Deși funcționează doar de trei ani ca insituție financiară nebancară aflată sub supravegherea Băncii Naționale a României, înființată printr-un parteneriat între fundația Centrul pentru Dezvoltare Economică (CDE) și goodbee Holding (parte din grupul financiar-bancar Erste din Austria), compania are un istoric de peste 13 ani în România.
”Am început activitatea de microcreditare în 1998, prin Centrul pentru Dezvoltare Economică, cu credite de 50 de dolari, acordate în zone care au cunoscut în timp o dezvoltare economică peste cea a zonelor în care acest tip de finanțare nu este cunoscut și accesat”, explică Anca Ciobanu, CEO goodbee Credit IFN.
Cele mai recente rezultate financiare ale companiei, arată că, pe primul semestru din acest an, au fost acordate credite în valoare de  aproape 12 milioane de euro, de peste patru ori mai mare față de nivelul înregistrat la sfârșitul primului semestru din anul trecut, ceea ce reprezintă o creștere cu 345% față de anul 2010, aceeași perioadă. Din punct de vedere al structurii portofoliului, agricultura continuă să dețină cea mai mare pondere, cu 1721 de credite acordate (96% din totalul de 1800), urmată de comerț (48), servicii (22) și producție (9). Comparativ cu anii anteriori, segmentul serviciilor a trecut înaintea producției, cererile de creditare aprobate fiind de cinci ori mai multe.
”Finanțăm cele mai diverse domenii de activitate din zonele în care suntem prezenți și analizăm atent fiecare solicitare de credite, întotdeauna cu ajutorul comunității locale„, adaugă Anca Ciobanu. Astfel, compania oferă posibilitatea dezvoltării micilor afaceri, contribuind astfel la creșterea nivelului de trai și a nivelului economic al zonei respective.
Ceea ce diferențiază esențial activitatea goodbee credit IFN de activitatea băncilor sau a altor potențiali finanțatori pentru zona rurală este segmentul de clienți căruia i se adresează.
”Este vorba despre persoane sau afaceri nebancabile și este elementul esențial al activității de microfinanțare”, explică CEO-ul goodbee credit IFN. Cu alte cuvinte, deși au venituri permanente din activitatea pe care o desfășoară, acestea nu sunt întotdeauna perfect cuantificabile, dar pot fi estimate, și, de cele mai multe ori, sunt sezoniere. Veniturile și ritmicitatea lor sunt aspecte definitorii pentru un credit bancar, fără de care acesta nu poate fi accesat. Deși nu se încadrează în tiparele unui credit clasic, clienții și activitățile lor din zona rurală pot accesa acest tip de finanțare de la goodbee Credit. ”Prin însăși profilul companiei noastre, încurajăm și susținem antreprenoriatul, iar la sate, oamenii sunt antreprenori prin definiție, căci ei trăiesc din activitatea pe care o desfășoară, dar oferă și comunității produsele și serviciile de care se ocupă”, spune Anca Ciobanu.
Goodbee are și rolul de a consilia și a educa, mai ales din punct de vedere financiar comunitățile în care este prezentă. ”De aceea, noi am început prin a le arăta cum să își facă un buget de venituri și cheltuieli, mai apoi cum să-și facă un plan de afaceri”, adaugă CEO-ul goodbee Credit IFN. Membrii echipei de vânzări, care se deplasează permanent la potențialii clienți, din cele 11 birouri din întreaga țară, au devenit un fel de consilieri de finanțe ai comunității locale. Mai ales că nu există reticență la această formă de creditare, pentru că este singura formă de finanțare posibilă pentru segmentul vizat de goodbee Credit IFN.
Anca Ciobanu conduce acest business de peste 13 ani și este convinsă că oamenii din aceste zone, care se zbat să dezvolte proiecte de business care au devenit puncte de reper pentru comunitate în multe zone din țară, au nevoie de o soluție viabilă de finanțare. Goodbee Credit are exact rolul de a identifica, împreună cu membri comunității locale, cea mai potrivită soluție pentru fiecare client și afacerea acestuia. ”Micii întreprinzători posedă  întocmai aceleași abilități ca și marii oameni de afaceri, dar la o altă scară”, precizează Anca Ciobanu.
Puţini absolvenţi de facultate se gândesc că şi-ar putea construi o carieră de succes ori ar putea demara un mic business într-un oraş de provincie sau într-un sat, pe motiv că nu ar avea satisfacţiile profesionale pe care le oferă marile oraşe. Sau Capitala. Anca Ciobanu, CEO goodbee Credit IFN, nu crede în această teorie. Deşi s-a născut şi a crescut în Bucureşti, iar ca absolventă a Facultății de Finanţe-Contabilitate din cadrul Academiei de Studii Economice (ASE) ar fi putut lucra în orice mare bancă din România, a ales satul românesc și provincia. Bate drumurile ţării între cele 12 birouri regionale ale activității pe care o conduce de 13 ani. Nici astăzi, în 2011, nu se poate spune că noţiunea de microfinanţare – ca termen şi domeniu de activitate – este cunoscută, dar crede că lucrurile sunt pe un făgaș bun.