Precizam faptul ca, potrivit normelor Uniunii Europene, suplimentele nutritionale sunt acele produse care contin diverse tipuri de vitamine, minerale si extracte din plante, care nu au un efect terapeutic propriu-zis, ci au ca scop prevenirea unor imbolnaviri si refacerea mai rapida in perioadele de convalescenta. Se pare insa ca populatia Romaniei fie nu este obisnuita sa apeleze la astfel de produse in scop preventiv sau pentru intarirea sistemului imunitar, fie nu dispune de resursele necesare. Este cunoscut faptul ca majoritatea romanilor prefera sa-si administreze un algocalmin decat sa identifice cauza exacta a starii de rau. „In Romania, piata vitaminelor si suplimentelor nutritionale este la inceput de drum, consumul fiind foarte mic in comparatie cu tarile UE si chiar cu cele din estul Europei”, constata Horia Vilcu, director general la Walmark Romania. „Potential exista si suntem convinsi ca si aceasta piata se va dezvolta o data cu cresterea puterii de cumparare”, mentioneaza interlocutorul nostru. In sprijinul acestei opinii vin sondajele realizate recent la nivelul gospodariilor urbane si care releva faptul ca incidenta consumului de vitamine este mai mult decat dubla in randul copiilor, in comparatie cu parintii. „Romania este una dintre cele mai importante piete din sud-estul Europei, cu un potential extraordinar, publicul devenind tot mai constient de beneficiile suplimentelor nutritive”, este de parere si Dan Schiopu, director executiv la Ozone Laboratoires Romania. Primii cinci jucatori care actioneaza pe acesta piata detin o pondere de aproximativ 60%. Produsele straine reprezinta jumatate din valoarea pietei, tendinta de crestere fiind, in continuare, in favoarea acestora. „Cele mai bine vandute vitamine din categoria OTC – fara prescriptie medicala – apartin companiilor internationale, acestea beneficiind de bugete substantiale de promovare. Este evident ca, din cauza resurselor limitate, producatorii locali isi impun mai greu marcile. In schimb, pe piata vitaminelor cu prescriptie medicala, Sicomed are o pozitie solida, dobandita prin oferirea unei game diversificate de produse”, afirma Mirel Nicola, director de dezvoltare strategica si comerciala la Sicomed, societate care joaca un rol foarte important pe o piata relativ limitata in ceea ce priveste consumul, dar extrem de concurentiala ca oferta. „In perioada iunie 2003 – iulie 2004, numarul de unitati consumate anual in aceasta piata este estimat la 23 de milioane, ceea ce inseamna aproximativ o cutie /pe an/pe locuitor. In ceea ce priveste investitiile in aceasta categorie, romanii au cheltuit cu 50% mai mult pentru consumul de vitamine si minerale in ultimul an, fata de acum cinci ani”, aflam de la Catalina Urse, Marketing Manager la GlaxoSmithKline (GSK). Prin intermediul Europharm, GSK este liderul pietei, atat ca valoare, cat si ca volum, Eurovita situandu-se pe primul loc in topul celor mai bine vandute vitamine din Romania. De altfel, in urma studiului Omnibus realizat in luna mai a.c. de GfK – Institut de Cercetare de Piata, s-a constatat ca cele mai cunoscute branduri din categoria complex de vitamine sunt Eurovita (35%) si Vitamax (32%).La fel ca si in cazul medicamentelor, producatorii de vitamine se confrunta cu o masiva concentratie a pietei de suplimente nutritive in Bucuresti, peste 50% din vanzari realizandu-se in Capitala.
Intrari spectaculoase in topul vanzarilor
Concurenta acerba de pe piata producatorilor de vitamine ofera destule surprize de la un an la altul sau chiar la intervale de cateva luni. Potrivit vanzarilor realizate prin farmacii de principalii producatori, la sfarsitul semestrului I al anului in curs, pe primul loc s-a situat compania Sicomed, cu 1,7 milioane de dolari, in ciuda faptului ca la sfarsitul anului trecut, liderul pietei a fost Europharm, cu multitudinea sa de produse din gama Eurovita. Retailerii din piata farmaceutica explica acest fapt prin explozia fiolajelor de vitamine redistribuite pe piata in acest an de catre Sicomed. O alta intrare spectaculoasa in topul celor mai vandute vitamine este Alpha D3, produsa de Teva, un complex de vitamine care ajuta la fixarea calciului in oase. Daca la sfarsitul lui 2003 acest complex de vitamine se situa pe locul sase, la sfarsitul primului semestru din 2004, vanzarile Alpha D3 au ocupat locul trei in topul celor mai vandute produse din categoria analizata. Si aici exista o explicatie data de principalii jucatori din piata: introducerea pe programe nationale, respectiv distribuirea gratuita in anumite spitale, fapt care a ridicat volumul de vitamine de acest tip recomandat de medici persoanelor care sufera de osteoporoza.Milgamma, chiar daca nu este propriu-zis o vitamina, este inregistrata ca atare in nomenclatorul ATC, ramanand constant ocupanta locului trei in topul celor mai vandute produse, datorita specificului sau si faptului ca este recomandata de absolut toti medicii in cazuri de accidente neurologice.

administrarea de suplimente nutritionale (Bucuresti)
· 50% din bucuresteni nu obisnuiesc sa ia preventiv suplimente nutritionale
· 16,7% din locuitorii Capitalei consuma astfel de produse adesea, 22,9% – din cand in cand, iar 10,4% – intamplator
· 54,1% din barbati nu recurg preventiv la suplimente nutritionale, in timp ce 42,5% din femei le folosesc adesea sau din cand in cand.