reteaua de magazine care practica vanzarea cu amanuntul – cu exceptia celor de tip hipermarket si cash&carry -, trei producatori locali au dominat anul trecut piata. Este vorba de Delta Romania, Alpin 57 Lux si Napolact, ale caror vanzari cumulate au totalizat 52%, ca volum, si 59%, ca valoare. Facem precizarea ca, fiind vorba de un produs cu un puternic caracter sezonier, datele se refera la perioada de varf a vanzarilor, respectiv mai-septembrie 2003. Inghetata pe bat este prima optiune a consumatorilor, aceasta detinand aproape 44% din preferinte. Din punct de vedere cantitativ, inghetata cumparata „din impuls” are o pondere de 74%, restul fiind produse destinate consumului familial, a caror achizitie este programata din timp. Infiintata in urma cu zece ani, SC Alpin 57 Lux din Sebes, judetul Alba, este prezenta pe piata cu produse extrem de atractive, cele mai cunoscute sortimente fiind din gamele Premium, Regal, Delicia si Arlechin. Investitiile realizate in linii tehnologice moderne de fabricare a inghetatei au avut ca efect cresterea continua a capacitatii de productie si a calitatii, precum si mentinerea unui pret de vanzare scazut. Drept urmare, in intervalul 1997-2003, cantitatile vandute s-au dublat de la un an la altul, iar pozitia firmei pe piata de profil s-a consolidat. Toate aceste realizari i-au adus societatii din Sebes primul loc in Topul national al firmelor private din domeniul productiei de inghetata, distinctie acordata de Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania. De asemenea, anul trecut, SC Alpin 57 Lux a obtinut, din partea Camerei de Comert, Industrie si Agricultura a judetului Alba, Distinctia de excelenta pentru rezultatele economico-financiare din perioada 1998-2002 si Trofeul creativitatii pentru anul 2002.
Oferte pentru toate gusturile si buzunarele
Anul 2003 a reconfirmat pozitia de lider detinuta de ceva timp de catre compania Delta Romania, aceasta inregistrand, fata de anul precedent, o crestere de 14,5% a valorii vanzarilor brute de inghetata. Prin introducerea unui nou sistem integrat de monitorizare electronica, societatea mentionata si-a sporit investitiile initiale, ajungand in prezent la un total de 40 de milioane de euro, ceea ce i-a permis sa se mentina in topul investitorilor greci din Romania. Potrivit unui studiu de piata realizat recent, aproape 60% din consumatorii romani de inghetata incearca in mod regulat cel putin unul dintre produsele companiei – singura de acest gen cu acoperire nationala si care dispune in acest moment de o retea de 20.000 de puncte de vanzare. Delta detine un portofoliu extins, constituit din 67 de produse si 25 de marci diferite, pozitionate in functie de segmentele de public-tinta. „Datorita prezentei noastre timpurii pe piata – din 1994, ca importator, iar din 1998, si ca producator local – avem un important avantaj competitiv”, afirma Dimitris Giannakopoulos, directorul general al Delta Romania. „Consideram ca piata din Romania are un potential important, lucru care se datoreaza, pe de o parte, structurii sale si, pe de alta parte, nivelului actual de consum, care continua sa fie sub cel al mediei europene. In general, se asteapta ca piata sa creasca, iar preferintele sa se diversifice pe masura ce consumatorii devin mai sofisticati in optiunile lor. De asemenea, in conditiile imbunatatirii situatiei economice a romanilor, cererea o sa fie din ce in ce mai putin influentata de pret”, este de parere Dimitris Giannakopoulos. Cu siguranta, incepand cu anul 2007, pe piata locala vor intra si alte companii europene. Competitia dintre producatori va fi in avantajul consumatorilor, iar una dintre urmari ar putea fi diminuarea caracterului sezonier al acestui produs. In Romania persista mentalitatea ca inghetata este desertul ideal pe vreme caniculara, motiv pentru care peste 70% din vanzari se inregistreaza in perioada verii.