Când televizoarele urlă cu informații că Grecia e în tensiune, când stai lipit de știri pentru că ți-ai cumpărat un sejur acolo și îți dorești ca familia ta să fie în siguranță și când mai apare și un coleg panicat care îți spune: „Anulează, nu-i de glumit cu asta. Du-te în Bulgaria, e la doi pași“, aproape că-ți vine să spui „pas“ vacanței tale în vechea Eladă. Dar stai puțin, nu te grăbi așa. Poate realitatea prezentată chiar este una ușor deformată. Și nu, nu este o glumă exagerată: zilele trecute, grecii erau calmi în insulele lor, nu luau cu asalt bancomatele, nu formau cozi nesfârșite la benzinării, nu căutau mâncare prin magazine și nici nu plângeau după turiști. Cel puțin în Rodos și în Kos, două dintre cele mai frumoase insule, lucrurile își urmau cursul firesc: mesele restaurantelor erau pline cu turiști, iar străzile se pierdeau în mulțime.

Întâmplător sau nu, dacă aveai puțină răbdare, în orașul medieval din Rodos (aflat în patrimoniul UNESCO), prețurile puteau fi ușor negociate, iar vânzătorii chiar îți eliberau bon fiscal. Și încă ceva: dacă nu aveai bani lichizi, fie scoteai de la bancomat, fie plăteai cu cardul – atât turiștii, cât și localnicii puteau face orice tranzacție bancară, singurele limitări fiind impuse pentru plățile electronice internaționale. Odată ce problema banilor nu mai este o problemă – „și se înțelege aici că pleci la tine și cu ceva cash, poate chiar mai mult ca anul trecut“ – este sfatul ferm al unui grec, proprietar de tavernă în Rodos -, atunci poți să treci la lucruri „mult mai serioase“, glumește acesta: „să verifici încă o dată ATM-urile, să constați că au bani și să mergi mai departe“.

Dacă grecii chiar sunt îngrijorați de situația politică în care se zbate țara lor, nu prea ai cum să-ți dai seama așa, la prima vedere. Iar ultimele evenimente politice, „referendumul, declarațiile stufoase ale politicienilor și scenariile luate în calcul, sunt doar niște jocuri despre care noi nu putem decât să ghicim câte ceva“, continuă el. Evident, oricum ar fi, „turismul va fi, într-un fel, protejat“, pentru că se află între cele mai importante industrii din Grecia. „Nu avem nicio problemă cu clienții referitor la situația politică. Încercăm să găsim soluții, fără a reduce însă calitatea serviciilor. Știm, după o experiență de 40 de ani în turism, că trebuie să te adaptezi oricărei situații“, dă asigurări Georgios Matsigkos, managerul general al lanțului hotelier Atrium și președinte al Asociației Managerilor de Hoteluri din Rodos.

Soluțiile despre care vorbește acesta sunt discutate și analizate în fiecare an, în cadrul unor seminarii cu profesori universitari, specialişti în turism. ”O dată la trei săptămâni noi, cei de la Asociația Managerilor de Hoteluri, organizăm un forum cu toţi managerii, unde discutăm despre cum să creştem calitatea. Chiar dacă legea spune să scădem salariile, noi nu le-am tăiat: lunar, oferim angajaților extra bonus, după evaluările turoperatorilor şi ale noastre”, adaugă Georgios Matsigkos. Mai mult, acesta spune că, în 2015, numărul turiștilor  care vor veni în Rodos va depăși 2 milioane, în creștere ușoară față de anul trecut.

Ce spun agențiile din România

În acest context, turoperatorii români au continuat să mențină nivelul vânzărilor pentru această destinație, cu mici ezitări din partea turiștilor, într-o primă fază. „În perioada în care au fost difuzate știrile îngrijorătoare în media, am simțit o ușoară scădere, dar doar a rezervărilor noi, și se părea că oamenii preferă Turcia sau Spania. Românii, probabil, au fost un pic mai reticenți și în expectativă să vadă ce se va întâmpla cu referendumul. Acum, situația a revenit la normal. Zilele acestea am avut un procentaj de aproximativ 60% pentru înscrieri pe insule grecești, din totalul înscrierilor“, detaliază Dan Goicea, director general Cocktail Holidays.

Acesta spune că, în cazul agenției pe care o conduce, cele mai accesibile tarife încep de la 270 euro de persoană, pentru un hotel de două stele în Corfu, cu toate taxele incluse. Cu alte cuvinte, continuă Goicea, insulele grecești rămân și anul acesta în topul preferințelor românilor pentru că ”au avanteje clare”: toate destinațiile sunt la cel mult două ore distanță de zbor față de România, sunt accesibile ca preț, iar peisajele sunt foarte frumoase. 

Așa că, nu este de mirare că românii nu s-au grăbit să-și anuleze rezervările ci, mai degrabă, au devenit atenți la ce le-ar putea oferi, în plus, vânzătorul, ca bonus. „Strategia de preț s-a schimbat: am lansat reduceri astfel încât să oferim turiștilor tarife avantajoase pentru insulele grecești. De exemplu, avem reducere 1.000 de euro la un pachet de două persoane în Creta, la un hotel de 5 stele“, oferă un amănunt Elena Anghel, managing director Prestige Tours. Altfel spus, vânzările pachetelor de vacanță în Grecia, pentru Prestige Tours, sunt la un nivel comparabil celor de anul trecut, deși au fost ușoare rețineri din partea turiștilor, la început.

”Considerăm că turiștii nu trebuie să fie atinși de efectele negative ale unei crize financiare, ci dimpotrivă, ei trebuie să fie bineveniți oriunde pentru că sprijină economia locală. Suntem încrezători că o țară cu o experiență îndelungată în turism, cum este Grecia, va găsi resursele necesare, în orice situație, ca să satisfacă așteptările turiștilor”, subliniază Elena Anghel.

Altfel spus, potrivit lui Florin Popescu, Travel Consultant Paralela 45, situația din Grecia este una normală din punct de vedere turistic, în contextul în care ”nu există probleme referitoare la plățile cu cardul, supermarket-urile sunt aprovizionate, iar hotelierii nu lasă de înțeles că ar exista unele tensiuni la nivel politic”. Iar dacă tragi linie și faci un top al celor mai căutate insule, „Creta, Rodos, Corfu, Mykonos,  Santorini și Zakynthos se vând cel mai bine“, mai spune Florin Popescu. (Între 10 și14 iulie, ANAT a organizat un infotrip în Grecia, cu sprijinul turoperatorilor Prestige Tours, Cocktail Holidays și Paralela 45).

CÂTEVA PONTURI pentru cei care merg în Grecia

Este indicat să ai la tine ceva mai mulți bani lichizi, chiar dacă nu sunt probleme cu ATM-rile, iar plățile pot fi făcute prin POS; 

– Nu te hazarda să-ți îndopi mașina sau bagajul cu mâncare, magazinele lor sunt bine aprovizionate, cel puțin așa arătau la jumătatea lunii iulie;

– Dacă ești tentat să cumperi ceva anume, un suvenir sau un obiect mai valoros, grecii sunt mult mai indulgenți în negocierea prețului;

– O sticlă de apă de 1,5 litri costă 0,50 euro în supermarket, iar o înghețată un euro, în timp ce în taverne și pe plajă prețul este de trei ori mai mare;

– Nu porni de acasă cu teama că te vei trezi la cozi interminabile în benzinării, cel puțin la jumătatea lunii iulie, nu păreau să fie asemenea probleme în insulele grecești.