Trei tineri muzicieni români au avut curajul – apropiat de nebunie – să facă ceva ce nu s-a mai făcut la noi: să organizeze un turneu de muzică de cameră, pe tot cuprinsul ţării, finanţat exclusiv din surse private. S-au descurcat singuri, ajutaţi de sponsori. Şi au avut succes!

Pianistul Horia Mihail, violonistul Alexandru Tomescu şi violoncelistul Răzvan Suma au făcut ceea ce foarte puţini ar fi crezut posibil: un întreg turneu cu concerte de muzică de cameră, fără să apeleze deloc la sprijinul statului. MusicON a ajuns deja la a doua ediţie, iar succesul de care s-a bucurat anul trecut a determinat sponsorul principal al manifestării, LG Electronics, să îşi alăture numele proiectului: MusicON – LG a debutat joia trecută, la Sibiu.

„Muzica clasică este şi ea un business“, spune Horia Mihail, pianistul trio-ului şi preşedintele Asociaţiei Culturale Accendo, organizatoarea turneului MusicON – LG. „Vrem să creăm un trend, încercăm să demonstrăm că managementul în muzica clasică în România are şanse de a se dezvolta. Speranţa noastră este ca în doi până la cinci ani să avem colaboratori profesionişti care să facă asta, adică absolvenţi de facultăţi economice.“
Primul ajutor a venit din partea grupului de comunicare Ogilvy, care s-a implicat în proiect prin agenţia de media MindShare. „Ei ne-au ajutat cu semnarea unor parteneriate importante de publicitate pentru turneul nostru“, afirmă Horia Mihail. „Noi ne-am ocupat de logistică şi până la urmă a trebuit să ne ocupăm şi de strângerea de fonduri, trimiţând câteva sute de e-mailuri şi câteva zeci de materiale tipărite – pe imprimanta de acasă, dar într-un mod semiprofesionist, să spunem. Tot noi ne-am ocupat şi de partea financiară. Bugetul turneului este în jurul a 52.000 de euro. Am reuşit să acoperim în jur de 90% din buget – dar cu destulă greutate, trebuie să recunosc.“ Aceasta este o lecţie despre cum ar trebui revitalizat apetitul publicului pentru muzica clasică: 4.000 de afişe în Bucureşti şi chiar city lights în staţiile de autobuz – o promovare ca pentru concerte rock!

Dacă anul trecut cei trei au interpretat în concertele lor piese semnate de Robert Schumann (se împlineau 150 de ani de la moartea compozitorului), în acest an repertoriul concertelor cuprinde lucrări de Edward Elgar, Edvard Grieg şi Jean Sibelius.

Scopul declarat al acestui turneu este de a atrage publicul tânăr către muzica clasică; ideea e pe cât de simplă, pe atât de eficientă: concerte în licee (inclusiv licee de muzică), cu cei trei interpreţi îmbrăcaţi nu în ceremonioasele fracuri negre, ci în blugi şi tricouri. Efectul a fost imediat: la concertul trio-ului, susţinut anul trecut la Sala Radio, povesteşte Mihail, gradul de ocupare a fost în jurul a 95%, în vreme ce la un concert „obişnuit“, chiar cu ei trei solişti, n-ar fi fost mai mult de 100-150 de spectatori într-o sală de aproape 1.000 de locuri… „Noi vorbim cu publicul – nu în timp ce cântăm, ci între piese, prezentăm ideile şi experienţele noastre. Se creează o atmosferă mult mai relaxată, mai lejeră, care e foarte apreciată de publicul încă – subliniez, încă! – neavizat.“ Mergeţi, aşadar, la concertele MusicON – LG; în intinerariu sunt 25 de oraşe din România, deci nu aveţi scuze. Pentru programul evenimentului, accesaţi www.romanianpianotrio.ro.

Trei tineri care reformeaza sistemul

Pianistul Horia Mihail este solist concertist al Filarmonicii din Braşov; între 1999 şi 2002, a fost membru al catedrei de pian la Boston University. Violonistul Alexandru Tomescu este în prezent solist concertist al Formaţiilor Muzicale Radio; el interpretează pe vioara Stradivarius care i-a aparţinut lui Ion Voicu. Violoncelistul Răzvan Suma, doctorand la Universitatea de Muzică din Bucureşti, a obţinut în 2002 diploma de master de la Longy School of Music din Cambridge, Massachusetts (SUA).

Înregistrarea recitalului de debut al Romanian Piano Trio din cadrul Festivalului Internaţional de Muzică de Cameră de la Braşov a fost inclusă în Fonoteca de Aur a Societăţii Române de Radio. Primul turneu MusicON a reprezentat un succes, cu cele 32 de evenimente derulate în 12 oraşe, timp de trei luni de zile. Trio-ul organizează concerte-lecţie în şcoli, precum şi în locuri neconvenţionale, în care creează o atmosferă interactivă, solicitând întrebări şi reacţii din partea publicului.