzieri, din cauza complexității sistemului și a faptului că noile funcții trebuie implementate în ordine, pas cu pas.
Contractul include termene clare de livrare, iar în unele cazuri firmele au fost penalizate pentru întârziere. Totuși, CNPP nu spune exact ce întârzieri au fost și cât au plătit firmele ca penalizare.
„Prin derularea unei proceduri de atribuire prin licitație deschisă pentru atribuirea Acordului – Cadru având ca obiect “Servicii de asistenţă tehnică, mentenanţă corectivă și evolutivă pentru sistemul informatic integrat al Casei Naționale de Pensii Publice”, selecție care a avut la bază o serie lungă de cerințe și criterii profesionale a fost declarat câștigător ofertantul: Asocierea Arobs Systems – Wing Leading Edge.
Având în vedere complexitatea sistemului informatic integrat al CNPP, arhitectura software-ului existent, dezvoltat prin implementarea unor proiecte începând cu anul 2010, precum și obligativitatea unei secvențialități a dezvoltării unor noi funcționalități, în sensul în care acestea sunt dependente de anumite etape sau funcționalități anterioare și de aceea ele nu pot fi dezvoltate, testate sau trecute în producție decât într-o anumită succesiune, în cuprinsul contractelor încheiate între CNPP și prestatorul de servicii Asocierea Arobs Systems – Wing Leading Edge au fost prevăzute termenele de implementare ale legii etapizat.
Contractul având clauze bine stabilite privind termenele de livrare a modulelor informatice, în majoritatea cazurilor termenele au fost respectate, dar au existat și cazuri în care depășirea acestora a fost sancționată cu penalizări”, precizează instituția.