Ce asi ar mai putea Romania scoate din maneca in fata investitorilor? De ce ar fi preferata altor tari din zona sau de aiurea in planurile de expansiune ale capitalului strain? Costurile salariale scazute, importanta strategica a pietei interne si capacitatea ei ridicata de absorbtie, stabilitatea politica, apropierea de Uniunea Europeana, privatizarile si imbunatatirea indicatorilor macroeconomici, toate acestea sunt teorie comparativ cu realitatea de care se lovesc investitorii in practica de zi cu zi a afacerilor. Foarte recentul raport elaborat de Consiliul Investitorilor Straini din Romania, rezultatele sondajului intreprins de Clubul Oamenilor de Afaceri Germani si barometrul trimestrial KPMG al performantelor companiilor internationale in Romania ofera o perspectiva usor diferita de cea vizibila din Palatul Victoria. Sunt identificate o serie de domenii cu probleme de natura sa descurajeze investitiile. Primul si cel mai important este cel fiscal, caracterizat de instabilitate, inconsecventa, discriminare a companiilor si ambiguitate. Un alt punct sensibil este conduita administratiei publice. Apropierea fata de cetatean, in sensul simplificarii tuturor proceselor derulate de autoritati sau in sensul transparentei serviciilor, este necunoscuta. Drepturile cetateanului nu sunt respectate ca atare, acesta trebuind sa fie recunoscator ca angajatul administratiei publice isi face meseria pentru care este platit. Campioana la capitolul coruptie si lipsa de deontologie profesionala ramane insa vama.
Cu toate diferentele de perceptie, viitorul apropiat este previzibil. Conform Barometrului KPMG, investitorii straini sunt optimisti si nu anticipeaza schimbari majore in situatia lor financiara sau in ceea ce priveste personalul angajat. Cu alte cuvinte, situatia stagneaza. Pentru ca ea sa evolueze, totusi, in directia cresterii aportului de capital strain la economia romaneasca, ritmul aderarii la UE este un factor decisiv.
    
Cartea de vizita prezentata de guvern comunitatii internationale de afaceri

· Evolutie macroeconomica favorabila
Produsul Intern Brut aferent anului trecut a fost mai mare decat cel prognozat, cu o crestere de 5,3% fata de rata de crestere de 1,8% inregistrata in 2000. Ca rezultat, inflatia a continuat sa scada, atingand 30,2% la sfarsitul lui 2001. Exporturile s-au inscris pe un trend ascendent (1.053 milioane USD in aprilie a.c, fata de 824 milioane USD in aprilie 2001), nereusind insa stoparea accentuarii deficitului comercial (232,6 milioane USD in aprilie 2002).
· Imbunatatirea ratingului valutar
Agentia Standard&Poor’s a imbunatatit ratingul valutar pe termen lung de la B simplu la B plus, reflectand in acest fel vulnerabilitatea redusa a Romaniei la presiuni externe, evolutie constant pozitiva a exporturilor si crestere economica.
· Evolutie lenta a reformelor structurale
Semnarea, in cursul anului trecut, a acordului cu FMI trebuia sa aduca Romaniei 383 milioane USD, iar programul PSAL II, convenit cu Banca Mondiala, alte 300 milioane USD. Neincadrarea Guvernului in termenii angajamentelor asumate a determinat, pentru moment, sistarea creditarii.

la nivei micro, climatul fiscal da frisoane oamenilor de afaceri

· Cartea Alba a Consiliului Investitorilor Straini: legislatia fiscala ramane in continuare instabila si interpretabila, controalele Fiscului sunt deseori abuzive (au loc la aceleasi companii si vizeaza repetat perioade deja verificate), exista numeroase instante in care aceeasi lege este interpretata si aplicata diferit de catre aceeasi autoritate fiscala).
· Raport asupra climatului economic in Romania: initiativele legislative sunt insuficient puse de acord intre ministerele responsabile cu stimularea investitiilor, ceea ce face ca ministrul Finantelor sa nu recunoasca valabilitatea acestora; multe reglementari fiscale dau impresia ca nu au fost verificate de juristi; dispozitiile executive incomplete, absente sau publicate cu intarziere sporesc nesiguranta, deoarece unele dispozitii anuleaza, adesea, prevederile legii; legile sunt lipsite de consistenta, neclare si contradictorii; deseori apar contradictii intre legi si dispozitiile Guvernului; nu exista un sistem functional de gestionare a reclamatiilor.

Coruptia din administratia publica ii obliga la cheltuieli suplimentare

· Cartea Alba a Consiliului Investitorilor Straini: eficienta administratiei publice este compromisa de coruptie. Cresterea salariilor functionarilor, eliminarea puterilor discretionare acumulate la anumite nivele, monitorizarea averilor lor personale si sanctiunile drastice ar putea diminua totusi fenomenul.
· Raport asupra climatului economic in Romania: majoritatea investitorilor germani din Romania considera coruptibilitatea autoritatilor ca fiind mare. Cu cat intreprinderea este mai mica, cu atat acest punct este mai important. Pentru intreprinderi mari si de renume aceasta problema este mai usor de rezolvat. Succesele organelor de urmarire penala sunt extrem de slabe. Campaniile anticoruptie organizate pana acum au avut tot atat de putin efect ca si Legea anticoruptie, intrata in vigoare cu doi ani in urma. O mare problema este considerata coruptibilitatea autoritatilor vamale. Contra unor sume de bani, controalele pot fi eludate sau deciziile pot fi influentate. Circa 52% din oamenii de afaceri germani considera administratia vamala ca fiind foarte coruptibila.