Companiile de telefonie mobila obisnuiesc sa desfasoare campanii promotionale, pe perioade de timp limitate, de regula, la doua-trei luni. Pe durata desfasurarii acestor promotii, cei care se conecteaza la retea, beneficiaza de diverse reduceri la tarifele percepute pentru serviciile oferite, i majoritatea cazurilor putindu-se achizitiona si un terminal (telefon) la un pret subventionat.
Prin intermediul acestor campanii promotionale, preturile aparatelor telefonice s-a redus simtitor putind fi procurate la preturi simbolice. Aceasta se datoreaza itr-o foarte mare masura si dealerilor care isi suprapun propriile promotii cu cele desfasurate de companiile care ofera serviciile de telefonie mobila. Dublate de o publicitate agresiva, se obtin rezultate spectaculoase, numarul abonatilor ajungind i numai trei ani sa depaseasca doua milioane.
Dupa cum era de asteptat, aceste promotii, pentru a-si atinge scopul, trebuie sa contina anumite elemente prin care sa fie asigurata cistigarea unor abonati fideli. in primul rind, aparatele telefonice sunt setate astfel icit sa poata fi utilizate exclusiv itr-o anumita retea. De exemplu, daca s-a beneficiat de o oferta lansata de Mobil Rom, telefonul va putea functiona numai cu o cartela Dialog sau Alo. in cazul serviciilor preplatite, cum ar fi utilizarea cartelelor valorice, lucrurile sunt mai simple, serviciile fiind platite i avans, iar utilizatorul putind vorbi i limita creditului disponibil si numai pe perioada de valabilitate a cartelei. Dupa expirarea termenului, pentru a putea sa utilizeze reteaua trebuie prelungit creditul, prin cumpararea unei noi cartele.
in plus fata de aceste masuri, fiecare companie isi protejeaza investitia facuta, impunind o durata minima de contract. in cazul i care abonatul, indiferent de motiv, doreste sa renunte la abonament iainte de expirarea termenului impus de contract, este obligat la plata unei despagubiri. Trecerea de la un tip de abonament la altul este tratata diferit de companiile de telefonie mobila. Exceptie face Cosmorom, care pina i prezent practica un singur tip de abonament, de noua dolari pe luna, deci cel putin deocamdata nu poate fi vorba de o schimbare sau migrare spre un alt abonament.
Penalizarile sunt usturatoare
Societatea Mobil Rom ofera urmatoarele conditii la icheierea unui abonament: un contract de abonament se icheie pentru o perioada nelimitata de timp, dar nu mai putin de sase luni (pentru un abonament care nu beneficiaza de nici o oferta promotionala). in functie de tipul de oferta lansata de Mobil Rom, aceasta durata poate fi prelungita la mai mult de sase luni. in cazul i care abonatul doreste sa renunte la abonament iainte de terminarea perioadei minime de contract, trebuie sa achite sumele restante, plus o taxa de icetarea a contractului, de 300 dolari. Modificarea tipului de abonament se face i urmatoarele conditii: trecerea de la un plan tarifar inferior la un plan tarifar superior este posibila i orice moment, fara a plati vreo taxa suplimentara. in schimb, trecerea de la un plan tarifar superior la unul inferior se poate face dupa minimum sase luni de la icheierea contractului. Pentru aceasta modificare se percepe o taxa de zece dolari.
in cazul abonamentelor icheiate cu Mobifon, toate cele care beneficiaza de o oferta promotionala se icheie pe o perioada de un an de zile. Renuntarea la abonament iainte de expirarea termenului contractual este taxata cu 200 dolari, concomitent cu plata ultimei facturi telefonice. in cazul schimbarii tipului de abonament, iainte de expirarea primelor 12 luni se percep zece dolari. Dupa acest termen, fiecare abonat are dreptul la patru „migrari” gratuite catre alte tipuri de abonament. Cind se contracteaza un abonament i cadrul unei campanii promotionale, se poate face schimbarea tipului de abonament gratuit dupa sase luni, daca i abonament erau minute incluse. Pentru restul abonamentelor schimbarea se face fara plata dupa un an. Trecerea la un abonament fara minute incluse se taxeaza cu zece dolari.
Conectarea la serviciile Cosmorom se face pentru o perioada minima de un an de zile, iar i cazul i care se doreste abandonarea contractului, iainte de terminarea acestei perioade, este perceputa contravaloarea abonamentelor lunare, pina la icheierea perioadei obligatorii.