Realizator tv, director de imagine, regizor, scenarist, proprietarul unui mic studio de film, detinator a mai multor premii si nominalizari la diferite festivaluri de film documentar, autor a peste 50 de filme de televiziune, realizator de spoturi si fotografie publicitara…Eugen Ciocan simte nevoia sa depaseasca inscrisurile din CV-ul sau: „Imi place sa cred ca sunt un rebel care nu poate intra in rand. Cinematograful reprezinta pentru mine marea pasiune si visul meu dintotdeauna, pentru ca este un spatiu al libertatii.”
Cum a ajuns cineastul „rebel” sa intre in randurile echipei care a creat campania de promovare electorala a lui Traian Basescu? Din capul locului, pentru a inlatura orice urma de suspiciune (de genul: e omul PD-ului, l-a cumparat Basescu!), Eugen Ciocan tine sa precizeze: „Eu sunt apolitic, ca sa nu spun ca am retineri masive pentru toti cei care au constituit candva FSN. Aveam retineri si pentru PD, mai putin pentru Basescu in sine, care a fost un ministru eficient. Am intrat in aceasta campanie din dorinta de a cunoaste o noua experienta, fara sa am nici un angajament politic.” Concret, Eugen Ciocan a fost atras in aceasta experienta de prietenul sau Felix Tataru, producatorul campaniei si directorul agentiei de publicitate GMP Advertising. Cu ei a lucrat si Carmen Calugareanu.
Intr-o dimineata, Felix Tataru l-a trezit cu un telefon: „stii cine e viitorul primar al Capitalei? Cine? – a intrebat somnoros Eugen. Traian Basescu, dar asta depinde numai de noi”, a conchis Felix. PD il desemnase pe Basescu drept candidat la Primaria Bucurestiului. si echipa s-a apucat de treaba. Eugen Ciocan isi aminteste: „Noi, cei care am lucrat la campanie, am fost singurii care am crezut cu tarie ca Basescu va ajunge primar. Staff-ul sau electoral era stresat de posibilitatea ca Basescu sa nu piarda lamentabil si nicidecum sa castige.” Astfel, a fost numit in functia de director de imagine a campaniei. Dar functia sa a fost generica, el, impreuna cu echipa de creatie, a conceput sloganurile, afisele, spoturile tv, campania de „teasing” si a urmarit atat fluxul de productie, cat si efectele campaniei. Nu au lucrat dupa carti sau tratate de specialitate. „Eu am lucrat dupa bunul simt, marturiseste Eugen. Atunci cand fac un filmulet, imi propun sa ajung la acea fereastra a sufletului omului prin care sa-l pot emotiona. Este singurul lucru pe care cred ca stiu sa-l fac: sa-i emotionez pe oameni.”
Basescu este un slab actor
Totusi, campania de promovare electorala a lui Basescu a avut multe puncte comune cu o veritabila campanie comerciala. Eugen Ciocan nu se sfieste sa recunoasca faptul ca, efectiv, Basescu a fost privit ca un „detergent” a carui imagine trebuia vanduta cat mai bine. Dovada este campania de „incitare” (teasing), procedeu folosit pentru prima data in publicitatea electorala. Insusi Basescu i-a incurajat, lasandu-le creatorilor o libertate maxima: „Sunt un produs, vindeti-ma!” Au analizat produsul si piata pe care va fi vandut? Nu s-au complicat. Eugen explica: „Eu cred ca atunci cand arunci „o bila” si alergi dupa ea, o data cu cel caruia i-o adresezi, poti s-o mai prinzi si s-o reformulezi pe parcurs. Acest elan mi se pare mai bun decat sa titirim o chestie mediocra si plicticoasa.”
Orice produs (fie si politic) are un spirit. Iar Basescu este e un spirit politic ofertant. Tocmai acest lucru l-a incurajat pe cineastul convertit pentru putin timp in creator publicitar: „Mi-am propus sa creez o campanie in spiritul produsului. Pentru ca daca n-o faceam in spiritul omului Basescu, ar fi insemnat ca mint, ca manipulez, lucru care imi repugna. Or, mesajele de autoritate pe care le-a lansat – „Vin la Primarie!” sau „stiti ca pot!” – au fost chiar in spiritul sau.” Strategia de invingator – Basescu vine la primarie, nu discuta cu nimeni, el merge la sigur – insotita de un umor de calitate a apartinut lui Eugen Ciocan.
A fost Basescu un bun actor in timpul filmarilor si la sedintele foto? „Basescu este un foarte prost actor, spune Eugen, pentru ca este un om autentic. Capacitatea de dedublare, in general, mascheaza un nivel de ipocrizie. Oamenii care sunt sinceri cu ei insisi nu pot fi naturali decat daca ii lasi in pace. Cand ii spuneam: Mai la stanga!, Stai asa in cadru!, pur si simplu Basescu tremura ca un copil in fata injectiei. O filmare a fost amanata din cauza ploii. Atunci Basescu s-a bucurat ca un copil.”
A avut puncte slabe produsul Basescu? „Sincer sa fiu, punctele slabe ale lui Traian au scapat simtului meu critic”, afirma Eugen Ciocan.
Daca „produsul” a fost ofertant, atunci cum a fost clientul? A fost pretentios, mofturos, optuz? „Pot sa va spun ca tot ce am propus noi a fost acceptat de staff-ul PD, fara modificari. Dar a fost o munca istovitoare de convingere. Am stat in sedinte lungi si obositoare pana la doua-trei noaptea, facand risipa de colocvialitate. As fi vrut, totusi, sa lucram mai relaxati, sa nu consumam atata energie pentru a-i convinge.”
Echipa de creatie n-a sarbatorit cu sampanie victoria candidatului. Nimeni din PD, in afara de Basescu, nu i-a felicitat cu o strangere de mana. Dupa aceasta victorie, Eugen Ciocan a primit trei oferte din industria publicitatii. Le-a refuzat. „Publicitatea este una dintre cele mai mari plagi ale lumii de astazi, explica el motivele refuzului. Faptul ca unii iti vor binele cu tot dinadinsul, ca te obliga sa fii fericit, te aduleaza si te flateaza numai ca sa-si vanda produsele, mi se pare un joc sinistru. Acest val al seductiei pe care-l asterne industria publicitatii peste o lume nesigura este o forma de a ne fura caciula.” Eugen Ciocan ramane devotat cinematografiei, chiar daca in Romania acest domeniu se afla intr-o profunda criza. Dar nu se lamenteaza: „Eu cred ca suportul mesajului, fie in publicitate, in scurtmetraj sau animatie, conteaza mai putin. Daca ai ceva de spus cu adevarat, te poti exprima si pe un petic de hartie si, de ce nu?, poti rasturna lumea.”    

Carte de vizita
Eugen Ciocan
· Locul si
data nasterii: Bucuresti,
4 februarie 1963
· Studii: Academia de Teatru si Film Bucuresti, sectia imagine de film si tv, promotia 1991
· Experienta profesionala:
– asistent imagine la Studioul Cinematografic Buftea, 1987 – 1989
– director de imagine TVR, 1990
– realizator documentare si video-art Uniunea Artistilor Plastici, 1990 – 1991
– realizator filme de antropologie rurala, Ministerul Culturii, 1992 – 1993
– realizator al emisiunii „Povesti adevarate”, Pro TV, 1994 – 1996
– regizor al emisiunii „Reporter
Tele 7″, Tele 7abc, 1998
– realizator independent din 1997 la Cinevideo Orient Unu
· Palmares: 13 scurtmetraje documentare si de fictiune premiate si nominalizate la diferite festivaluri interne si internationale.