La nici trei ani de la iesirea pe piata a pantofilor marca „Lucescu”, celebrul antrenor roman isi ameninta partenerii italieni ca ii da in judecata daca nu ii arata adevaratele evidente contabile din ultimii doi ani. El nu intelege cum a fost posibil ca, intre 1999-2001, fabrica sa inregistreze pierderi, din moment ce mare parte din productie a fost produsa in lohn. Pierderile calculate de antrenorul roman pentru cei trei ani de existenta ai fabricii de incaltaminte Pitti Intertrading de la Iasi sunt de peste 200.000 de dolari. Mircea Lucescu detine 50% din actiuni, iar fratii italieni Giampiero si Giuliano Ferri, care detin in Italia lantul de magazine Pitti Shoes, 50%.
Povestea incepe in 1999, an in care Mircea Lucescu spune ca a vrut sa faca ceva pentru romani. „Am vazut atunci ca o pereche de pantofi buni, din piele, facuti manual, costa la Bucuresti mai mult decat la Milano. Mi s-a parut ca era exagerat sa dai aproape 200 de dolari pe un pantof care facea mai putin de o suta”, povesteste Lucescu. Acesta a fost motivul pentru care antrenorul roman a propus firmei Pitti sa construiasca impreuna o fabrica de pantofi. Italienii au acceptat imediat, dar au conditionat intrarea in afacere de producerea unor pantofi care sa poarte numele „Lucescu”. „In perioada in care am antrenat la Milano am fost contactat de reprezentantii firmei Pitti. Am cazut de acord sa incepem productia intr-un atelier dintr-o scoala profesionala, care nu mai functiona. Acolo produceam eu echipament sportiv, dar angajatii nu reusisera sa lucreze la calitate occidentala”, spune Lucescu.
Intre timp, Mircea Lucescu a trebuit sa se mute la Istanbul, acolo unde primise oferta de la echipa turca Galatasaray. „Din pacate, nu am avut pe cine sa las sa se ocupe de aceasta afacere. Din aceasta cauza lucrurile au luat-o intr-un sens cu totul gresit, iar afacerea a intrat in regres”. Italienii de la Pitti nu au facut decat sa-l informeze pe Lucescu, la fiecare sfarsit de an, ca firma de la Iasi nu a avut profit. Tot asa s-a ajuns in situatia in care pantofii produsi de firma lui Lucescu nu se mai vand in Romania. De fapt, marca „Lucescu” a disparut cu desavarsire.

Finalul va fi scris de avocati

In primii doi ani, pantofii Lucescu puteau fi intalniti in toate magazinele Metro si in aproape toate centrele comerciale. „Le-am spus celor de la Pitti sa nu vanda cu mai mult de 700.000 de lei. Nu vroiam sa fim elitisti, ci sa vindem cu un adaos comercial redus”, spune antrenorul. La jumatatea anului trecut italienii au retras toti pantofii de pe piata romaneasca. Motivul invocat in discutiile cu Mircea Lucescu a fost acela ca vanzarile au fost foarte scazute si ca nu se facea profit. Din aceasta cauza actionarii de la Pitti au hotarat sa produca doar in lohn, pentru piata italiana. La Pitti Intertrading Iasi se lucreaza acum doar in lohn si doar atunci cand sunt comenzi.
„In acel moment i-am anuntat ca ies din afacere si le-am propus sa preia actiunile detinute de mine. De un an de zile nu am mai primit nici un raspuns, nici macar un telefon”. In consecinta, Lucescu a angajat un avocat roman, care urmeaza sa faca o expertiza contabila pentru a vedea ce s-a intamplat in spatele usilor de la Intertrading. El este decis sa faca lumina in aceasta afacere, despre care spune ca a fost „una dintre cele mai proaste din viata mea”. Cei aproape 100 de angajati asteapta acum sa vada care va fi deznodamantul unei afaceri pe care Lucescu regreta ca a facut-o. Mircea Lucescu spera, totusi, sa mai recupereze macar pierderile inregistrate in trei ani (peste 200.000 de dolari).     

Piata pantofilor din Romania

· 3,9 milioane din cele 7,5 milioane de perechi de pantofi din productia autohtona sunt din piele, 0,2 milioane din inlocuitori, iar restul din mase plastice si cauciuc. Nu exista marci nationale impuse ci mai multi mici producatori.
· Din 32,5 milioane de perechi de pantofi importati, 800.000 sunt din piele, 17,3 milioane din inlocuitori, (in special din China), iar 14,4 milioane din mase plastice. Cei mai mari importatori sunt Gino Rossi, Stonefly, Gianfranco Ferri, Roberto Canolli etc.