Prezentarea rezultatelor financiare ale grupului american Ford a adus nori negri asupra operațiunilor din Europa care sunt influențate negativ de orientarea tot mai vizibilă a clienților către SUV-uri, în detrimentul modelelor de tip hatchback, sedan și monovolum. Pe lângă acest factor ușor de intuit, americanii notează ca infuență negativă și evenimentele legate de Brexit, deși separarea Marii Britanii de UE nu este încă efectivă. Conform datelor furnizate de cei de la Ford, operațiunile europene se îndreaptă spre o pierdere, înainte de taxare, de 73 milioane de dolari în a doua jumătate a anului, după un profit de 88 de milioane de dolari în 2017. În plus, pentru întregul an 2018, este așteptată trecerea pe pierderi, după ce, anul trecut, a fost înregistrat un profit de 234 milioane de dolari.

Aceste cifre l-au împins pe Jim Hackett, CEO al grupului Ford din mai 2017, să declare că „suntem extrem de nemulțumiți de performanța din Europa”.

Ca urmare a acestor rezultate, Ford are în plan redirecționarea cheltuielilor din Europa de la autoturismele clasice la SUV-uri și vehicule comerciale ușoare, inclusiv pick-up–uri. Asta pentru că în aceste segmente de piață marca are o evoluție pozitivă.

Și directorul financiar al grupului, Bob Shanks, a declarat că o mare parte a gamei de vehicule Ford vândute în Europa în prezent este neprofitabilă. „Partea cu un nivel scăzut de performanță a portofoliului nostru reprezintă majoritatea gamei, veniturilor și capitalului nostru desfășurat în regiune”, a declarat acesta. Iar modelele cu performanțe slabe sunt „în principal autoturismele (n.n. – clasice) și vehicule multifuncționale (n.n. – monovolumele) cum ar fi C-Max”, a explicat Shanks. În schimb, conform directorului financiar, modele precum Transit, Kuga sau Ranger, dar și alte „vehicule importate” sunt vândute profitabil în Europa. Cel mai probabil, prin vehicule importate, Bob Shanks înțelege SUV-ul Edge și sportivul Mustang.

În acest context, Jim Farley, șeful responsabil cu vânzările Ford la nivel mondial, a anunțat că „în mod evident, trebuie să reorganizăm divizia din Europa, concentrându-ne pe operațiunile noastre profitabile din zona LCV (n.n. – vehicule comerciale ușoare)”. SUV-urile fac, de asemenea, parte din acest plan. Direcțiile de alocare a capitalului se vor alinia de acum cu oportunitățile de afaceri din zonele SUV și LCV, a explicat Farley.

Ce implicații va avea situația deloc plăcută a diviziei Ford din Europa asupra uzinei de la Craiova, dar și asupra Companiei Naționale de Vânzări a grupului din România rămâne de văzut, însă este limpede că acestea vor trebui să își adapteze activitatea la noile direcții dictate de șefii grupului american Ford.