Încă din prima zi a acestui an șoferii au fost nevoiți să plătească mai mulți bani pentru carburanți. Prețurile urmau să scadă datorită cursului de schimb la care se calculează accizele, însă guvernul USL a decis să schimbe modalitatea de calcul al acestora, astfel că în loc de ieftinire a avut loc o scumpire cu 9-10 bani/litru.

Veste bună sau veste rea, depinde din ce parte sunt privite lucrurile, întrucât prețurile urmau să crească cu peste 50 de bani pe litru, însă în urma disputei dintre președinte și Guvern, majorarea accizei cu 7 eurocenți/litru a fost amânată cu 3 luni. Șeful statului a precizat în repetate rânduri că nu este nevoie de introducerea acestei accize suplimentare, care inițial era prevăzută ca o taxă din care să se finanțeze construcția de autostrăzi, Traian Băsescu indicându-le experților de la Finanțe chiar și sursa de unde poate fi acoperită suma estimată a ajunge în vistieria statului ca urmare a acestui nou bir. Dacă la finele anului trecut guvernul Ponta propunea creșterea accizei chiar în memorandumul de acord cu FMI, acum premierul a anunțat că majorarea accizei nu va mai fi cuprinsă în scrisoare, astfel că acordul cu instituțiile internaționale poate deveni funcțional.

În discuțiile purtate de autorități cu reprezentanții delegației FMI a fost luată în calcul încă o amânare cu trei luni a majorării accizei în cazul motorinei, însă propunerea a picat.

Astfel că, de la 1 aprilie, fiecare litru de carburant vândut la benzinăriile din România va costa mai mult cu 7 eurocenți, la care se va aplica și TVA. „Anticipăm, fără să avem certitudinea, că impactul va fi de 0,4 lei pe litru, 40 de bani, în linii mari. Nu există miracole şi cu siguranţă această evoluţie se va regăsi în preţul la pompă“, a spus Cătălin Dumitru, noul vicepreşedinte al grupului Rompetrol, unul dintre principalii jucători de pe piața de carburanți din România. Potrivit calculelor realizate de Alex Milcev, tax partner Ernst&Young, preţul carburanţilor va cunoaşte la 1 aprilie o ajustare de 5%-7%.

Consum în scădere, concurență acerbă

În ultimii ani, vânzările de carburanți se află pe o pantă descendentă, chiar dacă parcul auto național are un ritm anual de creștere de aproximativ 4,5%-5%. De exemplu, doar anul trecut, conform datelor anunțate de Institutul Național de Statistică, volumul cifrei de afaceri la comerțul cu amănuntul al carburanților a înregistrat o scădere de 3,6% față de 2012. O scădere mult mai accentuată a avut loc în decembrie 2013 față de luna noiembrie, de 13,9%.
Cel mai probabil, piața se va confrunta cu o nouă scădere începând cu luna aprilie. Totuși, reprezentanții companiilor petroliere nu se așteaptă la o coborâre semnificativă a consumului. „Această creştere de preţ cu siguranţă va determina o scădere a consumului, e greu de anticipat cu cât, depinde şi de vreme, și de alţi factori, va fi o perioadă de reaşezare a pieţei. Va diminua consumul total cu un procent? Posibil. Două procente? Posibil şi asta. Apoi, suntem convinşi că se va reveni la un consum normal atât la benzină, cât şi la motorină“, a precizat vicepreședintele Rompetrol.

Reprezentanții grupului petrolier susțin că în ultimii 2-3 ani consumul a fost relativ stabil. „Consumul cred că va crește în următorii ani, potențialul României este mare având în vedere parcul auto național. Media proprietarilor de autovehicule la 10.000 de locuitori este încă destul de redusă față de celelalte state europene. Odată cu creșterea economică va crește și piața auto, astfel că vânzările de carburanți vor urma același trend“, au mai spus oficialii Rompetrol. Compania și-a planificat în acest an un buget de 100 de milioane de euro pentru investiții. Aproximativ o treime din sumă va ajunge la rafinăria Petromidia, iar restul este alocat pieței de retail. Mai exact, Rompetrol vrea să construiască în acest an încă 15 stații și să rebranduiască alte 60 de benzinării.

Rompetrol nu este singura companie de pe piața locală care deschide noi benzinării. În ultimii doi ani, și-au făcut intrarea pe piață companiile SOCAR și Gazprom, prin intermediul NIS. La finele anului trecut, SOCAR a ajuns la o rețea de 20 de benzinării, investițiile totale depășind 50 de milioane de euro. În cazul Gazprom, rețeaua a atins la finele anului trecut 14 stații. „Compania și-a propus să continue strategia de expansiune națională într-un ritm realist, aliniat la termenele și condițiile pe care piața le impune, luând în considerare și perioada de timp necesară obținerii tuturor autorizațiilor, având în spate experiența ultimului an“, ne-a declarat Vadim Smirnov, director general NIS Petrol România. Planurile companiei la intrarea pe piața românească erau mai mult decât ambițioase: 120 de stații până în 2015. Și compania MOL a deschis anul trecut 8 stații, rețeaua ajungând la 143, iar planurile pentru acest an sunt de extindere. O concurență acerbă ar putea conduce la o scădere a prețurilor la pompă, însă și alți factori pot influența într-o mare măsură. Printre aceștia se regăsesc cotația țițeiului, cursul de schimb valutar, dar mai ales componenta de taxe și impozite.

40 de bani – cu atât se vor scumpi carburanții la 1 aprilie ca urmare a majorării accizei cu 7 eurocenți/litru, conform calculelor Rompetrol.

Te-ar putea interesa și: