Evenimente Abonamente Comunicate
CITEŞTE ŞI

Business

O afacere cu Farmec scrie istorie de 129 de ani în industria de cosmetice

Autor: | | 0 Comentarii | 674 Vizualizari

Să deții aproximativ 80% dintr-o piață în care giganții mondiali investesc agresiv nu este un lucru tocmai ușor. Un brand cu tradiție în România demonstrează că se poate.

După anii ’90, cea mai mare provocare a fost să-şi păstreze un loc în mentalul colectiv al românilor care, suprasaturaţi de produse autohtone, considerau că “doar produsele străine sunt bune“. Aşa îşi aminteşte Mircea Turdean, director general Farmec, de una dintre cele mai delicate perioade care a urmat Revoluţiei. Dar cum a fost înainte de această perioadă? Punctul de pornire s-a întâmplat acum 129 de ani, undeva la Budapesta, într-un laborator Molnar Moser. La distanţă de 54 de ani, la Cluj-Napoca, apare un nou nou laborator Mol-Mos. De atunci şi până astăzi industria românească de cosmetice asistă neîncetat la maturizarea unuia dintre cele mai longevive nume.

”În anii 1967-1968, prof. dr. Ana Aslan încredinţează companiei dreptul de a produce la nivel industrial creme şi emulsii Gerovital H3. Se ştie că la acea vreme, Ana Aslan a revoluţionat lumea prin conceperea primei creme anti-aging şi fondarea primului institut geriatric. În 1969, este demarată fabricarea produselor sub formă de spray, o inovaţie naţională pentru vremea respectivă. Producţia Farmec asigura, înainte de 1989, aproximativ 90% din necesarul de consum de cosmetice la nivel local”, povesteşte Mircea Turdean.

În pofida tuturor modificărilor de sistem, a evoluţiei fulminante a acestui sector şi a tendinţelor extrem de dinamice, cursul ascendent al Farmec nu a fost afectat în mod semnificativ de schimbările de context şi nici de ameninţările externe. În mod cert, perioada de tranziţie la o economie de piaţă de după anii '89 a fost una dintre cele mai mari provocări, atât pentru întregul mediu de afaceri local, cât şi pentru businessul pe care îl analizăm acum. A fost momentul în care piaţa locală a fost asaltată de branduri internaţionale, cu produse la care românii nu aveau acces înainte, un factor important, care ar fi putut avea implicaţii negative asupra evoluţiei companiei. Cu toate acestea, compania s-a adaptat rapid la noile condiţii de mediu, mizând pe câteva direcţii principale, pe care se bazează şi astăzi.

 

”În primul rând, am decis să investim în cercetare şi în modernizarea proceselor de producţie. De asemenea, tot în această perioadă, am pus bazele reţelei proprii de distribuţie, care ne-a oferit o perspectivă mai amplă şi ne-a permis să avem o imagine cât mai realistă asupra pieţei, astfel încât să stabilim un control obiectiv al preţurilor”, dă un amănunt Mircea Turdean. Însă, potrivit lui, cel mai important moment de după ‘89, fără de care Farmec nu s-ar fi putut numi o companie 100% românească, rămâne privatizarea din 1995, un ”proces dificil, ceva nou pentru toată lumea”. Compania a fost privatizată atunci, integral, prin metoda MEBO, proces care a permis fiecărui angajat să devină acţionar, în frunte cu primul preşedinte ales de către acţionari: Liviu Turdean. Mai departe, în anii care au urmat, a reuşit să îşi menţină profilul fără a fi vândută companiilor străine, care au tot încercat să o cumpere.

”În noul mileniu, am lansat constant noi game şi linii de produse, dezvoltând portofoliul celor mai puternice branduri ale companiei: Gerovital, Farmec,  Aslavital, Doina, Nufăr şi Triumf. În 2003, am deschis primul magazin alături de partenerii noştri de peste hotare, în Emiratele Arabe Unite. A urmat o expansiune în forţă la nivel extern. În 2008, Farmec a preluat integral de la compania Miraj drepturile de utilizare ale mărcii Gerovital, deţinute anterior de ambele companii”, îşi mai aminteşte Mircea Turdean. Cu menţiunea că, până în 1989, marca Gerovital H3, cu facsimilul de semnătură „Prof. Dr. Ana Aslan“ aparţinea în totalitate statului român.

Export în peste 30 de ţări

”Expasiunea la nivel extern”, de care vorbeşte Turdean, numără peste 45 de ani, în prezent produsele companiei fiind exportate în peste 30 de ţări din Europa, Orientul Mijlociu, Asia America de Nord, Australia şi Noua Zeelandă. Iar ca noutăţi, printre pieţele de desfacere accesate recent se numără China, Irlanda şi Israel. De asemenea, în colaborare cu partenerii străini, au fost deschise în Europa şapte magazine în care sunt comercializate produse din portofoliile brandurilor Farmec: trei în Spania, două în Italia şi câte un centru în Grecia şi Ungaria. În ultimii trei ani (2014 – 2017), compania şi-a crescut vânzările cu 36% şi datorită politicilor comerciale dezvoltate pentru partenerii externi. De altfel, cea mai mare pondere la export o au brandurile Gerovital şi Aslavital.

 

”Prezenţa la nivel extern este una dintre mizele principale în dezvoltarea businessului. Ne propunem să creştem cota de piaţă în ţările în care suntem prezenţi de mai mulţi ani, dar şi să pătrundem pe noi pieţe de desfacere. De asemenea, în strategia de expansiune pe piaţa externă vizăm şi deschiderea în sistem de franciză a magazinelor de brand Farmec şi Gerovital”, adaugă Mircea Turdean.

 

În context, trebuie amintit că, din anul 2000, Farmec dispune de o reţea de distribuţie proprie, astfel că produsele din portofoliul companiei ajung atât în reţeaua extinsă de parteneri, formată din principalii retaileri din ţară, reţele de farmacii, cât şi în magazinele de brand Farmec şi Gerovital. În acest moment, reţeaua magazinelor de brand este formată din 21 de centre, însă până la finalul acestui an este plănuită creşterea acestui număr.

Pagina 1 din 2
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Printeaza

Alte articole

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

EVZ

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

DCNews

Stirile Kanal D

AutoBild

Economica.net

Agrointeligenta

StiriDiaspora.ro

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.


Fii informat cu Capital!