Fie pentru ca reteaua de telefonie fixa functioneaza foarte prost – atunci cand exista – fie pentru ca au intr-adevar nevoie, datorita meseriei sau afacerilor, fie pentru ca le confera un anumit statut sau este la moda, din ce in ce mai multi romani achizitioneaza un telefon mobil. E adevarat ca nu toata lumea isi permite sa scoata din buzunar cel putin 100 USD pentru aceasta distractie, dar in prezent, peste 750.000 de utilizatori vorbesc la telefon prin intermediul celor trei operatori de telefonie mobila: Mobil Rom-Dialog, MobiFon-Connex si Telemobil-NMT. Firmele producatoare de telefoane se impart in doua categorii: cele specializate, precum Nokia, Ericsson, Bosch, Motorola, Alcatel; de cealalta parte sunt firmele al caror punct forte il reprezinta domeniul electrocasnic si care s-au lansat si in telefonia mobila: Siemens, Panasonic, Philips. Concurenta este acerba si de aceea numarul ofertelor promotionale este in crestere.
Daca in primul an de
existenta (1997) a
acestei piete numarul abonatilor a fost spectaculos fata de asteptari – 180.000 fata de 50.000, cat se preconiza -, anul acesta cei din domeniu estimeaza ca in cel mai fericit caz numarul lor va spori cu 80.000-120.000. Cu toate acestea, Romania are doar 2,7 mobile la 100 de locuitori, fata de Cehia – 9,3, Ungaria – 10,5, Estonia – 16,8 sau Tarile Scandinave, unde 40 de locuitori din 100 sunt fericiti ca pot comunica prin telefonul fara fir. Potrivit statisticilor, procentul de potentiali cumparatori atinge 8-10% din populatia tarii noastre.
Cele mai cautate raman telefoanele accesibile din punctul de vedere al pretului, fie ele noi, low-end (terminal jos), adica nu cele mai bune din punct de vedere calitativ, la preturi ce variaza in jurul sumei de 100-150 USD, sau la mana a doua. Dintre acestea din urma, unele provin de pe piata neagra – furate de peste hotare sau din ograda compatriotilor nostri. Celelalte alcatuiesc piata gri: cel mai adesea sunt aduse cu sacosa din Ungaria sau sunt comercializate de importatori neautorizati – fara acte in regula – care nu pot presta un service de calitate, nu acorda garantii si ruineaza astfel imaginea firmelor serioase. Din telefoanele existente in acest moment pe piata doar 40-50% sunt noi-noute, iar 70-80% sunt low-end.
In august se va lansa
un nou operator
„Tendinta la telefoane mobile este de a se integra in piata de bunuri de larg consum, alaturi de televizoare, frigidere s.a.m.d.”, afirma Radu Ionescu, Sales Manager pe telefoane mobile la Ericsson. Cota de piata a acestei firme este de 35-37%, conform unui studiu comandat in strainatate. Principala problema semnalata de Domnia sa este faptul ca, desi firma practica aceleasi preturi in toata lumea – un telefon costa la fel in Romania ca si in SUA – apar diferente de preturi din cauza importurilor neautorizate.
In opinia lui Radu Cosma, Sales Manager la Nokia Mobile Phones Romania, „cerintele tehnice se ridica la acelasi nivel ca in alte tari, dar puterea de cumparare este mult mai mica”. Cu toate acestea, vanzarile au crescut datorita cresterii popularitatii telefonului mobil.
Marius Coman, de la reprezentanta Bosch Romania, apreciaza ca anul 1999 va fi mult mai slab decat anul trecut, intrucat „situatia economica e la pamant”. Conform unui studiu realizat de Bosch Telecom Germania, cota de piata a acestei marci este de 14-15%. In ceea ce priveste dificultatile, in afara de puterea scazuta de cumparare a populatiei, Domnia sa e de parere ca cea mai grava problema este legata de legislatia de acordare a licentelor operatorilor de telefonie mobila.
Ageximco a fost pana anul trecut cel mai important distribuitor Motorola. „Din cauza nenumaratelor furturi din vama – ne dispareau 100 de bucati la un import de 500 – ne-am retras de pe piata. Mai mult, la un telefon poti pune un adaos maxim de 10 USD, asa ca nu castigi prea mult”, ne-a declarat Georgiana Nasui.
Reteaua de telefonie Mobil Rom-Dialog are 375.000 abonati – cei mai multi fiind in Bucuresti – si o cota de piata de 51%, conform estimarilor proprii. Cifra totala a investitiilor in Romania se va ridica, pana la sfarsitul anului, la 350 milioane USD, iar cifra investitiilor in publicitate a depasit anul trecut 10 milioane USD. Mickael Ghossein, Marketing&Sales Director, estimeaza ca „Piata va creste, pentru ca oamenii vor sa comunice”. Domnia sa crede ca sunt suficienti trei operatori si nu mai este loc pentru altii, care ar intampina greutati din punctul de vedere al antenelor si al retelei de comunicatii.
MobiFon-Connex are 370.000 abonati, iar volumul investitiilor sale la sfarsitul lui 1999 va depasi 530 milioane USD. In privinta dificultatilor, Ioana Jackie Pelin, Senior PR Coordinator, afirma ca „Ele nu sunt straine nici unei companii de succes din Romania si nu reprezinta un obstacol insurmontabil, ci mai degraba o provocare pozitiva”.
In august este anuntata lansarea unui nou operator, Cosmorom (RomTelecom-OTE) a carui retea va deveni functionala in decembrie. Daca tarifele acestuia vor fi mai mici decat ale celor doi operatori existenti acum, sansa ca vanzarile de telefoane sa creasca este destul de mare. Deocamdata insa, firmele sunt nevoite sa practice preturi promotionale, iar dealerii sa faca tot felul de oferte reduse, pentru a traversa cu bine acest an.