Pentru a beneficia de alocaţii duble, zece familii din județul Olt şi-au înregistrat copiii în mai multe localităţi… Mai multe persoane sunt cercetate de procurorii DIICOT Constanța, după ce au folosit acte false pentru a obține indemnizații de creștere a copiilor… 48 de femei din Galați au fost prinse că lucrau cu forme legale în timp ce primeau şi indemnizaţia de creştere a copilului…
Acestea sunt doar câteva dintre numeroasele cazuri de fraudare a sistemului de asistență socială, semnalate în presa ultimului an. De altfel, statistic, mai mult de 5% din dosarele de indemnizare pentru creșterea copilului sunt acordate în baza unor acte false, pondere care crește la 12% în cazul venitului minim garantat și la 14% în acela al indemnizațiilor pentru persoanele cu handicap.
Alături de creșterea numărului de șomeri și de pensionari, acestea sunt câteva dintre motivele pentru care cheltuielile cu prestațiile sociale ale Ministerului Muncii (MMSSF) și ale administrației locale s-au dublat din 2005 până acum, crescând cu circa un miliard de lei pe an, după cum susține ministrul Ioan Botiș. Este evident, deci, că venise timpul pentru o reformare a sistemului.

Schimbare radicală, până în 2013

Drept urmare, în prima parte a acestei luni, a fost aprobată „Strategia privind reforma în domeniul asistenței sociale“. În cele peste 34 de pagini ale documentului figurează zeci de măsuri ce urmează să fie luate, în intervalul 2011-2013, pentru reducerea cu aproape o treime a cheltuielilor din acest sector.
Cele mai importante schimbări sunt reducerea numărului celor asistați social cu cel puțin 100.000 de persoane, înăsprirea condițiilor de obținere a indemnizațiilor, sporirea numărului de controale și unificarea, până în 2013, a patru beneficii (venitul minim garantat, ajutoarele de încălzire, alocația familială complementară și alocația monoparentală) într-unul singur, care se va numi „venit minim de inserție“.
Cum pot fi interpretate măsurile radicale anunțate? Şeful departamentului de politici sociale al PSD, Ioan Cindrea, crede că de fapt „reforma are un singur scop – realizarea de economii la prestațiile sociale, dar nu și îmbunătățirea sistemului. Este doar o regrupare a legilor, sub o altă formă“. Cindrea declară că revizuirea sistemului este necesară, însă doar acolo unde legislația actuală permite acordarea mai multor beneficii pentru același risc social.
„În rest, sistemul deține deja toate pârghiile prin care să fie ajutate categoriile defavorizate și pedepsiți cei care greșesc. Problema reală este lipsa voinței autorităților pentru corectarea acestor erori. Și nu cred că printr-o asemenea lege vor primi un plus de voință. Pe scurt, această mișcare nu este oportună. Și o consider doar o poveste frumos scrisă“.
Pe de altă parte, unul dintre oamenii care cunoasc cel mai bine proiectul, Lăcrămioara Corcheș, directoarea departamentului Asistenţă Socială din Ministerul Muncii, spune că efectele se vor vedea „cu siguranță“, argumentând prin aceea că „nivelul de fraudei din sistem a scăzut deja substanțial, cu peste 15%, de la 1 ianuarie, de când MMSSF a preluat responsabilitățile de control de la instituțiile din teritoriu. Ideea e ca oamenii să realizeze că treaba e serioasă: odată ce am depistat cazuri de corupție, au fost aplicate amenzi contravenționale, dar și penale, atât persoanelor din sistemul public care au fost găsite vinovate, cât și beneficiarilor“.
Soluția promovată de autorități este sporirea personalului de control din cadrul Inspecției Muncii, prin reprofesionalizarea altor angajați din structurile subordonate ministerului.
Potrivit Lăcrămioarei Corcheș, nu s-a găsit încă o formulă eficientă de penalizare a medicilor responsabili cu acordarea nejustificată a certificatelor de handicap, aceștia „acoperindu-se“, în continuare, unii pe alții.