Bugetul programului „Milennium Romania” este de aproximativ trei milioane de dolari, din care aproape 1,1 milioane de dolari sunt alocati in exclusivitate publicitatii, restul de 1,9 milioane de dolari fiind destinati participarii la targurile internationale de turism din acest an.
Despre pregatirea campaniei publicitare am mai scris (in treacat). Reprosam atunci discretia Oficiului de Promovare a Turismului (OPT) in organizarea selectiei pentru desemnarea agentiei care va presta serviciile de planificare si cumparare de media. Dorothea Ionescu, consilier PR&Comunicare OPT si directorul proiectului „Millennium Romania”, contesta „insinuarea” noastra, afirmand ca selectia de oferte a fost organizata conform legii achizitiilor publice si ca toate importantele agentii de publicitate si media au fost instiintate de aceasta actiune. In fond, suma de un milion de dolari este rezervata cumpararii de spatii publicitare in media internationala, iar suma licitata a reprezentat exclusiv comisionul de agentie pentru prestarea serviciilor. Pana la urma, oferta agentiei de publicitate McCann Erickson a fost declarata castigatoare dintr-un numar de sase oferte ale altor agentii. De subliniat este faptul ca agentia nu va administra direct bugetul de media, ci OPT va efectua platile catre media internationala. Serviciile de creatie publicitara si PR au revenit, tot printr-o selectie de oferte desfasurata anul trecut, agentiei de publicitate D’Arcy.
Tot in articolul amintit, am „strambat din nas” la „conceptul” campaniei potrivit caruia Romania trebuie sa fie vazuta de turistii straini ca fiind o tara in care „icoanele plang si batranii pazesc sarbatorile ca sa nu iasa din timp”.
Nu tinem sa gasim nod in papura cu orice pret, dar spre „deliciul galeriei” mai citam un fragment din „concept”: „Mesajul campaniei este, deci, chemarea de a asculta Mitul si de a trai Autenticul, in singurul loc aflat cel mai aproape de Dumnezeu, acolo unde cerurile se deschid de trei ori in noaptea dintre ani, pentru ca Vremurile sunt aproape.” Dorothea Ionescu isi asuma responsabilitatea conceptului pe care-l considera un document de lucru pentru agentia de publicitate.
Nu-i mai putin adevarat ca agentia de publicitate poate sa faca din acest concept (artificios) un bici al carui pocnet poate sa se auda in toata Europa, iar turistii straini sa dea navala si sa admire „esenta permanentei romanesti: Satul, Biserica si Codrul”. Ceea ce ar insemna ca toata campania si-a atins scopul.
Campania de publicitate era programata sa inceapa pe 1 martie si sa dureze pana la sfarsitul acestui an. „Din cauza intarzierilor intervenite in adoptarea bugetului pe acest an, spune Dorothea Ionescu, nu am avut aprobarile necesare in alocarea banilor.” In plus, cele doua clipuri publicitare tv nici nu au fost realizate, din simplu motiv ca la cele doua licitatii organizate pana acum nu s-a prezentat decat o casa de productie. Potrivit estimarilor reprezentantei OPT, campania propriu-zisa va incepe in mai – iunie. E greu de grezut ca turistii straini, in cele sase luni ramase din acest an, vor fi convinsi de reclama comandata de OPT sa-si schimbe biletele de vacanta.
Oricum, programul „Millennium Romania” este o initiativa cel putin notabila.