În anul de debut al crizei financiare mondiale, Manuela Voicilă a făcut un pas decisiv în evoluția sa profesională. A renunțat la o carieră solidă în industria farma și a ales antreprenoriatul. O alegere pe care mulți ar fi considerat-o – atunci, însă poate și acum – cel puțin neinspirată. Dar care s-a dovedit, în timp, corectă.

„Mi-am dat demisia în 1 aprilie 2008 dintr-un job bine plătit de director general al celui mai mare producător farma. Am făcut-o cu gândul de a rămâne în țară, să contribui și să construiesc”, mărturisește Manuela Voicilă. Și a reușit – anul acesta, cei 1.000 de membri deja au raportat peste 20 milioane de euro afaceri încheiate ca urmare a activităților din cadrul organizației.

Prima expertă certificată în francize

Numai că, pe parcursul celor 13 ani, construcția a început să capete noi dimensiuni. Și asta pentru că Manuela Voicilă este o adeptă declarată a învățării continue și a „acelor forme de educație formală, cu credențiale solide”. În plus, este competitivă. Și foarte motivată să își îmbunătățească permanent cunoștințele de la cei mai buni în domeniile lor. Astfel că a devenit prima expertă în francize din România atestată de către Certified Franchise Executive.

„Cred cu tărie că francizarea este cea mai eficientă formă de scalare a unei afaceri profitabile. Îmi doream să înțeleg mecanismele teoretice și practice de la cei care fac asta de ani de zile. Iar International Franchise Association este organizația care reunește cele mai eficiente francize. Atât din SUA, cât și cele internaționale. Așa că, exact în toiul pandemiei, am decis să investesc și timp și o sumă considerabilă pentru a mă alătura elitei de 1.800 de persoane la nivel mondial care deține acest credential. Nu spun asta cu aroganță. Ci pentru că este o investiție cel puțin egală ca timp, bani și energie cu cea necesară obținerii unui MBA. Doar că nișat pe acest domeniu”, explică antreprenoarea.

Și, din nou, a reușit. Manuela Voicilă este în prezent unul dintre cei mai apreciați experți în domeniul scalării afacerilor locale prin franciză.

Promotorul BNI în România

Francizarea nu este însă singurul domeniu în care Manuela a făcut pionierat în România. De peste un deceniu, antreprenoarea a dedicat efort și timp promovării conceptului de business networking în țara noastră. A devenit un susținător declarat al Business Network International (BNI), cea mai mare organizație mondială de networking bazat pe recomandări. Ideea de bază din spatele BNI este simplă și eficientă – membrii rețelei se întâlnesc, periodic, cu alți antreprenori, dezvoltă relații solide și profitabile și schimbă referințe de business.

„Proiectul construirii de comunități BNI a venit ceva mai târziu, după prima experiență ca antreprenor. Am simțit că asta mă motivează și că îmi doresc ca IMM-urile din România să devină coloana vertebrală a economiei naționale. Și, mai presus, ca această coloană să fie aliniată vertical”, declară Manuela Voicilă. Care, din 2011, este director executiv al BNI București, iar din 2015 – director național al BNI România.

Colaborare, nu doar competiție

Începutul nu a fost lipsit de provocări. Mai ales într-un mediu de afaceri abia ieșit dintr-o prelungită tranziție către economia de piață. „A fost într-adevăr dificil să conving oamenii de afaceri să considere că, mai degrabă, colaborarea este soluția creșterii afacerilor lor, și nu competiția. Fie ea și cea stabilită pe baze sănătoase. A fost și mai dificil să conving mediul de afaceri că un serviciu bun merită plătit. La vremea aceea erau multe așa-zise evenimente de networking gratuite și cam aceasta era așteptarea. Dar, între timp, mediul de afaceri a evoluat enorm. Antreprenorii sunt din ce în ce mai conștienți că au nevoie să se dezvolte continuu și de oamenii potriviți alături de care să prospere. Și chiar sunt avizi de cunoaștere, de învățare, de a-și extinde orizonturile”, consideră Manuela Voicilă.

Iar BNI le oferă ce au nevoie – colaborare și învățare. Anual sunt sute de ore de training dedicate instruirii membrilor despre cum să colaboreze și să folosească rețeaua pentru a-și crește afacerile într-un mod trasabil. (Fiecare membru își poate monitoriza investiția și rezultatele prin intermediul aplicației BNI Connect.)

„Atitudinea pozitivă este una dintre valorile noastre de bază, alături de motto-ul «Dăruind, vei dobândi!». Încurajăm un climat de suport și încurajare între membri. Iar lucrul acesta este esențial în modul în care noi alegem să facem afaceri”, subliniază antreprenoarea.

O rețea cu dezvoltare rapidă

Din 2020, BNI România înregistrează o creștere exponențială. Dacă în urmă cu cinci erau sub 300 de membri, acum sunt peste 1.000 de oameni de afaceri foarte activi. Care se întâlnesc săptămânal, cu scopul de a-și sprijini reciproc creșterea afacerilor lor. Și efectele se văd, pentru că în BNI relațiile se măsoară, la fel ca și rezultatele. Doar în 2025, antreprenorii din rețeaua pe care o coordonează Manuela au generat peste 20 de milioane de euro prin recomandări directe.

„Este fascinant ce legături strânse se pot naște. Mai ales atunci când un antreprenor se află la nivelul la care îi este cel mai greu și imediat îi sare în ajutor o întreagă comunitate”, spune Manuela Voicilă.

În prezent, BNI România parcurge o etapă de consolidare. Dar nu se oprește din creștere, pentru că în afaceri mărimea contează. Obiectivele pe termen mediu sunt atingerea pragului de 1.500 de membri în 2026 și extinderea în încă 12 județe în următorii doi ani.

„Pe termen lung, BNI România va fi mereu pe scena mondială a performerilor BNI la nivel mondial, între cele 77 de țări. Urmăm drumul nostru spre 10.000 de membri, care își doresc să schimbe modul în care România face afaceri”, concluzionează optimistă și ambițioasă Manuela Voicilă.