Capital: Cu ocazia vizitei premierului francez, ati semnat un acord cu IAR Ghimbav, prin care se infiinteaza societatea Eurocopter Romania. Ce inseamna acest lucru?
J. F. Bigay: IAR Ghimbav e o intreprindere ce are mai multe industrii, printre ele aflandu-se si productia de elicoptere.
Aceasta activitate nu e foarte puternica in clipa de fata. Noi am prevazut achizitionarea unei parti din IAR Ghimbav, cea care se ocupa cu productia de elicoptere. Vrem sa facem din ea o filiala Eurocopter, in care noi vom detine 51 la suta, iar societatea IAR, 49 la suta. E vorba deci de o privatizare a partii care se ocupa de elicoptere.
Capital: Sunteti absolut sigur ca privatizarea se va face? Dupa cum stim, a mai existat o tentativa cu o societate americana concurenta, Bell Helicopters, care pana la urma a esuat.
J. F. Bigay: Si noi, Eurocopter, am fost interesati de privatizarea IAR Ghimbav la acea vreme, dar erau prea multe industrii in acea uzina, si foarte diferite, si nu era usor sa cumperi tot ansamblul. Concurentii nostri de la Bell Helicopter au facut o propunere mirifica, pe care noi n-am putut sa o facem, deoarece ei au propus sa achizitioneze intreaga fabrica. In contrapartida, cereau statului roman sa cumpere 70 de elicoptere de lupta….o comanda la fel de mirifica.
Capital: Eurocopter acum nu cere statului roman nici o comanda?
J. F. Bigay: Noi nu am impus nici o conditie pentru cumpararea de material militar. Ne-am facut in schimb planuri ca diferite ministere ne vor comanda intre 5 si 10 elicoptere pe an. Chiar acum am semnat cu Ministerul de Interne o noua comanda de trei elicoptere, comparabile cu cele pe care le foloseste in Franta securitatea civila.
Capital: Cand veti incepe, practic, sa lucrati cu cei de la IAR Ghimbav?
J. F. Bigay: In clipa de fata purtam ultimele discutii administrative. Sper sa fie terminate cat mai repede, ca sa devenim operationali la inceputul lunii septembrie. Avem insa un contract, care e pe punctul de finalizare, cu un client strain…
Capital: Emiratele Arabe Unite?
J. F. Bigay: De exemplu. Nu pot sa va dezvalui acest lucru, dar sunteti pe aproape. E un contract foarte important, care va fi primul contract pentru aceasta societate. Pe de alta parte, personalul roman care va lucra pe noile noastre produse va incepe stagii de formare la Eurocopter in saptamanile car vin.
Capital: La cat se cifreaza investitia din Romania?
J. F. Bigay: Pentru inceput, investitia nu va fi foarte mare, noi vrem insa sa transferam toate capacitatile pentru a produce acest elicopter. Daca piata raspunde favorabil, investitia noastra va urca foarte repede la cateva sute de milioane de franci francezi.
Capital: Vor fi concedieri, va exista un plan social?
J. F. Bigay: Asupra acestui aspect am discutat foarte mult cu autoritatile romane. Noi vrem ca dimensiunile intreprinderii pe care o cream de fapt sa fie cat mai reduse. Ca urmare, nu va exista un plan social. Va lucra in societatea Eurocopter Romania numai personalul pentru care suntem siguri ca putem asigura salarii in urmatorii cinci ani.    

Luca Niculescu