Capitala va avea peste o sută de infochioşcuri în următorul an, o investiţie de circa 600.000 de euro. Primăria Generală va instala un sistem interactiv pentru informarea cetăţenilor, care presupune amplasarea aparatelor în zonele cu trafic pietonal intens.

«În urma câştigării unei licitaţii publice, în 2010 şi 2011 vom livra 95 de infochioşcuri către Primăria Municipiului Bucureşti», a declarat Constantin Pintilie, director dezvoltare afaceri al UTI, firma care a câştigat licitaţia. Acestea se vor adăuga celor nouă aparate din sectorul 2 şi celor opt infochioşcuri cu facilităţi de plată a obligaţiilor fiscale din sectorul 6.

„Preţul de achiziţie al unui info­chioşc, alcătuit din componente hardware, software, sistem de supraveghere, mobilier urban şi servicii PIF, este de 24.619,38 lei, exclusiv TVA. Sistemul va fi operaţional 24 ore din 24 şi va facilita accesul rapid la o multitudine de informaţii despre Primărie şi municipiul Bucureşti: organizare, struc­tură, responsabilităţi şi atribuţii, planuri, proiecte, programe de dezvoltare, servicii publice asigurate, licitaţii, locuri de muncă, comunicate, evenimente, taxe şi impozite locale, transporturi publice, educaţie, cultură, religie, turism, sport şi divertisment, informaţii şi adrese utile“, potrivit datelor oferite de Primăria Capitalei.

Staţiunile montane, ca şi cele de pe Litoral, nu rămân mai prejos, aici fiind deja instalate sau urmând să fie amplasate câteva zeci de infochioşcuri turistice. Autorităţile locale reuşesc să implementeze sisteme de informare a cetăţenilor, accesând fonduri europene pentru a achiziţiona aparatele.

Achiziţii finanţate din fonduri UE

O singură atingere a unui ecran, şi turiştii pot afla gratuit orice informaţii doresc. Infochioşcul va deveni în curând un obiect obişnuit pe străzile marilor oraşe.

Dacă în urmă cu doi ani abia începea instalarea primelor aparate, acum există mai bine de o sută. Printr-un sistem touchscreen, cei interesaţi pot afla gratuit diverse informaţii, de la date despre obiectivele turistice ale oraşului, programul teatrelor sau locurile libere existente la hoteluri până la informaţii referitoare la acte normative, petiţii sau taxe locale.

„Piaţa are potenţial şi ar putea fi mult mai dezvoltată dacă autorităţile publice s-ar implica, mai ales că primăriile pot accesa fonduri europene pentru a finanţa achiziţionarea aparatelor. Noi am început instalarea infochioşcurilor turistice, în urmă cu doi ani, în staţiunile montane, dar şi la Mamaia sau Bucureşti. Ideea mi-a venit în urmă cu câţiva ani, când într-o călătorie în Austria am văzut un aparat de informare de unde turiştii puteau afla unde sunt camere libere şi m-am gândit că este o soluţie pentru cei care se duc neorganizat  în excursii“, spune Gassner Wolfgang, general manager NWG Concept din Miercurea Ciuc.

Piaţa infochioşcurilor depinde de cea de publicitate

Pentru că prezintă potenţial, mai multe firme din domeniul IT s-au orientat spre producerea sau importul de infochioşcuri. Nimeni un ştie însă la ce nivel a ajuns piaţa, deşi există relativ multe firme care oferă astfel de aparate, autorităţile publice fiind principalii beneficiari. „Până în prezent am produs şi livrat 58 de infochioşcuri de exterior şi de interior. Oricum, evoluţia pieţei infochioşcurilor este în strânsă conexiune cu cea de publicitate şi marketing, întrucât echipamentele permit afişarea de mesaje publicitare sau pot fi ele însele suport pentru autocolante publicitare“, spune Constantin Pintilie. Un astfel de aparat nu este deloc ieftin, în funcţie de opţiunile oferite costând între 3.000 şi 25.000 euro. „Din păcate, nu sunt folosite nici 20% din funcţiile pe care le are aparatul. Aceasta pentru că nimeni nu se implică în actualizarea datelor. De exemplu, ar trebui ca hotelurile să prezinte situaţia locurilor libere, iar cinematografele să anunţe ce spectacole rulează, dar nu se întâmplă aşa“, spune Gassner Wolfgang.

Infochioşcurile porno

Punerea în funcţiune şi utilizarea infochioşcurilor nu sunt însă lipsite de suspans. La Cluj, deşi administraţia locală a plătit 60.000 euro pentru cinci aparate, funcţionarea acestora a tot dat rateuri încă de la început, fiind nevoie ca aparatele să fie remontate. Nici la Galaţi funcţionarea infochioşcurilor nu a fost lipsită de peripeţii. Cele trei aparate n-au mers prea mult, şi autorităţile le-au scos din priză pentru că oamenii nu ştiau să le folosească.

Cel mai spectaculos parcurs l-au avut însă cele nouă infochioşcuri amplasate la începutul acestui an în sectorul 2 al Capitalei. Acestea au funcţionat doar câteva zile, după care, la un moment dat, au început să ruleze filme porno în loc de informaţii turistice. În urma scandalului mediatic izbucnit, Primăria a decis să restricţioneze accesul la sistemul atacat de „un hacker dezaxat“.

Ulterior, aparatele au fost repuse în funcţiune, dar au fost din nou atacate. De această dată, de căldură. Reprezentanţii Primăriei spun că aparatele nu pot funcţiona la temperaturi extreme, aşa că se aşteaptă răcirea vremii pentru a fi din nou utilizate.

Program non-stop

Aparatele funcţionează non-stop, sistemul afişând datele de contact ale hotelurilor, amplasarea şi modalităţile de acces, preţurile, dotările şi pozele camerelor, precum şi pagina web a unităţii. Pe lângă informaţiile referitoare la unităţile hoteliere, sistemul oferă şi date precum hărţi, atracţii turistice locale, muzee, edificii religioase, instituţii culturale, trasee turistice, pârtii de schi, excursii, evenimente, transportul în comun, mersul trenurilor, starea vremii, adrese şi telefoane utile.

„Funcţionalităţile software-ului se adaptează conform specificaţiilor clienţilor. Infochioşcurile pot fi conectate în reţea sau la internet, extinzând astfel baza de informare a utilizatorilor“, a mai spus Constantin Pintilie.

24.619 lei (fără TVA) este preţul de achiziţie al unui infochioşc, format din componente hardware, software, sistem de supraveghere şi mobilier urban