Fonduri de garantare pentru biletele de avion și pentru agențiile de turism în caz de faliment

Președintele Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT), Alin Burcea, a adus în atenția membrilor asociației o temă importantă legată de înființarea unor fonduri de garantare pentru biletele de avion și pentru agențiile de turism în caz de faliment.

Proiectul, prezentat în cadrul Adunării Generale a ANAT, vine ca răspuns la recentele evenimente, inclusiv falimentul companiei aeriene Blue Air, care a afectat atât agențiile de turism, cât și pasagerii. Burcea a subliniat că agențiile de turism au fost forțate să suporte pierderi semnificative, iar înființarea acestor fonduri ar asigura o protecție mai mare pentru turiști și pentru industrie în ansamblu.

El a spus că agențiile au pierdut câteva milioane de euro, iar dacă sunt adunate și sumele pierdute de pasageri se ajunge la câteva zeci de milioane de euro.

Șeful ANAT spune că vor fi implementate două fonduri

Planul propus implică colectarea de fonduri prin intermediul unei taxe de aeroport, astfel încât să se strângă suficiente resurse pentru a acoperi eventualele cheltuieli în caz de faliment al companiilor aeriene sau al agențiilor de turism. În plus, Burcea a subliniat că aceste fonduri de garantare sunt o practică comună în alte țări europene și ar aduce beneficii considerabile în România.

Președintele ANAT a propus implementarea a două fonduri, inspirat de exemplele altor țări. Primul fond ar colecta o taxă similară cu cea de aeroport, de exemplu un euro pentru fiecare pasager, estimându-se că ar aduce aproximativ 100 de milioane de euro la un volum de 24 de milioane de pasageri pe an.

Al doilea fond ar fi destinat garantării agențiilor de turism în caz de insolvență sau faliment, deoarece asigurările existente acoperă doar o mică parte din sumele pierdute de turiști în astfel de situații. Burcea a menționat că a avut discuții în acest sens cu Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri și că există disponibilitate din partea acestora pentru implementarea proiectului.

De asemenea, a menționat că a discutat despre această inițiativă și cu președintele Camerei Deputaților, care și-a arătat interesul pentru proiect.

Prețul pachetelor turistice ar putea crește ușor

Cu toate acestea, el a recunoscut că înființarea acestor fonduri ar putea determina o ușoară creștere a prețurilor pachetelor turistice, deoarece agențiile ar trebui să cotizeze la aceste fonduri. Însă, impactul asupra prețurilor ar fi relativ mic, având în vedere numărul mare de agenții care ar contribui.

„La fondul de garantare pentru agenţii, da, ar însemna o creştere a preţului pachetelor turistice. Dacă îl vom îndupleca pe primul ministru să ne sprijine la ambele fonduri, să ne dea un capital, ar fi extraordinar, pentru că la fondul de garantare a agenţiilor, dacă se întâmplă un eveniment nefericit repede, nu vom avea bani şi va trebui să ne împrumutăm.

Dacă primul ministru dăruieşte masa şi ne oferă o anumită sumă să începem acest fond, ar fi extraordinar. Şi apoi banii se strâng, pentru că ideea e nu să fie o sumă mare ci să fie de la toţi, şi sunt 2.400 de agenţii, sunt milioane de turişti care călătoresc. Pentru că noi, de 15 ani, banii ăştia îi dăm la asiguratori. Nu era bine ca banii ăştia să fi rămas la noi să-i fi strâns în aceşti 15 ani?

Mi-aş dori ca în două luni să îi punem la dispoziţie ministrului Oprea şi prim-ministrului un proiect de lege. Sigur că la Guvern sunt jurişti, oameni pregătiţi mult mai bine decât suntem noi, dar asta ar fi ideea principală”, a arătat preşedintele ANAT.