Ministerul Educației, mesaj pentru profesori înainte de turul doi
Ministerul Educației și Cercetării a transmis sâmbătă un punct de vedere despre „implicarea politicului în școli”. A amintit că legea interzice politica în școli și a spus că aceasta „se oprește la poarta școlii”. Totuși, a încurajat exprimarea politică în mod democratic, în afara școlii. Ministerul a mai spus că, deși nu se face politică în școli, elevii învață despre ea prin orele de educație civică și educație pentru cetățenie democratică și europeană.
În comunicatul de presă, Ministerul Educației și Cercetării a subliniat că fiecare persoană are dreptul să își exprime opiniile politice în spațiul public, așa cum consideră potrivit.
Cu o zi înainte, o profesoară de la un liceu din București a scris pe Facebook că a fost mustrată de directorul adjunct pentru că a lăsat o elevă să promoveze idei politice, încurajând oamenii să meargă la vot. Profesoara a explicat că eleva, aflată în clasa a XII-a, a transmis un mesaj în care a vorbit despre cât de important este votul și despre implicarea civică a tinerilor de 18 ani. În aceeași postare, profesoara i-a transmis ministrului că a înțeles mesajul primit din partea autorităților, sau cel puțin așa crede, și l-a rugat să îi spună dacă a înțeles greșit.
„Fiind în perioada campaniei electorale pentru poziţia de preşedinte al României, trebuie să reamintim faptul că, prin lege, politica este interzisă în şcoală! Dar în şcoală, fără a se face politică, se studiază politica prin unităţi de învăţare legate de ştiinţele politice, inclusiv prin educaţie civică şi educaţie pentru cetăţenie democratică şi europeană şi nimeni nu are voie să interfereze cu acest proces educaţional.
„Fiecare are dreptul să se exprime politic în spaţiul public, aşa cum crede de cuviinţă, competenţele dobândite în şcoală ajutându-ne să o facem cât mai democratic şi eficient. Aşadar, în şcoală, politica se opreşte la poarta şcolii, dar încurajăm exprimarea acesteia democratic în societate!”, se arată într-un comunicat de presă al instituției respective.
De unde a pornit totul?
În urmă cu o zi, o profesoară de la colegiul bucureştean Gheorghe Şincai a scris pe Facebook că a fost „trasă de urechi” de directorul adjunct pentru că a permis unei eleve să facă „propagandă politică” îndemnând lumea la vot. Potrivit cadrului didactic, eleva de clasa a XII-a a vorbit într-un mesaj despre importanta votului şi despre cum vede implicarea civică a celor de 18 ani.
„Prieteni, tocmai am primit mesaj de la directorul adjunct, să mă tragă de urechi, că cică eleva mea face propagandă, repet, propagandă politică, că îndeamnă lumea la vot şi spune că e elevă la Şincai. Ieri, Gabi Bartic mi-a scris şi m-a întrebat dacă am vreun elev care a fost la vot şi care vrea să vorbească despre importanta votului şi cum vede implicarea civică a celor de 18 ani, că tot zicem noi că nu ies la vot tinerii.
Şi am întrebat-o pe Melisa, ştiind că e implicata civic, daca vrea. A zis da. Acum aflu că e rău să faci asta, ca profesor. Că cică e propagandă să îndemni lumea să iasă la vot, să explici de ce e important să te informezi înainte să votezi şi de ce e bine să mergi la vot. De-aia am ajuns aici, vă spun cu tristeţe. Pentru că nu vorbim cu copiii. Ne e frică şi de umbra noastră”, afirmă profesoara pe pagina sa de Facebook.
Ea spune că în scoală trebuie să se vorbească despre „importanta votului şi despre pericolul dictaturii” şi că „propaganda înseamnă cu totul şi cu totul altceva”.
„Domnule ministru, eu am înţeles mesajul dumneavoastră. Sau cel puţin cred că l-am înţeles. Dacă greşesc, vă rog să îmi spuneţi dumneavoastră sau cineva din jurul dumneavoastră. Am încredere că veţi judeca corect şi că, daca aţi citi articolul elevei mele, aţi fi mândru de ea, exact aşa cum sunt şi eu.
Aşa cum ar trebui să fie orice scoală şi orice director. Nu e prima oară când păţesc asta, domnule ministru. Colegei mele i s-a reproşat că a vorbit cu copiii despre cum a apărut fascismul. Acelaşi director adjunct. Ştiu că sunteţi foarte ocupat. Dar poate, cine ştie, decideţi să mergeţi la firul ierbii, în scoli. Eu vă aştept la Şincai. Am multe, foarte mult să vă povestesc”, mai scrie profesoara pe Facebook.
Eleva de clasa a XII-a de la Şincai explică, în mesajul său, importanţa votului, de care „depinde viitorul” tinerilor.
„Nu cred că mai e vremea să fim indiferenţi”, scrie eleva.
Tânăra mărturiseşte că se informează din mai multe surse pentru a-şi putea face „o părere proprie” despre ce se întâmplă în jur, aşa încât să poată vota în deplină cunoştinţă de cauză, alegând „în funcţie de fapte şi de idei, nu de popularitate sau trenduri”.
„Cred cu tărie în forţa votului. E un drept câştigat prin sacrificii uriaşe, iar noi avem datoria morală să-l folosim”, spune eleva.
Ea consideră că una dintre „cele mai eficiente metode” de a convinge tinerii să meargă la vot este „să li se vorbească despre trecut”.
„O ţară care îşi uită istoria e condamnată să o repete. Tinerii trebuie să afle cum a apărut fascismul, ce înseamnă dictatura şi cât de uşor se pot pierde libertăţile. Trebuie să se sperie de realitate, ca să înţeleagă ce riscăm. Şi cred că rolul profesorilor este esenţial – şcoala trebuie să ne înveţe şi civism, nu doar formule şi teorii”, afirmă eleva.
Ea crede că unii tineri nu votează fiindcă „nu li s-a explicat clar ce înseamnă să ai acest drept”.
„Poate cred că nu contează, că vor pleca din ţară şi nu-i mai interesează. Dar uită că în România rămân părinţii, fraţii, bunicii lor. Votul tău îi afectează şi pe ei. Eu cred că în şcoală trebuie să se vorbească deschis despre asta, cu exemple concrete, cu discuţii sincere, nu doar teorie.”
Tânăra mai spune că vrea să votez pentru că „e dreptul” său, pentru că are libertatea să-şi decidă viitorul.
„Votul meu susţine educaţia, libertatea de a călători, de a lucra unde vreau, de a trăi într-o societate unde pot să fiu eu. Sunt conştientă că mulţi oameni şi-au dat viaţa pentru ca eu să am azi acest drept. Nu vreau să-l risipesc. Cred că pot fi parte din schimbare. Votul meu contează. Şi poate face diferenţa”, mai spune eleva în mesajul său.