Unul din sase romani detine in prezent un card, in vreme ce anul trecut doar unul din 12 romani folosea un astfel de instrument de plata. Aceasta evolutie spectaculoasa a numarului de carduri se datoreaza in mare parte firmelor, care prin folosirea cardurilor reusesc sa isi reduca substantial cheltuielile de plata ale salariilor. Ca romanii nu se grabesc inca sa foloseasca aceste „bucatele de plastic” pentru a-si plati bunurile si serviciile in posesia carora intra este ilustrat si de sondajul realizat de Banc Post, in luna august a anului 2002, si la care doar 6% din cei intervievati au identificat cardul cu un instrument de plata. 69% din respondenti, in schimb, au considerat cardul ca fiind un instrument prin care isi primesc salariile sau de retragere a banilor din bancomate.
In concluzie, pentru a creste utilizarea cardurilor la comercianti va fi nevoie nu numai de marirea numarului de locatii acceptatoare, ci si de educarea posesorilor de carduri. „Masa critica necesara dezvoltarii pietei a fost atinsa”, declara Denisa Mateescu, Operations Manager Romania pentru MasterCard Europe. „Romania devine o piata importanta in regiune, iar posesorii de carduri incep sa se familiarizeze cu acest mijloc de plata”, continua Denisa Mateescu.
In prezent, la capitolul locatii aceptatoare, Romania se afla pe unul din ultimele locuri, atat in comparatie cu Europa Occidentala, cat si fata de Europa Centrala si de Est. Astfel, daca in Romania Visa raporteaza doar 7.032 de locatii acceptatoare la comercianti, iar MasterCard si mai putine (5.000), in tari precum Polonia sau Cehia exista 100.000, respectiv 32.000 de comercianti acceptatori de carduri Visa, si 119.000, respectiv 39.000 de comercianti acceptatori de carduri MasterCard/Maestro. „In acest moment, putem gasi un comerciant Visa pentru fiecare 3.200 de romani, iar eforturile noastre permanente de promovare, indreptate atat in directia bancilor, cat si a comerciantilor, au drept scop atingerea cifrei de un comerciant pentru fiecare 460 de romani (aproximativ 50.000 de comercianti acceptatori de carduri Visa, n.r.)”, a declarat Radu Obreja, vicepresedinte Visa International CEMEA. „Aceasta va necesita timp si o abordare conjugata care sa implice toate bancile membre, dar Visa are incredere ca este un obiectiv realist. O retea solida de acceptare este necesara pentru a facilita cheltuielile fara numerar si lucram pentru a rezolva acest aspect, concentrandu-ne in egala masura pe banci, comercianti si consumatori,” a adaugat Obreja. O comparatie interesanta este cea dintre Romania si Grecia, tara cu o populatie de doua ori mai mica decat cea a Romaniei, avand insa ca argument numarul mare de turisti. In aceasta din urma, numarul de magazine, restaurante, hoteluri si astfel de asemenea locatii acceptatoare era in 2002 de 322.000 pentru MasterCard si cam la fel si in cazul Visa.
Privind evolutia numarului de locuri din Romania unde cardurile MasterCard/Maestro sunt acceptate nu putem sa nu observam scaderea din 2001, de la 7.041 comercianti acceptatori la 4.017. „Bancile si-au pastrat doar comerciantii in care aveau incredere, la restul renuntand”, declara Denisa Mateescu.
Ceea ce este insa imbucurator pentru dezvoltarea pietei cardurilor din Romania este faptul ca romanii au sporit cheltuielile si frecventa de cumparare pe carduri. In luna septembrie 2002, romanii au cheltuit 40 de milioane USD pe carduri Visa, spre exemplu, in schimbul produselor si serviciilor, cu 55% mai mult decat se inregistra in septembrie 2001. In aceeasi perioada, a fost inregistrat un numar de tranzactii mai mult decat dublu (643.220), fata de perioada similara a anului trecut.
Interesant este si comportamentul de cumparare al romanilor in strainatate, unde retragerile de numerar detin doar 25% din totalul tranzactiilor, fata de 75% cheltuieli ale romanilor in magazine.

Declaratia saptamanii
„Eu cred ca piata cardurilor de debit in Romania nu este inca saturata. In urmatorii doi trei ani ma astept la o crestere consistenta pe segmentul cardurilor de debit.”
Roberto Romano, director general
tarile Sudice, MasterCard Europa

Graficul saptamanii

Structura similara a raspandirii cardurilor Visa (Premium, Classic, Electron, Commercial) cu cea a altor piete din Europa Centrala arata faptul ca ne aflam in aceeasi faza de dezvoltare a segmentului de carduri ca si vecinii nostri din regiune. Cardul Visa Electron, care detine cea mai mare pondere in totalul produselor Visa, este un card de salarii. Ne diferentiaza insa ponderea mare a cardurilor de credit, dar si nivelul mic de comercianti aceptatori de carduri. Dar, asa cum afirma majoritatea specialistilor in domeniu, anul 2003 va fi anul dezvoltarii retelei locatiilor de acceptare.

Structura cardurilor emise de Visa

        Premium Electron Classic Com.*
Polonia    1         13    83    2
Ungaria    1        12    86    1
Cehia    0    15        82    2
Slovacia    0        3    96    1
Romania     0        20    79    1
*) Commrcial

Stiri bancare
Dobanzi credite. Incepand cu data de 20 ianuarie 2003, BRD – Groupe SociA