Zguduita de problemele de anul trecut, compania se reorienteaza spre alte proiecte

Scandalul cursului valutar, cazul MTS Leasing si stagnarea pietei in 2005 au afectat afacerile companiei Impact. Dan Ioan Popp, presedintele firmei, incearca acum sa redreseze situatia prin schimbarea radicala a strategiei. Nu va fi insa deloc simplu.




Daca te uitai in 2004 la Dan Ioan Popp, puteai vedea un om fericit. In spatele zambetului sau larg se aflau vanzarile record ale companiei Impact – peste 200 de case. Mai mult, estimarile pentru 2005 vizau atingerea cel putin a aceluiasi nivel. N-a fost sa fie. Scaderea surprinzatoare a cursului valutar din primavara anului trecut i-a dat peste cap planurile. Incercand sa imparta pierderile cu clientii, managementul firmei a luat o decizie care acum se dovedeste neinspirata.



A solicitat cumparatorilor sa plateasca sumele aferente contractelor incheiate la un curs de schimb valutar stabilit de firma, mai mare decat cel oficial. Insa, conform intelegerilor incheiate intre beneficiari si Impact, valoarea contractelor era exprimata in euro, cu mentiunea ca sumele ar fi trebuit achitate in lei la cursul de schimb euro/leu comunicat de BNR, valabil in zilele de plata, fara a fi prevazuta o alta clauza de escaladare a cursului valutar. Aceasta decizie a generat un adevarat razboi cu clientii, intens mediatizat de presa la acea vreme, si care a sifonat destul de serios imaginea companiei, fapt care s-a vazut in evolutia ulterioara a vanzarilor.


La aproape un an de la acele evenimente, Dan Ioan Popp admite acum ca este posbil sa fi gresit pentru ca “nu am comunicat destul de bine”. “Nu ne mai confruntaseram cu o asemenea situatie si am incercat sa impartim pierderile cu partenerii nostri”, motiveaza Popp decizia luata. Desi nu o spune, lasa sa se inteleaga ca o regreta. si cum o problema nu vine niciodata singura, la cateva luni un alt scandal a zgaltait planurile companiei: falimentul MTS Leasing. “Aproximativ 8% din clientii nostri isi finantasera proiectele prin acea firma. Desi nu am pierdut nimic din punct de vedere patrimonial, ba mai mult, unii dintre beneficiari au reusit sa-si termine casele fara sa le achite integral, totusi, am avut de suferit”, mentioneaza Popp.


Presedintele Impact are obiceiul sa isi noteze ideile intr-un caiet dictando. Acum, se uita pe notite si isi aminteste de momentele din 2005. Pe fata i se poate citi ingandurarea. Isi alege cu atentie fiecare cuvant, incercand sa explice ce s-a intamplat in trecut si sa dezvaluie planurile de viitor. “2005 a fost un an al rezervelor, s-a trait din acumularile din anul precedent. In general, piata imobiliara a mers cu viteza a doua”, afirma Popp, incercand sa sugereze ca acesta a fost un motiv in plus pentru care vanzarile nu au fost cele pe care firma si le-a propus. si, ca sa vorbim pe cifre, anul trecut Impact a vandut circa 140 de vile, in comparatie cu peste 200 in anul precedent. Surprinzator, insa, cifra de afaceri consemnata anul trecut a fost mai mare decat cea din anul precedent: peste 40 de milioane de euro, comparativ cu 29 de milioane de euro.



Popp motiveaza aceasta evolutie si prin faptul ca a incasat in 2005 banii pe vilele vandute in 2004. Totusi, daca plafonul de vanzari estimat pentru 2005 ar fi fost atins, atunci cifra de afaceri ar fi fost mai mare cam cu cinci milioane de euro.
Incercand sa prinda din nou vant in pupa, presedintele Impact a bagat compania intr-un proces de restructurare care a avut ca punct de plecare realitatile pietei, dupa cum el insusi spune. Astfel, firma se va reorienta spre constructia de birouri si va trece de la vilele de lux la cele “accesibile”, ale caror preturi de vanzare se vor situa intre 550 si 750 de euro/mp. In plus, in functie de cerere, Impact se va implica si in constructia de hale si depozite pe care le va inchiria.
“Avand in vedere ca cei care isi pot permite o casa de lux reprezinta doar 3% din totalul potentialilor clienti, trebuie sa ne orientam si spre celelalte categorii de cumparatori. De aceea, vom pune accent pe constructia de case ale caror preturi sa fie mai accesibile”, motiveaza Popp decizia de a se indrepta spre acest gen de constructii.


Pe de alta parte, apetitul tot mai mare pe care fondurile de investitii straine il au pentru achizitia de cladiri de birouri l-a determinat pe presedintele Impact sa-si orienteze o parte din investitii si spre finantarea construirii unor astfel de imobile. De altfel, el se afla in negocieri intense cu cinci mari fonduri de investitii pentru vanzarea primului “office building” ridicat in zona Pipera din Bucuresti. Iar planurile de viitor vizeaza construirea unui nou complex imobiliar format din spatii de birouri, spatii comerciale si apartamente de lux, care sa fie vandut imediat.
“Am decis sa incepem si un proces de selectie, promovare si rafinare a schemei de personal, paralel cu externalizarea unor servicii”, subliniaza Popp. Altfel spus, Impact va reduce in timp numarul angajatilor TESA de la 500 la 200 de persoane. Dan Ioan Popp spune ca, astfel, fostii angajati vor fi incurajati sa isi faca propriile firme cu care va lucra pe proiecte.


Intrebat daca a comunicat la Bursa de Valori Bucuresti modificarile de strategie pe care le va face, avand in vedere ca firma este listata, Popp a spus ca acestea au fost comunicate in Adunarile Generale ale Actionarilor si ca va emite in curand si un comunicat oficial pe aceasta tema. Impact are peste 4.000 de actionari, care trebuie informati despre toate aceste noi orientari ale companiei.


Provocarile lui Popp

• Impact pregateste proiecte de peste 1,5 miliarde de euro care se vor derula pe o perioada de 10 ani. Finantarea va veni din credite si emisiuni de obligatiuni, conform declaratiilor lui Dan Ioan Popp.


• Firma va construi in zona Teisani-Padurea Baneasa din Bucuresti un ansamblu imobiliar pe 60 de hectare compus din 2.500 de locuinte a carui valoare este de peste 300 de milioane de euro. Durata proiectului se va intinde pe 6-8 ani.


• La Constanta, Impact pregateste un alt proiect rezidential de 650 de unitati locative in valoare de 60 de milioane de euro. Ansamblul va fi gata in 3 ani.


• In zona Pipera, Impact va ridica un complex imobiliar format din spatii de birouri, apartamente de lux si spatii comerciale, a carui valoare de piata va fi de circa 28 de milioane de euro.


• Cel mai important proiect al firmei (1,2 miliarde de euro in 8 ani) vizeaza realizarea unor ansambluri rezidentiale, la nivel national, in parteneriat cu autoritatile locale. Preturile de vanzare ar urma sa fie cuprinse intre 400 si 600 euro/mp.