Metroul din Cluj, o poveste cu promisiuni
Metroul din Cluj nu va fi gata la timp. Proiectul metroului ușor din Cluj-Napoca, anunțat cu fast și așteptat cu nerăbdare, pare să fie departe de a se concretiza conform planurilor inițiale. Deși un ordin oficial de începere a lucrărilor a fost emis în toamna anului 2023, iar primele săpături au fost simbolic marcate în iunie 2024, situația reală de pe teren ridică mari semne de întrebare.
Potrivit unui ONG care urmărește atent marile investiții în infrastructură, proiectul metroului se confruntă cu lipsuri majore: nu există încă un proiect tehnic finalizat, autorizația de construire întârzie să apară, iar finanțarea integrală nu este asigurată. În ciuda acestui fapt, oficialii locali continuă să lanseze promisiuni optimiste, fără a oferi detalii concrete.
„Metroul uşor clujean e-n plop şi plopu-n aer! Cu un ordin de începere emis pe 1 septembrie 2023, după o ceremonie electorală de prost gust regizată cu ocazia primei lopeţi din 5 iunie 2024, metroul uşor clujean n-are nici finanţare asigurată, nici proiect tehnic finalizat deci nici autorizaţie de construire, însă debordează de promisiuni”, a transmis, miercuri seară, Asociaţia Pro Infrastructură.

Primăria din Cluj-Napoca a plătit deja avans
Primăria Cluj-Napoca a virat anul trecut către constructorul turc Gülermak un avans de 232 de milioane de euro, fonduri provenite din bugetul guvernului precedent. Din această sumă, firma a achiziționat doar două utilaje speciale pentru săparea tunelurilor (TBM-uri), în valoare estimată la cel mult 30 de milioane de euro. Însă aceste echipamente stau nefolosite, neconectate la sursele necesare de energie și apă, iar infrastructura complementară – precum fabricile de prefabricate din beton care trebuie să căptușească tunelurile – lipsește cu desăvârșire.
„Probabil domnul Boc are un plan precis de a face rost de ceilalţi bani necesari ca să acopere valoarea contractului de aproximativ 1,8 miliarde € fără TVA. Fiindcă n-a fost în stare să pregătească bine şi la timp magistrala, aceasta a fost scoasă de pe PNRR şi pusă pe Programul Transport, însă doar verbal fiindcă n-are nici măcar cererea de finanţare depusă”, a precizat Asociația.
Criticii spun că, în loc să se concentreze pe rezolvarea problemelor majore, discursul oficial s-a limitat la detalii minore, cum ar fi ziduri de piloți forați pentru organizarea șantierului, ceea ce dă impresia unei gestionări neprofesioniste a investiției. De asemenea, există semnale tot mai puternice că firma constructoare încearcă să evite asumarea responsabilităților, iar administrația locală transmite public doar informații optimiste, departe de realitate.
Contractul de execuție, semnat în mai 2023 după ce asocierea Gülermak – Alstom – Arcada Company a câștigat licitația, prevedea începutul lucrărilor imediat după, însă acestea au fost amânate cu aproape un an. Prima săpătură oficială a avut loc abia în vara lui 2024. Proiectul metroului prevede o linie de 21 de kilometri, cu 19 stații, fiind cea mai amplă investiție de acest fel din istoria orașului.
„Iar discursul public este încă dominat de o micro-problemă: un zid de piloţi foraţi la organizarea de şantier. Atât s-a putut. Ni se pare nouă sau suntem luaţi de proşti?! Aşa cum spunem de ani întregi, este îngrijorător că Primăria Cluj-Napoca nu are capacitatea de a gestiona investiţiile majore: metroul, trenul şi centura metropolitană”, a explicat Asociaţia Pro Infrastructură.
În plus, dificultățile în pregătirea tehnică a magistralei au condus la excluderea acesteia din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), iar finanțarea prin alte programe guvernamentale nu este clară, lipsind chiar cererea oficială pentru susținerea investiției.