57,8% dintre respondenți au recunoscut că au oferit atenții medicului de familie, în timp ce doar 14.7% au declarat că medicii de familie le-au cerut o sumă de bani nejustificată pentru eliberarea unor documente medicale. Dintre cei care au dat șpagă medicului de familie, 78% au recurs la acest gest fără să li se ceară.
“Rezultatele studiului realizat de Bursa de Reclamă par să contrazică ipoteza potrivit căreia medicii sunt cei vinovați de corupția în sistemul de sănătate, devenită deja un clișeu.  Cred că, în multe domenii, cercetarările statistice, riguroase din punct de vedere științific, pot furniza informații mult mai relevate privind cauzele unor probleme majore. În sistemul de sănătate, corupția pare să fie o problemă de mentalitate și pare să fi contaminat și domenii conexe, cum ar fi cel al medicinei de familie, care funcționează după principii private”, apreciază Valentin Oeru, directorul general al TradeAds Interactive, firma care administrează Bursa de Reclamă.
Serviciile de medicină de familie nu sunt finanțate direct de către stat. Medicii de familie sau cabinetele acestora funcționează ca entități private, serviciile fiind decontate de către Casele de Asigurări de Sănătate din fondurile plătite de asigurați sub fomăr de contribuții la asigurările de sănătate.
Medicii de familie își găsesc singuri clientela, iar remunerația lor depinde de numărul de pacienți și de serviciile prestate. Serviciile medicilor de familie sunt decontate de Casa de Sănătate, în 2010 sumele având o componentă “per capita”- 70% din totalul sumelor alocate, și în funcție de activitățile prestate – 30% din sumele alocate.
În trimestrul III din 2010, valoarea unui punct “per capita” a fost de 4,5 lei. Numărul optim de pacienți al unui medic de familie, potrivit proiectului de cadru cu Casa de Asigurări de sănătate est de 1.800 de persoane. Proiectul de act normativ prevede, ca din 2011, să crească ponderea sumelor alocate medicilor de familie în funcție de serviciile prestate la 40%, în detrimentul sumelor decontate doar pentru numărul de pacienți.
Cercetarea statistică realizată de Bursa de Reclamă a avut la bază un eșantion de 1.270 de persoane din București, chestionarul fiind livrat online în perioada 12-19 octombrie.
Alte concluzii ale studiului privind serviciile de medicină de familie realizat de Bursa de Reclamă:
– familiile se înscriu la același medic (75,58% din respondenți),
– pacienții sunt fideli: 74% din respondenți sunt înscriși la același medic de familie de mai mult de 5 ani
– românii apelează rar la medic: doar 56,7% din pacienți au apelat la serviciile medicului de familie în ultimele șase luni
– timpul de așteptare la cabinet depășeste 30 de minute în aproape 40% din cazuri
– cele mai socilitate servicii sunt consultațiile, analizele și eliberarea de rețete
– în general, pacienții își aleg medici de familie care să fie aproape de domiciliu/reședință (58% ajung la medicul de familie în mai puțin de 30 de minute)
– mai puțin de un sfert dintre pacienți (23,46%) au beneficiat de consultații la domiciliu
– pacienții își doresc ca medicii lor de familie să fie profesioniști și responsabili
– 13,5% dintre respondenți sunt deja înscriși la medici de familie afiliați unei clinici private

Te-ar putea interesa și: