Evenimente Abonamente Comunicate
CITEŞTE ŞI

Business

La cumpărături în 2013: Cine vor fi câştigătorii din retail?

Autor: | | 6 Comentarii | 2685 Vizualizari

Hipersuprafaţa era, înainte de criză, un sinonim al retailului. Acum, marile rețele de comerț pariază pe suprafețe din ce în ce mai mici. În opinia consultanţilor din retail, conceptul de magazin cu “cele mai mari șanse de reușită“ e definit acum prin suprafață mai mică, prețuri mici și distanță mai mică (de parcurs până la).

Despre magazine şi cumpărături - o radiografie de business facută de Adrian Comăneci (foto2), manager la firma de consultanţă Contrast Management-Consulting.

1. Surse de valoare şi creştere sustenabilă în retail-ul FMCG din România

În urmă cu un an vorbeam despre companiile de retail care păstrează acelaşi model de management strategic de ani de zile şi care, raportat la piaţa de acum, nu mai aduce aceleaşi rezultate. Sursele de valoare şi creşterea sustenabilă reprezintă acele elemente fundamentale ale strategiei şi ale modelului de business care determină succesul sau eşecul pe termen lung al unei companii. Stă în atributele managementului strategic de a identifica aceste surse de valoare şi de a le gestiona, proces la care participă managerii de top din companie.

La un an diferenţă ne confruntăm cu aceeaşi problemă, acest lucru însă, nu presupune că nu se poate remedia. Din contră, şi 2013 este un an propice pentru exploatarea câtorva dintre sursele de valoare nepuse în evidenţă până acum:

• Repoziţionarea strategică. Chiar dacă piaţa de retail este una foarte competitivă, există companii de retail care nici până în acest moment nu oferă un avantaj competitiv real. Iar dacă aceste companii nu merg în direcţia reinventării, repoziţionării strategice, acestea au şanse slabe de supravieţuire pe termen lung, mai ales.

• Crearea de oferte specifice în funcţie de diferitele categorii de clienţi. O bună cunoaştere a clienţilor care trec pragul unui spaţiu comercial poate asigura comercianţilor o mai bună dezvoltare pe termen lung. Comportamentul de consum diferă de la o tipologie de clienţi la alta, de aceea, retailerii trebuie să îşi adapteze oferta în funcţie de aceştia, punând accent pe servicii şi experienţa de cumpărare.

• Dezvoltarea multi-format. Am asistat, în 2012, la extinderea formatelor de dimensiuni mai reduse, aflate în proximitatea clienţilor (vezi Mega Image – Shop&Go). În 2013 vom asista la acelaşi fenomen de extindere, mai ales că acesta vine în întâmpinarea nevoilor consumatorilor.

2. Riscuri pentru FMCG în 2013

Având în vedere că 2012 a fost un an al expansiunilor agresive, un mare test/risc pentru FMCG va fi păstrarea unui echilibru între toate investiţiile realizate şi consumul care chiar dacă nu va cunoaşte o scădere la fel de accentuată, sigur nu va avea o creştere notabilă.

Unul dintre principalele riscuri care am observat că se menţine de la an la an este capcana politicii de preţ. Este o tactică devenită tradiţională care nu mai este atât de aplicabilă pentru mişcările care au acum loc pe piaţa de retail FMCG. Politica preţurilor mici poate deveni distructivă pe termen lung, punând în pericol profitabilitatea, capacitatea de extindere către alte zone şi potenţialul de inovaţie strategică. De aceea, recomandarea noastră este de a miza şi pe crearea de noi servicii în concordanţă cu nevoile consumatorilor care au devenit din ce în ce mai informaţi.

3. Dezvoltarea regională a retailului în România

Am definit anul 2012 ca pe un an al expansiunilor pe piaţa de retail FMCG. Comercianţii şi-au îndreptat atenţia şi spre piaţa locală unde este un loc prielnic pentru dezvoltarea de business. Mai mult decât atât, retailerii au început să intre şi în zona rurală ceea ce nu este de pus la îndoială ca rată de succes, mai ales dacă formatul respectiv este adaptat micii pieţi de acolo. Reţelele moderne de comerţ sunt într-o continuă creştere, devansând retailul tradiţional atât în capitală, cât şi în celelalte regiuni ale ţării.

Pagina 1 din 2
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Printeaza

Alte articole

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

EVZ

Doctorul Zilei

Cancan

Animal Zoo

EVZ Monden

DCNews

Stirile Kanal D

AutoBild

Economica.net

Agrointeligenta

StiriDiaspora.ro

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.