Cum „adorm simțurile” șoferilor pe drumurile lungi?
Într-un interviu acordat emisiunii „Ce Se Întâmplă” de la DC News, Titi Aur, expert recunoscut în conducere defensivă, a atras atenția asupra unui fenomen periculos, dar adesea trecut cu vederea: „adormirea simțurilor” în timpul condusului.
Acest proces subtil afectează mulți șoferi, în special pe traseele monotone, precum autostrăzile, unde plictiseala și lipsa stimulilor pot reduce dramatic nivelul de atenție.

Starea de semi-atenție care poate costa vieți
Titi Aur spune că această senzație nu înseamnă neapărat că șoferul doarme fizic, ci mai degrabă că acesta intră într-o stare de semi-atenție, în care reacțiile devin lente și imprevizibile.
Un exemplu interesant provine din Suedia, unde poliția a observat o problemă semnificativă cu șoferii de camioane care urmăreau filme în timpul condusului pentru a combate plictiseala.
În mod paradoxal, aceștia afirmau că, dacă nu au ceva care să le ocupe mintea, riscă să adoarmă la volan din cauza monotoniei.
„Există fenomenul de adormire a simțurilor la volan, se întâmplă în general pe autostradă, când e acea monotonie. În Suedia, polițiștii spuneau că au o mare problemă cu cei care urmăresc filme în timp ce conduc camioanele.
În același timp, și șoferii aveau o problemă psihologică, pentru că spuneau că dacă nu se uită la nimic, adorm din cauza plictiselii. Sunt perioade în care îți adorm simțurile, se diluează.
De asta se recomandă să dormi 2 ore, după care să iei o pauză de zece minute, să ieși afară din mașină, de asta nu trebuie să o conduci mai mult de 8 ore și există programe care pot fi incluse șoferilor profesioniști”, spune acesta.
Pauzele regulate – soluția simplă, dar ignorată
Pentru a combate această stare, Titi Aur recomandă pauze regulate.
Aceste măsuri sunt chiar integrate în reglementările pentru șoferii profesioniști, însă în cazul conducătorilor auto privați nu există obligații legale, astfel că aceștia trebuie să fie conștienți și responsabili pentru propriile limite.
Un alt aspect interesant adus în discuție este diferența de atitudine față de condus. Pentru unii, volanul reprezintă o plăcere și un moment de concentrare maximă, în timp ce pentru alții, condusul este o necesitate neplăcută, care le generează disconfort și lipsă de implicare. Tocmai această diversitate face dificilă formularea unor reguli universale care să se potrivească tuturor.
„Nu poți obliga un șofer cu mașină privată să facă pauze, să pună diagrame, dar acest șofer ar trebui să facă ceva ca să nu-i adoarmă simțurile. Adormirea simțurilor nu înseamnă că adormi și nu mai ești capabil să tragi de volan, ci pur și simplu că devii plictisit.
Dacă nu se întâmplă nimic, nu-i niciun fel de problemă, dar dacă în perioada aia apare ceva, fie că cel din față frânează, fie că trece un copil sau un animal prin fața ta, în acel moment, timpul tău de reacție este mult mai mare și de cele mai multe ori și reacția este incorectă.
Reacționezi ciudat! Una e dacă faci un fel de conducere sportivă printre mașini – culmea e că atunci riscul de a face accident este mai mic, deoarece ești mult mai alert, ai adrenalină și riscul să faci tu o greșeală scade – alta e să fii semi-adormit și să există riscul să nu reacționezi în condiții normale. Nu poți să faci altceva decât să respecți timpul de condus ori, atunci când ești cu cineva în mașină, să discuți cu acea persoană astfel încât să fii atent”, a explicat Titi Aur.
Atenția, cheia siguranței rutiere
Astfel, pentru a preveni accidentele cauzate de „adormirea simțurilor”, șoferii trebuie să fie atenți la semnalele propriei oboseli și să nu ignore nevoia de pauze și activități care să-i mențină vigilenți.
Dialogul cu pasagerii, pauzele active și o planificare realistă a călătoriei pot face diferența între o deplasare sigură și un eveniment tragic.
„Sunt multe faze în care se poate demonstra acest fenomen, dar depinde foarte mult de la individ la individ. Sunt unii care trăiesc momentul atunci când conduc, le place, iubesc asta, dar sunt alții care practică condusul de nevoie, în sensul că nu le place și nu sunt implicați, dar trebuie să se deplaseze și atunci riscul e foarte mare. Alții, de asemenea, au probleme în a-și administra gândurile etc.
Sunt personalități diferite și nu există o recomandare pentru toți, deoarece ăluia care iubește condusul, dacă îi vorbim de timpi de odihnă, nu va crede, așa cum dacă îi spui altuia să conducă opt ore o să i se pare o enormitate. Fiecare trebuie să-și adapteze felul în care se deplasează în funcție de personalitate. Atunci când ești la volan, indiferent ce pregătire ai, ești neam de manivelă – dacă ai tras greșit de volan, mori. Când ești la volan, viața ta depinde de ce faci“, a spus, la DC News, Titi Aur.