Mazda, alături de Dacia, este unul dintre producătorii care a reuşit performanţa de a-şi creşte vânzările, atât în Europa, cât şi pe plan local, în perioada de criză. În Norvegia, vânzările practic s-au dublat, în timp ce în Polonia creşterea a fost de 73%, în Portugalia de 44%, în Ungaria de 41%, iar în Slovacia de 38%. Pe plan local, constructorul de automobile a comercializat 602 de unităţi, cu 38% mai multe comparativ cu 2012, aceasta fiind una dintre cele mari creşteri pe segmentul automobilelor de import. Unul dintre cele mai vândute modele, atât în Europa, cât şi în România este Mazda 3. Prima generaţie a ieşit de pe linia de producţie din Japonia în urmă cu zece ani şi a devenit cel mai bine vândut model Mazda. A doua generaţie a fost lansată în 2009. Până în prezent primele două generaţii au fost vândute în 3,6 milioane de exemplare şi au câştigat 136 de premii. Noua Mazda 3 a fost prezentată la Salonul auto de la Frankfurt de anul trecut şi încearcă să se impună  într-un segment compact aglomerat şi dominat de germani.

Puternic şi silenţios

La exterior, noua Mazda se remarcă prin designul inedit botezat de niponi, „Kodo“. Maşina nu poate fi confundată pe şosea, graţie liniilor care creează impresia de mişcare chiar şi atunci când modelul staţionează, poate doar cu sora mai mare Mazda 6, şi numai când este privită din faţă. Mazda oferă trei motorizări pe benzină şi una diesel. Modelul testat a fost cel echipat cu cel mai mic motor pe benzină, de 1,5 litri şi 100 de cai putere, conectat la o transmisie manuală cu şase rapoarte. La viteze mici, motorul este insesizabil, iar pe autostradă, la 130 de km/h, se dovedeşte a fi mult mai silenţios decât generaţia anterioară. Consumul de combustibil în mediu combinat este de 5,1 litri, conform producătorului, însă am reuşit un consum sub această cotă. Trebuie precizat, însă, că am condus pe un drum aproape pustiu. Poziţia de condus este foarte bună, toate comenzile sunt montate astfel încât să fie la îndemâna şoferului, iar vizibilitatea este bună. Maşina accelerează de la 0 la 100 km/h în 10,7 secunde, iar viteza maximă este de 185 km/h.

La interior, materialele folosite sunt de calitate. Primul nivel de echipare la Mazda 3 Sedan este Challenge. Acesta include sistem de control al stabilităţii, airbag-uri cortină faţă-spate, airbag-uri laterale pentru pasagerii din faţă, airbag-uri frontale, asistent de frânare inteligent în oraş, pilot automat, volan & manetă frână de mână îmbrăcate în piele, ecran tactil de 7 inch, buton rotativ de comandă HMI, sistem hands free Bluetooth, radio CD cu 6 boxe, etc. Pe ecranul tactil de 7 inch sunt afişate informaţii legate de trafic, reţele de socializare şi staţii radio. Datele sunt accesate prin intermediul unei unităţii de comandă asemănător cu cel de pe modelele BMW.  Un sistem pe care mulţi îl vor aprecia la Mazda 3 este asistentul de frânare automată (Smart City Brake Support) pentru prevenirea accidentelor la viteze reduse, care operează la viteze între 4 şi 30 km/h.

Siguranţa mai presus de toate

Mazda 3 a obţinut cinci stele la testele EuroNCAP de anul trecut. Procentele pentru protecţia adulţilor şi cea a copiilor au fost de 93%, respectiv 86%. Pentru siguranţa pietonilor procentul a fost de 65%, iar pentru asistenţa sistemelor de siguranţă de 81%. Aceste valori depăşesc nivelurile Euro NCAP necesare pentru acordarea celor cinci stele. În concluzie, Mazda 3 reprezintă o alternativă bună la modele precum Skoda Octavia, Volkswagen Jetta, Ford Focus Sedan sau Hyundai i30. Gama Mazda 3 Sedan pornește de la 16.700 euro cu TVA inclus.