Chiar dacă proiectul de construire a unui pod în zona Calafat-Vidin datează din anul 1925, abia în anul 2000 s-a semnat un acord între România şi Bulgaria pe această temă. Au mai trebuit încă şapte ani ca lucrarea să fie începută. În 30 ianuarie 2007, proiectul i-a fost atribuit constructorului spaniol FCC Construccion, într-un contract în valoare de aproape 100 mil. euro. Costul total al lucrării este stabilit la 236 mil. euro, bani proveniţi de la Uniunea Europeană (prin programul ISPA), Banca Europeană de Investiţii, Germania prin Kreditanstalt fuer Wiederaufbau, Guvernul Franţei şi bugetele de stat ale României şi Bulgariei.

Iniţial, construcţiile la pod trebuiau finalizate în 2010, ulterior termenul a fost prelungit până în toamna acestui an şi din nou amânat până la primăvară.  
Podul dintre Calafat şi Vidin este al treilea din ultimii 2.000 de ani care face legătura peste Dunăre între România şi Bulgaria. Proiectul este parte a coridorului paneuropean de transport care leagă orașul german Dresda de orașul Istanbul din Turcia.

Conform proiectului, lungimea totală a căii rutiere a fost stabilită la 1,4 kilometri, iar a liniei ferate la 2,4 kilometri. La terminare, podul ar urma să aibă două benzi de circulație în fiecare direcție și o linie de cale ferată. Podul are o lungime de 1.971 de metri şi o lăţime de 31 de metri. Se estimează un trafic zilnic de 8.400 de vehicule şi 30 de trenuri.

Cu acest pod, transportatorii vor reuşi să scurteze cu cel puţin 200-300 de kilometri drumul dinspre vestul şi centrul Europei către Peninsula Balcanică. În prezent, transportatorii de mărfuri pot trece Dunărea cu bacul între Calafat şi Vidin sau pot traversa podul de la Giurgiu pentru a ajunge în Bulgaria.