Considerand ca este nevoie de o dezvoltare planificata a fiecarei localitati, dupa niste reguli precise, Ministerul Lucrarilor Publice si Administrarii Teritoriului a emis, in urma cu patru ani, Regulamentul general de urbanism, care urma sa stea la baza tuturor proiectelor viitoarelor constructii. Prin HG nr. 525/1996 se stabilea ca normele tehnice si juridice ale acestui regulament sa fie completate de Planul de Urbanism General (PUG), elaborat pentru fiecare oras si comuna in parte, care sa specifice unde, cum, cat si in ce conditii se poate construi.
S-a dat chiar un termen limita pentru realizarea PUG-rilor: 18 luni de la emiterea actului normativ. Timpul a trecut si s-a acordat o noua data scadenta: 1 decembrie 1999 pentru toate localitatile din tara, cu exceptia Bucurestiului, pentru care era prevazut 1 iulie 2000. Si, prin HG nr. 59/1999, la initiativa aceluiasi minister, au fost stabilite si sanctiuni pentru cei care nu respecta aceste termene: interzicerea acordarii de certificate de urbanism si autorizatii de construire de catre consiliile locale care nu au PUG aprobat la data scadenta, precum si taierea alocatiilor de la stat pentru investitiile de utilitate publica. Numai ca de la vorba la fapta este drum lung.
Planurile de urbanism nu au avize
Termenele au trecut, iar PUG-urile sunt „aproape gata”, sustin mai marii MLPAT, care ar trebui sa aplice legea. Autorizatiile de construire se acorda in continuare, la fel ca si alocatiile bugetare pentru investitiile edilitare; numai Bucurestiul face exceptie. Bogdan Vancea, inspector de stat sef adjunct, afirma ca atitudinea luata este „o nuanta de clementa” si ne sfatuieste: „Asteptati ca lucrurile sa se aseze si nu mai zgandariti acolo unde nu trebuie”.
Domnul secretar de stat Ion Antonescu, elegant, pune altfel problema: „Au fost elaborate PUG-uri pentru 90% din municipii, orase si comune, s-a manifestat mai multa intelegere si au fost acceptate chiar daca documentatia este simplificata si nu are toate avizele.” Cat priveste Bucurestiul, PUG a fost aprobat de Consiliul General al Capitalei, dar, potrivit declaratiilor domnului Ion Antonescu, este in intarziere cu obtinerea avizelor si nu are un regulament de urbanism complet. Secretarul de stat MLPAT regreta ca nu a existat o colaborare mai stransa intre Primaria Capitalei si minister, si considera ca acest lucru are drept cauza o prost inteleasa autonomie locala.
Se pare ca acest fapt este determinat de proiectul de reabilitare a zonei centrale a Bucurestiului, proiect cunoscut sub numele de „Bucuresti 2000”. Ion Antonescu sustine ca datele de tema ale concursului international desfasurat in urma cu cinci ani nu mai corespund realitatii. Echipa de arhitecti care a elaborat PUG afirma insa ca proiectul arhitectului german von Gerkan (care are ca tema pricipala ascunderea Casei Poporului in spatele unor cladiri inalte) este cel mai bun si trebuie urmarit, cu foarte mici modificari.
Cat priveste cum va arata Bucurestiul peste un sfert de secol, prof. univ. dr. Doina Cristea, coordonator al PUG, il vede ca pe o capitala europeana de referinta, cu multe spatii verzi si lacuri de agrement amenajate, cu zone rezidentiale noi in comunele limitrofe.
Ca punct esential prevazut in regulament, doamna Cristea considera a fi obligativitatea racordarii tuturor cladirilor la retelele publice de apa si canalizare. Altfel, reziduurile se vor infiltra in panza freatica.