Cercetarea a fost realizată prin analizarea datelor referitoare la daune din compoziția a 2 milioane de rapoarte istorice carVertical. Compania colectează informații din baze de date și de la instituții de încredere, le prelucrează și oferă utilizatorilor rapoarte istorice care cuprind detalii despre kilometraj, daune, proprietarii anteriori plus alte informații esențiale.

Scopul principal al studiului a fost să descopere cât de comune sunt înregistrările de daune în funcție de marca mașinii. Prin urmare, experții în analiza datelor din cadrul companiei au analizat rapoarte auto istorice reale, generate de către utilizatorii platformei.

Aproape trei sferturi dintre mașinile Tesla, implicate într-un accident

Tesla ocupă locul întâi dintre mărcile de mașini cu cele mai multe avarii înregistrate – 74,3% dintre toate rapoartele istorice generate pentru vehiculele Tesla au cuprind înregistrări de daune. Acestea au fost urmate de vehiculele Hyundai (69,1%) și Subaru (68,7%). Renault (40.8%), Alfa Romeo (40%) și Fiat (39.5%) sunt mărcile cu cele mai puține accidente înregistrate.

Motivul din spatele acestor diferențe imense poate fi des explicat cu ajutorul bunului simț. Renault și Fiat sunt mărci care oferă în principal mașini accesibile ca preț, cu motoare mici care au un consum redus de combustibil și care sunt cel mai des folosite ca mașini de familie sau pentru a face naveta zilnică.

Hyundai oferă mașini ieftine dar „cool” ceea ce atrage puternic segmentul de șoferi tineri și lipsiți de experiență. Mașinile Subaru sunt în general sigure dar șoferii deseori nu știu cum să manevreze un vehicul cu tracțiune integrală în situații periculoase. Vehiculele Tesla, în schimb, deși sunt scumpe și pline de sisteme moderne de siguranță, au o accelerație excepțional de puternică.

„Există un paradox legat de mașinile Tesla care au simultan cele mai avansate sisteme de condus autonom de pe planetă și totuși înregistrează cele mai multe accidente. Un număr atât de mare de accidente poate fi datorită faptului că șoferii ori nu sunt încă obișnuiți cu accelerația excepțională a mașinilor Tesla, ori pur și simplu nu mai sunt la fel de atenți la volan. Nu este un secret faptul că cea mai mare proporție de mașini Tesla lovite provine din SUA”, explică Matas Buzelis, Director de Comunicații carVertical.

Ferrari și Lamborghini, cele mai ridicate valori medii ale daunelor

Deloc surprinzător, cea mai mare valoare medie a daunelor înregistrate aparține Ferrari (€94,149) urmată de cea pentru Lamborghini (€64,608), ambele medii fiind de câteva ori mai ridicate decât cele aparținând altor mărci. Tesla (€14,320), Dodge (€9,522) și Porsche (€8,588) sunt mărcile de mașini de lux care înregistrează costuri de reparații scăzute.

O valoare medie ridicată când vine vorba despre costul reparațiilor sugerează ori că reparațiile sunt scumpe ori că daunele au fost severe. În timp ce mărcile de super lux adună zeci de mii în cheltuieli de reparații, valoarea medie pentru BMW este de doar €3,994, pentru Volkswagen de €3,539 și pentru Toyota de €3,011. Media la nivel global, indiferent de marca mașinii, înregistrată în urma acestui studiu este situată la €3,574. Această informație va fi de ajutor atunci când dorim să vedem dacă media daunelor specifice unui anumit model este ridicată sau scăzută.

„Din punct de vedere al costului, accidentele mașinilor din gama super premium sunt la un alt nivel. Până și o zgârietură minoră vine cu o factură de-ți dau lacrimile, așa că nu este de mirare de ce Ferrari si Lamborghini sunt liderii detașați ai acestui top”, spune Buzelis.

Porsche deține media cea mai ridicată de daune înregistrate

După cum era de așteptat există o corelație puternică între mașinile care au cel puțin o înregistrare de daune și cele care au în medie cele mai multe evenimente de daune per mașină. Porsche ocupă prima poziție cu o medie de 1,71 de incidente per mașină, urmat de Tesla (1,58) și Hyundai (1,52).

Peugeot (0.75), Renault (0.73) și Fiat (0.7) au cea mai mică pondere de înregistrări de daune. Aceste companii produc în mare parte mașini accesibile și economice, prin urmare proprietarii lor rareori conduc rapid sau agresiv.

„Există o mică corelație între mărcile de mașini cel mai des deteriorate și cele cu cel mai mare număr mediu de înregistrări de daune. Totuși, media de vârstă a mașinilor verificate pe platforma noastră este de aproximativ 9,5 ani și în mod normal, mașinile unor anumiți producători sunt avariate de două ori în acea perioadă”, explică Buzelis.

Cercetările au descoperit și câteva cazuri extreme, inclusiv pe cel al unui Mercedes-Benz al cărui raport cuprindea nu mai puțin de 35 de daune înregistrate. Cazuri asemănătoare în care o mașină este avariată în mod repetat sunt comune. Acest fenomen sporește riscurile la care se expun cumpărătorii deoarece acest tip de mașină poate să nu mai fie sigură pentru condus.