Deşi numărul de rapoarte publicate este redus, majoritatea rapoartelor sunt elaborate în conformitate cu standarde internaţionale de raportare, cel mai utilizat fiind Global Reporting Iniţiative, arată studiul menţionat, prezentat marţi în cadrul conferinţei 'Best Practices in Romanian CSR'. 

Clasamentul celor mai responsabile companii din România, care a luat în considerare primele 100 cele mai mari companii din România, ca şi cifră de afaceri, este condus de companiile Coca-Cola HBC Romania, Raiffeisen şi Ursus, urmate de Heineken, Petrom, Telekom, Rompetrol, Alro, CEZ Distribuţie şi Auchan România. 

În ţările mai dezvoltate din punct de vedere economic, sustenabilitatea devine parte integrantă din strategia de afaceri a unei companii. În egală măsură, raportarea de CSR devine o parte semnificativă a comunicărilor corporative. Aceste tendinţe, împreună cu legislaţia tot mai exigenţă privind publicarea informaţiilor ce ţin de impactul economic, de mediu şi social, vor presa companiile să fie mai transparente şi mai preocupate de investiţii în dezvoltarea durabilă. 

În România, studiul a identificat câteva companii care publică doar rapoarte privind implicarea în comunitate, ceea ce tinde să dea naştere percepţiei eronate că CSR este o activitate de marketing şi nu o activitate de management al impactului în societate. Implicarea stakeholderilor este un pas foarte important al procesului de construire a strategiei de CSR, deoarece companiile au nevoie să înţeleagă în totalitate riscurile potenţiale, pentru a le putea preveni. Cu toate acestea, rezultatele arată că organizaţiile din România implică prea puţin stakeholderii în luarea deciziilor privind investiţiile în iniţiative de CSR şi nu realizează analize detaliate pentru a determina nevoile acestora. 

O altă concluzie importantă este legată de comunicarea indicatorilor de performanţă. Companiile nu folosesc decât într-o mică măsură astfel de indicatori şi obiective privind sustenabilitatea. Acele organizaţii care au inclus totuşi în comunicările lor obiective privind dezvoltarea durabilă sunt companii multinaţionale care se aliniază la obiectivele mondiale ale grupului din care fac parte. 

Romania CSR Index este o analiză comparativă a responsabilităţii sociale şi a impactului asupra mediului în rândul companiilor mari din România. Indexul are nouă categorii şi 36 de indicatori, au fost luate în considerare comunicările publicate de companii pe website-uri şi în rapoartele de CSR şi financiare, corespunzătoare anului 2014 şi au fost evaluate doar informaţiile publicate în limba română. Cele nouă categorii sunt – Guvernanţă corporativă şi Transparenţă, Diversitate, Impact economic, Mediul înconjurător, Drepturile omului şi Politică anticorupţie, Angajaţi, Consumatori, Comunitate şi Filantropie, Lanţul valoric. 

Directiva 2014/95/UE – 'Directiva în ceea ce priveşte prezentarea de informaţii nefinanciare şi de informaţii privind diversitatea de către anumite întreprinderi şi grupuri mari' va obliga companiile de interes public care au peste 500 de angajaţi să publice informaţii ce ţin de impactul pe care îl au asupra mediului înconjurător şi în societate, începând cu anul 2017. 

În România numai 8% dintre companii au publicat un raport de CSR corespunzător anului 2014, însă niciunul dintre aceste rapoarte nu a fost verificat de un auditor extern. Companiile care au un raport de CSR sunt Coca Cola, Raiffeisen, Ursus, Petrom, Heineken, Rompetrol, Telekom şi Auchan. 

În funcţie de industrie, companiile care au ieşit în evidenţă privind abordarea dezvoltării durabile, în România, sunt cele din industria băuturilor nealcoolice şi din industria berii (Coca Cola, Ursus şi Heineken). Cele trei companii au publicat rapoarte de CSR şi sunt preocupate în general de aspecte precum protejarea resurselor de apă şi eficientă energetică dar şi de dezvoltarea comunităţilor şi formarea profesională a angajaţilor. Pe următoarele locuri se situează companii din industria materialelor de construcţii (Carpatcement, LafargeHolcim) şi din domeniul petrol şi gaze (OMV Petrom, Rompetrol). Aceste companii sunt interesate în principal de minimizarea impactului negativ asupra mediului, de sănătatea şi siguranţă la locul de muncă şi de dezvoltarea comunităţilor. Companiile cel mai puţin interesate de comunicarea despre dezvoltarea durabilă sunt cele din domeniile 'Farma', 'Ţigări' şi 'Distribuţie'.

AGERPRES