Capital: De ce vi se mai spune Fozzie?
Bogdan Manea: In viata am avut vreo 18 porecle, dar Fozzie mi se spune, evident, de la personajul din Muppets, Fozzie Bear, probabil pentru ca in acea vreme il imitam foarte bine.
Capital: Anul acesta, in noiembrie, se implinesc cinci ani de cand lucrati la Saatchi & Saatchi. Cum va evaluati cariera: in numarul de ani inscrisi in cartea de munca sau in numarul de campanii pe care le-ati facut?
Bogdan Manea: Nici unul dintre criterii nu este definitoriu pentru mine. E un lucru pozitiv sa stai intr-o agentie un timp mai indelungat, pentru ca te rodezi. Nici numarul de campanii nu este un criteriu complet, pentru ca important este cu ce experienta ramai. Eu sunt jurist de meserie, iar publicitatea este pasiunea mea. Am marele noroc ca vin cu mare placere la serviciu. Important este sa ai cu cine purta un dialog. Experienta nu se capata umbland prin cinci-sase agentii, ci „umbland” prin cinci-sase capete.
Capital: Nu va plictisiti sa lucrati pentru un detergent care „spala impecabil”?
Bogdan Manea: Ba te plictisesti, dar iti trece, pentru ca de fiecare data provocarea este alta. La noi, la Saatchi, spre deosebire de alte agentii, publicitatea este privita ca un mod de a rezolva probleme. Astfel, creatorul este implicat de la inceput, de cand se scrie brief-ul. Acesta nu mai este scris de client-service, in urma discutiei cu clientul. Brief-ul este scris impreuna cu oamenii de creatie si cu cei de la media si, cateodata, cu clientul. Din acea prima discutie, clientul stie la ce sa se astepte. Orice client care vine la mine are o problema. Aceasta problema tine atat de client, cat si de consumator. Treaba mea, ca agentie, este sa creez o legatura, un pod intre ei. Dar poate nu e nevoie de pod! Poate eu pot sa-i ofer o „barca” sau poate un tunel pe sub „raul” care ii desparte! Clientul nu trebuie sa-mi spuna ce sa fac. Treaba mea este sa gasesc legatura dintre client si consumator.
Capital: Ati participat la realizarea campaniilor de lansare ale marcilor Dialog si Alo. Cum le evaluati acum? Ati fi putut face lucruri mai bune?
Bogdan Manea: Cea mai buna campanie mi se pare ca a fost pentru Dialog, mai putin inspirata pentru Alo. Am facut lucruri si mai bune, care n-au fost aprobate de client. Publicul nu a vazut decat 20% din ceea ce am facut pentru aceste brand-uri, restul de 80% il avem in sertare, cu idei mai bune, mai haioase si de impact, pentru care ne-am luptat, dar n-am reusit. Din acest punct de vedere nu-mi reprosez nimic. Dupa opinia mea, spotul de lansare si cel de la implinirea unui an au fost cele mai bune spoturi pe care le-a facut Dialogul pana acum. Spun asta nu pentru ca le-am facut eu, spoturile apartin intregii echipe. Numele de Dialog nu este dat de mine, ci de Razvan Lazar. Eu am facut o lista, cu 450 de nume si am avut sedinte cu managementul de la Dialog, in care am umplut table intregi de nume. Am umplut si table intregi cu sloganuri. Sloganul „Dialog face totul posibil” este al meu.
Capital: Ati suferit cand ati pierdut acest client?
Bogdan Manea: Am luat-o ca pe o infrangere personala. Nu prea poti s-o iei altfel. Cand lucrezi timp de aproape trei ani, cand ajungi sa stii brand-ul si cand stiu ce-am prezentat si ce aveam, lucruri mai de calitate decat ce sunt acum, capeti o anumita incredere in tine. Acum clientul poate sa compare care sunt rezultatele obtinute cu celelalte agentii. Noi nu suntem o agentie cu care se lucreaza usor, nu suntem o agentie ieftina si suntem o agentie infatuata. Recunosc, in general, oamenii de la Saatchi sunt destul de infatuati. Sa va spun de ce: clientii cu care lucram dorim sa fie infatuati. Un client infatuat este fericit, este un client ale carui produse sunt in top. Lucram pentru Sony, pentru Toyota, care sunt marci de top.
Capital: Cum se impaca infatuarea cu obedienta fata de clienti a publicitarilor?
Bogdan Manea: Sa stiti ca si noi suntem obedienti fata de clienti. Depinde care este limita acestei obediente. In fond, clientul plateste. Eu am posibilitatea si resursele sa-i prezint mai multe propuneri. Nu dam o singura idee, spunand ca asta este perfecta. A pretinde ca ideea ta e beton e o tampenie. Cand dai clientului mai multe alternative, este bine sa-i spui ca alegerea ii apartine, pentru ca sunt banii lui. Daca el vrea sa faca in alt fel, eu, Bogdan Manea, nu am nimic de pierdut, pentru ca sunt banii lui. Il las sa faca asa cum vrea. Daca, de exemplu, un client mi-ar cere sa fac un spot cu manele, atunci nu l-ar face cu mine. Daca mi-ar cere sa fac spoturi cu violenta extrema, nu l-ar face cu mine. Daca mi-ar cere sa fac un spot cu femei goale, poate ca l-as face.
Capital: Ce inseamna pentru dvs. o idee originala in publicitate?
Bogdan Manea: O idee originala este o idee care nu se inspira din filme, precum Matrix. Am vazut un spot la Connex facut din Matrix. Aia nu este o idee originala, e o pastisa penibila. O idee originala nu trebuie sa fie inspirata din filme sau din clipurile nu stiu carui cantaret, ci sa fie o idee proaspata si surprinzatoare.
Capital: Exista prospetime pe piata romaneasca?
Bogdan Manea: Sigur, avem o scoala de publicitate foarte buna. Daca ne-ar mai si lasa clientii… Suntem ca niste cainii tinuti in lant.    

Carte de vizita
Bogdan Manea, director executiv de creatie la agentia de publicitate Saatchi&Saatchi
Locul si data nasterii: Bucuresti, 28 noiembrie, 1967
Studii: Facultatea de Drept Bucuresti
Activitate: – Account la Michael Kammrath&Co. divizie a agentiei McCann-Erickson, 1992 -1993
– director de cont si coordonator de creatie la Ogilvy&Mather, 1993 -1996
– copywriter, senior copywriter, director de creatie la Saatchi & Saatchi, 1996 – prezent
Campanii importante (1997- august 1999): Dialog si ALO, Floriol, Sony, Toyota, Procter&Gamble.