Cum numărul EV este într-o continuă creștere, producătorii trebuie să fie mai atenți la reciclarea bateriilor. Iar misiunea nu se dovedește a fi una ușoară, arată Wired. 

Bateriile mașinilor electrice reprezintă o provocare pentru viitorul electrificat al lumii. Producătorii de automobile investesc miliarde în electrificare, cu promisiunea că noua generație de mașini va fi mai curată decât predecesoarele pe benzină. Până la sfârșitul deceniului,

Agenția Internațională pentru Energie estimează că vor exista între 148 de milioane și 230 de milioane de vehicule alimentate cu baterii în întreaga lume, reprezentând până la 12% din flota auto globală.

Bateriile uzate pot fi o oportunitate pentru un viitor auto mai ecologic

Privite dintr-o anumită perspectivă, bateriile uzate pot fi o oportunitate pentru un viitor auto și mai ecologic. Vehiculele electrice sunt mai ecologice, dar vin cu costuri mari de mediu. Bateriile conțin minerale valoroase, cum ar fi cobaltul și litiul, care sunt extrase și procesate în străinătate, unde costă scump comunitățile locale la capitolul resurse vitale, precum apa, și contribuie masiv la emisiile globale de carbon.

Din acest motiv, cererea necontrolată de mașini electrice noi va „reduce emisiile de gaze cu efect de seră în țările dezvoltate și centrele urbane și va sacrifica acele locuri unde sunt extrase materiale necesare bateriilor”, spune Hanjiro Ambrose, inginer la Universitatea din California.

Într-o lume ideală, fiecare din bateriile litiu-ion ar fi reutilizată și reciclată

Într-o lume ideală, fiecare din bateriile litiu-ion aflate în depozitul din Oklahoma ar fi reutilizată și reciclată, la infinit, pentru a crea baterii litiu-ion pentru 10, 25, chiar 50 de ani de acum înainte, cu puțin material necesar. Experții numesc aceasta „economie circulară”.

Pentru ca asta să funcționeze, reciclatorii se întrec pentru a găsi o modalitate eficientă și ecologică de a reduce o baterie uzată la părțile sale cele mai valoroase și a le transforma în ceva nou. Alții se chinuiesc să stoarcă fiecare electron posibil dintr-o baterie, înainte de a fi reciclată, în încercarea de a o utiliza de mai multe ori.

Există jucători care nu au nici banii, nici dorința de a le recicla

Experții avertizează că unele baterii ale EV se pot „scurge” în colțurile obscure ale industriei auto, cu jucători care nu au nici banii, nici dorința de a le recicla. Acești jucători vor miza pe stocarea bateriilor în speranța că costurile de reciclare vor scădea în cele din urmă sau că valoarea bateriilor va crește.

”Avem tot mai multe dovezi din comerțul cu deșeuri electronice că există versiuni proaste ale reciclării”, spune Alissa Kendall, profesor de inginerie civilă și de mediu la Universitatea din California,arătând cu degetula spre locuri precum India și Asia de Sud-Est. „Este o mizerie.”

E nevoie de un proces inteligent de reciclare a bateriilor, alături de stații de încărcare

Teoretic, conform cercetărilor efectuate în laboratorul său, materialele reciclate ar putea furniza mai mult de jumătate din cobaltul, litiul și nichelul necesare bateriilor noi până în 2040, chiar dacă vehiculele electrice devin mai populare.

Industria emergentă a vehiculelor electrice are nevoie de un proces inteligent de reciclare a bateriilor, alături de stații de încărcare, tehnicieni auto instruiți și o rețea de energie fortificată.

”Este o infrastructură esențială pentru ca viitorul nostru electrificat să fie cât mai verde posibil. Trebuie să controlăm aceste baterii scoase din uz”, spune Kendall.

De aceea, reglementarea industriei bateriilor necesită un echilibru atent. În SUA, Agenția pentru Protecția Mediului a analizat potențialele reguli pentru reciclarea bateriilor. În ultimele întâlniri, lobbyiștii industriei auto au susținut că oricine scoate bateria uzată dintr-o mașină ar trebui să se asigure că ajunge la un reciclator.