Firmele pot contesta amenzile direct i cadrul instantelor de contencios administrativ, la curtile de apel i a caror raza teritoriala isi desfasoara activitatea. Au fost anulate taxele de timbru de 2%, respectiv 1% ce trebuiau platite pentru judecarea contestatiilor si plingerilor agentilor economici lezati prin acte administrative de control. in plus, cu putina dibacie din partea avocatilor, amenzile datorate fiscului nu se mai achita iainte ca justitia sa se pronunte daca sunt sau nu justificate.
Toate aceste vesti bune sunt consecintele directe ale unei decizii a Curtii Constitutionale, publicate i Monitorul Oficial nr. 695/2000. Obiectul deciziei: neconstitutionalitatea articolelor 2-7 din Legea nr. 105/ 1997 pentru solutionarea obiectiunilor, contestatiilor si a plingerilor asupra sumelor constatate si aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului Finantelor.
Pina la pronuntarea deciziei Curtii Constitutionale, firmele ce considerau amenzile primite de la fisc ca fiind abuzive aveau la dispozitie o cale itortocheata de atac. Aceasta debuta cu obiectiuni adresate organului fiscal autor al procesului-verbal. Raspunsul trebuia dat agentului economic i 15 zile de la depunerea sesizarii. Daca-l nemultumea, apela la urmatoarea veriga a caii administrative de atac, avind la dispozitie maximum 20 de zile pentru a o face. Pentru rezolvarea contestatiei, statul isi rezerva 30 de zile de la primirea acesteia. Mai departe, agentul economic depunea plingere la Ministerul Finantelor Publice. Termenul rezervat petentului era de 15 zile. Ministerul avea la dispozitie 60 de zile pentru solutionarea problemei. Daca raspunsul era contrar intereselor firmei, aceasta urma calea juridica, respectiv proces i instanta impotriva fiscului.
Tacerea Finantelor se masoara i ani de zile
in majoritatea cazurilor, termenele impuse ministerului au fost depasite cu lejeritate. Firmelor nemultumite de tratamentul fiscal li se raspundea cu luni de zile, uneori chiar ani, itirziere. Ele isa nu puteau, prin Legea nr. 105/1999, depasi termenele impuse. Caracteristica Ministerului Finantelor Publice i tot ceea ce tine de interesele contribuabililor, politica tergiversarii avea un scop precis, prescrierea actiunilor. Tabloul arata cam asa: fiscul venea i control, aplica amenda si o si icasa, avind de partea sa prevederile Ordonantei de urgenta nr. 11/1996, care prevede executarea imediata a creantelor bugetare. Firma contesta actiunea pe cale administrativa. Dura ani de zile. Epuizind acest parcurs, apela la justitie. Mai dura o perioada de timp. Daca itr-un final oarecare instanta decidea ca fusese victima unui abuz i se returnau banii, dupa ce statul ii rulase cu folos.
Curtea Constitutionala a simplificat simtitor situatia. Agentii economici au dreptul de a depune obiectiuni impotriva procesului-verbal de control la organul fiscal care l-a itocmit, iar dupa 30 de zile pot declansa proces. Mai mult, cerind instantei suspendarea actului administrativ pina la solutionarea primei actiuni, scapa de plata i avans a amenzilor.