de multiplele evenimente in derulare, am sperat ca fenomenele specifice verii vor intarzia. N-au intarziat, dar amplitudinea lor a fost mai putin vizibila. Audientele au scazut doar cu 4% fata de 6% anul trecut, consumul TV se pastreaza inca la cote mari, in medie un roman uitandu-se la TV 236 minute pe zi, fata de 220 in luna mai 2004. Mai mult decat in toti anii precedenti, insa, am avut incarcare mare pe statii, si nu doar pe statiile mari cu care ne-am obisnuit, ci si pe statii de nisa: Realitatea TV, ProCinema, statiile muzicale si, surprinzator, B1TV. Daca anul trecut, in luna mai, vorbeam de probleme de supraincarcare, ele se rezumau la patru statii mari: Pro TV, Antena 1, TVR si Prima. Acum, in aceasta situatie se afla nu mai putin de opt statii.Luna mai nu a fost lipsita de evenimente notabile: am avut o finala de Eurovision, care a tinut romanii in fata televizoarelor pana tarziu in noapte. In seara de 21 mai, 12,7% din romani erau prezenti in fata televizoarelor la ora 01,23, performanta greu egalabila chiar daca avem in vedere noptile de Revelion. Am avut apoi anuntul de eliberare a ziaristilor rapiti in Irak, care in miezul zilei de duminica, 22 mai, a generat o crestere importanta de consum TV. Sosirea ziaristilor la aeroport, luni, 23 mai, la ora 14.30, desi a avut o audienta disipata intre multele statii care au transmis evenimentul, este probabil cel mai „vizionat“ moment al anului.Evolutii notabile au avut si programele consacrate in lunile precedente. „Numai Iubirea“ a dovedit fidelitatea publicului sau in conditiile in care a fost difuzata in zone cu o concurenta variata, ramanand cu o audienta constanta; Vacanta Mare, dupa ce ani in sir a fost difuzata duminica, s-a mutat vineri, unde a reusit sa-si aduca si publicul fidel, chiar daca in saptamana imediat urmatoare Antena 1 a adus si ea vinerea emisiunea „solutie“ de contracarare a Vacantei Mari (Folclorul contrataca). Din pacate, aceasta mutare nu a fost foarte eficienta pentru serialul romanesc „Baieti buni“, care, dupa asteptarea generata de campania de promovare si in lipsa suportului Vacantei Mari, scade semnificativ in audiente, si in aceasta scadere antreneaza si nou lansatul „Fete cu lipici“.Am avut in luna mai o puternica ofensiva a berilor (care s-au instalat confortabil pe primul loc in topul categoriilor cu cele mai mari investitii, loc pe care probabil nu-l vor parasi pana in toamna). De asemenea, categorii de vara precum bauturile racoritoare sau cafeaua instant urca semnificativ in top. Tot pe fondul scaderii investitiilor, in conditiile unui optimism generalizat, avem dispute de anuntare a liderilor in presa scrisa si radio. S-a intamplat in urma aparitiei noului val de audiente de radio intre Kiss FM si Europa FM, ambele clamandu-si intaietatea pe piata. Desi zgomotoase si pline de ambitii, sunt de fapt dovada ca in media romanesti obiectivele de audienta au inceput sa se diferentieze, pentru ca pana la urma in toate aceste comunicate se spune: pe obiectivul X, noi suntem pe primul loc; si, intr-adevar, Kiss FM este cel mai ascultat post de radio in Bucuresti si pe varste tinere, in timp ce Europa FM este cel mai ascultat post din mediul urban. Toate astea daca tinem cont doar de statiile comerciale, pentru ca, altfel, Romania Actualitati ramane postul de radio cu cei mai multi ascultatori. Aceeasi este situatia si in zona cotidianelor, Jurnalul National este ziarul cu cea mai spectaculoasa crestere, iar Libertatea ramane ziarul cel mai citit.Si pentru ca vara incep deja sa se faca estimari si previziuni, sa notam stirea aparuta in The Economist: „Conform estimarilor facute de Advertisting Age, anul acesta veniturile din publicitate ale site-urilor google si yahoo vor rivaliza cu veniturile din prime time ale celor mai mari trei televiziuni americane (ABC, CBS si NBC)“. Asta, in Statele Unite, pentru ca la noi publicitatea online este inca la inceputuri, dar inceputuri promitatoare.