Producătorul francez mizează, cu noul său model, pe consum şi emisii de noxe reduse şi pe un preţ atrăgător, dar trebuie să se dezvolte într-un segment aflat în scădere puternică şi dominat de un Logan mai atractiv decåt oricånd.

Nu mulţi producători au curajul de a lansa un produs nou în momentul în care segmentul de piaţă din care acesta face parte scade cu peste 11%. Dacă mai adăugăm în ecuaţie şi faptul că, în acelaşi segment (în cazul de faţă, B), acel constructor are deja un alt model, produs de o subsidiară, care este best-seller absolut şi are un preţ imbatabil, putem ajunge la concluzia că îndrăzneala este, de fapt, inconştienţă.

Asta, dacă nu ar fi vorba despre grupul Renault. Francezii au transformat deja curajul într-o constantă. Cånd au lansat Megane II, mulţi au spus că designul maşinii este complet anapoda, iar cånd a fost anunţat proiectul X90 (Logan), „specialiştii“ s-au grăbit să îi anunţe eşecul. Ambele modele au avut însă un succes nebun. Acum a venit råndul unei noi încercări.

127-19678-38_symbol1_39.jpgModelul Symbol intră pe piaţa romånească într-un moment în care concurenţa mizează ori pe maşini din clasa A sau C, ori pe SUV-uri. Motivele sunt lesne de înţeles: segmentele A şi C au crescut în 2008 cu 34,5%, respectiv 23,7%, iar vånzările de SUV-uri au avansat cu 14,5%. Şi totuşi, noul Renault de clasă B are cåteva atuuri care se pot dovedi cåştigătoare. Consumul oricărei variante din familia de propulsoare este mult mai redus decåt al concurenţei directe. La fel şi emisiile de noxe şi chiar preţul. Dacă luăm în calcul maşinile din segmentul amintit, cu caroserie în trei volume, şi comparăm gama de motoare şi preţurile, rezultatul este cert. Nici Chevrolet Aveo, nici Hyundai Accent şi, cu atåt mai puţin, deja bătrånul Fiat Albea nu au puterea de a se bate de la egal la egal cu noul Symbol. Rămåne însă în luptă fenomenul Logan, fratele vitreg al modelului francez, care este mai ieftin şi are, de curånd, şi un design destul de reuşit. Oficialii Renault spun că aceste două vehicule „se completează şi nu se vor canibaliza“, mizånd pe imaginea mai puternică a brandului francez şi pe numărul mai mare de echipamente standard sau opţionale. Rămåne de văzut dacă şi clienţii romåni vor merge pe acelaşi principiu.

127-19679-1.jpg

Aceeaşi bani, altă maşină

De fiecare dată cånd se lansează o generaţie nouă a unui model ne aşteptăm ca preţul să crească simţitor. Asta pentru că aşa ne-a obişnuit majoritatea comercianţilor noştri. Ei bine, în cazul modelului Symbol, este invers. Preţul unui Clio Symbol Expression 1.4-16V era, în vara lui 2007, de 10.399 de euro, iar cel al actualei variante, în aceeaşi echipare şi cu acelaşi motor, este de numai 9.590 de euro. E drept că în catalogul Renault scrie „preţ de lansare“, aşa încåt este posibil ca minunea să nu dureze mult. De altfel, preţurile tuturor variantelor de echipare sunt deocamdată similare celor ale modelului vechi.

Şi totuşi, ce e nou? Prima noutate este, desigur, designul exterior mai modern şi în ton cu noul look al gamei Renault. Cum acest capitol este întotdeauna discutabil, este de preferat ca fiecare să îşi facă propria opinie. Cert este că lipsa bandourilor şi linia laterală a caroseriei fac vehiculul mult mai „receptiv“ la zgårieturi şi la micile cute apărute din senin prin parcări. Un alt element complet nou este propulsorul de 1.2 litri cu 16 valve, care dezvoltă 75 CP. Acest motor este destinat în special celor care doresc să plătească puţin pentru taxe de poluare şi combustibil, dat fiind faptul că are un consum de benzină declarat de producător de doar 5,9 litri şi emisii de CO2 de 140 g/km. Pentru a obţine şi ceva performanţe dinamice este nevoie însă ca turometrul să depăşească linia de la 3.000 rpm, astfel încåt, cu siguranţă, atåt consumul, cåt şi emisiile vor fi sensibil mai mari. Alte noutăţi sunt legate de confortul asigurat de suspensie şi de scaunele mai comode sau de posibilitatea de a asculta muzică în format mp3. Una peste alta, noul Renault Symbol, şi nu Clio Symbol (pentru că nu mai are nici o legătură cu modelul în două volume Clio 3), are o sarcină dificilă. Aceea de a readuce cota de piaţă a producătorului în vårful clasamentului importurilor şi de a atrage clienţii unor modele din clase superioare.

127-19680-38drivetest39.jpg