Anul acesta, livrările de spaţii comerciale noi vor fi la minimul ultimilor 14 ani, cu un nivel de aproximativ 70.000 de metri pătraţi, potrivit analizei citate. În primul semestru al acestui an s-au finalizat cu 87% mai puţine spaţii decât în aceeaşi perioadă din 2016. Singurele unităţi deschise au fost Prima Shops din Oradea şi extinderea galeriei comerciale a Carrefour în Braşov, în total o suprafaţă de 9.000 mp. Pentru a doua jumătate a anului este pregătită deschiderea unui mall la Râmnicu Vâlcea, extinderea Galaţi Shopping City şi AFI Palace Cotroceni şi inaugurarea etapei a doua de dezvoltare a Prima Shops din Oradea.

Chiar şi în aceste condiţii retailerii caută soluţii de extindere. Magazinele alimentare, în special supermarketurile, şi-au mărit reţelele în acest an. Profi a deschis în ultimele şase luni circa 80 de supermarketuri şi magazine de cartier, în timp ce Lidl şi-a lărgit reţeaua cu încă cinci magazine în aceeaşi perioadă. Kaufland a mai deschis trei hipermarketuri în Lugoj, Braşov şi Craiova. Şi grupul francez Auchan a decis să intre pe segmentul magazinelor de proximitate, cu un nou format pentru piaţa românească. My Auchan a fost deschis în patru benzinării Petrom. Până la finalul anului, Auchan va deschide şi primul său supermarket din România în centrul comercial Bucur Obor din Bucureşti.

Retailerii de îmbrăcăminte şi încălţăminte au continuat să vină în România. Grupul spaniol Inditex, părintele Zara, şi-a adus al optulea brand, denumit Uterque, în Băneasa Shopping City. În acelaşi mall s-au deschis primele magazine Sport Loft şi Longchamp din România. În Vivo! Cluj a fost deschis un magazin nou de încălţăminte Bugatti.

Centrele comerciale dominante din România au ajuns să fie ocupate integral, iar retailerii, în special din sectorul îmbrăcăminte, raportează creşteri semnificative ale vânzărilor, spun brokerii Cushman & Wakefield Echinox, care aşteaptă o majorare a nivelului chiriilor. Astăzi, chiria percepută pentru un spaţiu de 100 mp într-un centru comercial mare din Bucureşti variază între 70 şi 80 euro/mp/lună. Acelaşi tip de spaţiu, dar în afara Capitalei, costă 25-30 de euro/mp/lună. În oraşe precum Cluj-Napoca, Timişoara, Iaşi sau Constanţa chiriile sunt mai mari cu 15-20%. În oraşele mici chiriile sunt de 16-20 euro/mp/lună, potrivit companiei de consultanţă.