Cel mai uzual mijloc de transport este, pentru bucuresteni, transportul in comun, aproape trei sferturi din acestia folosind serviciile RATB. Pe urmatorul loc se situeaza cea mai veche si mai ieftina modalitate de deplasare la suprafata, respectiv mersul pe jos. Metroul si autoturismul personal sunt solicitate aproape identic de catre aproximativ o treime din persoanele care circula prin Capitala. Ceea ce-i distinge pe adeptii ultimelor doua variante de deplasare este venitul (mult mai mare in cazul automobilistilor) si varsta (tinerii preferand intr-o masura mai mare metroul).
Aceste informatii au fost extrase din studiul Media Controller Research Company, realizat in primavara acestui an, prin intervievarea a 1.171 de persoane, esantion reprezentativ pentru populatia in varsta de peste 18 ani din Bucuresti.
Ordinea mijloacelor de transport mentionata mai sus se pastreaza si in analiza frecventei lor de folosire intr-o zi obisnuita. Astfel, pe primul loc se afla din nou RATB – autobuzul, tramvaiul si troleibuzul fiind utilizate zilnic de 41% din bucuresteni. Celelalte posibilitati de deplasare zilnica intrunesc procentaje mult mai mici: 16% autoturismul, 10,7% metroul, sub 1% taxiul, maxitaxiul, trenul, bicicleta si motocicleta.
Un loc important in obiceiurile cotidiene de deplasare il ocupa mersul pe jos, practicat de 64,6% din persoanele intervievate, o treime din acestea afirmand ca merg pe jos intre una si doua ore pe zi (ceea ce inseamna 22,2% din bucuresteni). Trebuie mentionat insa ca aceasta varianta nu inlocuieste intru totul mijloacele de transport in comun, ci este una complementara, incluzand si deplasarea de acasa pana la statia RATB sau metrou, de la statie pana la locul unde trebuie sa ajunga persoana respectiva, mersul la cumparaturi, plimbarea etc.
„Rezultatele studiului, corelate si cu alte informatii sunt importante, in primul rand, pentru cei care au retea de panouri outdoor”, explica Florina Grigoras, Business Development Manager la Media Controller Research Company.
„Ei trebuie sa cunoasca foarte bine profilul si obiceiurile de deplasare ale bucurestenilor, deoarece acestia sunt expusi timp indelungat unui anumit tip de publicitate exterioara, careia nu i se pot sustrage, asa cum este posibil sa se intample in cazul mesajelor transmise pe diverse posturi de televiziune, de exemplu. Din acest motiv, conexiunile care se pot face in urma unei astfel de cercetari contribuie la luarea unor decizii corecte, legate de alegerea panourilor”, este de parere Florina Grigoras.
Cu alte cuvinte, reclama la detergenti, la masini scumpe sau la dulciuri trebuie sa „atina” calea acelor trecatori al caror profil corespunde definitiei publicului tinta vizat de aceste produse.
Cine sunt cei care
cutreiera Capitala?
Bucurestenii care se deplaseaza cu automobilul (personal sau de serviciu) sunt cu preponderenta barbati, persoane cu varste cuprinse intre 18 si 50 de ani, cu un venit personal lunar de peste sase milioane de lei, cu un nivel de pregatire superior. Diferentele, ca pondere, intre sectoarele Capitalei nu sunt semnificative.
si pentru ca partenerii de viata le-au lasat fara masina, femeile se vad nevoite, intr-o masura mai mare decat barbatii, sa recurga la un taxi. Este vorba, indeosebi, de tinere intre 18 si 29 de ani, cu un nivel de educatie inalt, cu venituri personale care depasesc zece milioane de lei si care locuiesc mai ales in sectoarele unu si doi.
Mijloacele RATB sunt utilizate mai mult tot de catre femei (53,7%), dar si de catre tineri si de persoane in varsta, cu studii medii si care au venituri modeste (pana la trei milioane de lei/persoana).
Cu metroul circula in mod egal femei si barbati, majoritatea tineri, cu venituri personale intre 1,5 si 3 milioane de lei. Pasagerii metroului pastreaza, in general, caracteristicile celor care se deplaseaza cu tramvaiul, autobuzul sau troleibuzul, o particularitate a primilor mentionati fiind nivelul de educatie mai ridicat.
Cele mai putin populare mijloace de deplasare sunt bicicleta/motocicleta, folosite mai ales de barbati, si maxitaxiul, utilizat indeosebi de femei.
Facem precizarea ca studiul a fost realizat in luna martie a.c., astfel ca reluarea sondajului in timpul verii s-ar putea solda cu rezultate usor diferite, cel putin in ceea ce priveste raportul intre transportul cu metroul si cel cu mijloacele de suprafata.

Frecventa utilizarii diverselor mijloace de deplasare In Bucuresti (%)
    Zilnic    De 3-4 ori pe    O data pe    De 2-3 ori    O data    Mai rar    Nici o     Nu stiu/
saptamana            saptamana    pe luna                pe luna     de o data data    Nu raspund
                                        pe luna
autoturism    16,8    7,1    6    3,9    2,6    9,4    34,8    19,4
taxi        0,7    2,1    3    3,3    2,9    12,4    49,5    26,2
maxitaxi        0,2    0,6    0,8    1,4    1,2    7,9    60,6    27,3
metrou        10,7    6,4    5,3    7,7    5,5    14,9    29,5    20
mijloace RATB    41    15,8    9,1    5,4    4,4    5,8    10    8,6
bicicleta, motocicleta    1,1    0,1    0,4    0,3    0,4    3    66,5    28,2
tren        0,1    –    0,3    1,3    4,2    26,8    40,5    26,7
mersul pe jos    64,6    6,4    3,1    0,9    1    1,5    6,8    15,9